Gå til innhold

Snart kan Facebook, Gmail og Skype bli forbudt i Russland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir en litt snever uttalelse. Alle gjør det du sier allerede. Norge ber i økende grad om innsyn i selskaps servere i andre land, i forbindelse med enkelte typer kriminalsaker. For eksempel Facebook ved forsvinningssaker.

 

Forskjellen er i hvilken grad og hva slags tiltak som gjøres for å sikre slik (og annen) tilgang. Russland setter ned tydelige krav om at all your database are belong to us. (Det spiller forøvrig ingen rolle hva som ligger i andre lands servere, når det ikke er lov å bruke dem.) Et så klart overtramp ville ikke visse andre land sluppet unna med, for visse andre land er ikke like diktatoriske som Russland.

 

Nå er det ikke sagt at visse andre land ikke begår utilgivelige overtramp, de er bare ikke like... komplette.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Tullete å kommentere denne saken med at dette er så fælt, Russland er et diktatur etc.

 

Se denne saken i sammenheng med NSA og overvåkning andre land driver med, de skylder alltid på terror de også.

 

Latterlig å si at Russland er så ille mtp dette da. Eneste forskjellen er at Russland er ærlige med det de driver med. Godt tiltak fra dem synes jeg, det å ikke gjøre slik i skjul.

 

Blir nok en like upopulær post fra meg dette her, som i liknende saker jeg har kommentert. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dante;

 

innlegg nr. to i denne tråden var skrevet på bakgrunn av en sammenheng med NSA, overvåkning andre land, OG utviklingen i Russland.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil så ville heller ikke innlegg fire og fem eksistert uten at man så slike sammenhenger.

Jeg har derimot påpekt at Russland kan gjøre mer altomfattende grep enn enkelte andre land kan gjøre. Hverken Norge, Tyskland eller USA har vurdert å forby bruk av utenlandske tjenester fordi man må kunne raide databasen i tide eller utide. Det slipper man ikke unna med her, da politiske motstandere ville brukt det for hva det er verd. Og det er mye verd.

 

Derimot kan man slippe unna med det i stater som Russland, Kina, Nord-Korea, og andre stater som har sterke regjeringer uten reelle utfordrere.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Relatert til denne saken, men med en annen vinkling fra Digi:

 

Russland vil forby anonym blogging

 

 

Statsdumaen i Russland har denne uken godkjent et lovforslag som ifølge blant annet Human Rights Watch (HRW) og Committee to Protect Journalists (CPJ) innfører et krav om at bloggere med mer enn 3000 daglige besøkende må registrere seg med navn og kontaktinformasjon hos Roskomnadzor, den statlige etaten for medieoppsyn.

 

Og det kanskje aller verste med denne saken, er at norske politikere allerede har fabulert om det samme i Norge. I debatten om redaktøransvar på nett har akkurat dette vært nevnt, det norske forslaget var at man måtte registrere sine brukerkontoer/"nicks" hos staten.

 

Godt tiltak, ja, å få full kontroll over alle meningsmotstandere.

 

Så jeg står med mitt opprinnelige utsagn; "Verden går i feil retning."

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner de veldig godt nå som USA overvåker 96% av verdens befolkning. Hvorfor ble Netflix sluppet i Skandinavia før større markeder som Tyskland og Spania? Kanskje fordi Telenor brukte millioner på å skape en reell konkurrent? Uansett om det stemmer eller ikke: ingen forretningshemmeligheter er sikre med den totalitære spionasjen NSA og USA bedriver.

 

Hva skjer om NSA ønsker å bedrive overvåkning for å skape krig? Ifølge sipri.org har USA 60% av all krigsprofitt, og Nato 87%. Hva om noen ønsker å starte krig for å tjene penger?

 

For å få et balansert mediebilde av dette anbefaler jeg rt.com, som viser russisk side av saken, framfor vestlige medias "vi må bombe for å skape fred" som ikke har skapt noe annet enn feite lommebøker hos de med krigs-aksjer.

 

Bush, Blair og Fogh Rasmussen nevnes ikke i sin meningsløse slakt av 1 million irakere og deres land, olje og infrastruktur. Russland trues med krig fordi de stemte og fant ut at Krimhalvøya egentlig er russisk? Ikke tro noe annet enn at olje- og krigsprofitt ligger bak.

Lenke til kommentar

Dante;

 

innlegg nr. to i denne tråden var skrevet på bakgrunn av en sammenheng med NSA, overvåkning andre land, OG utviklingen i Russland.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil så ville heller ikke innlegg fire og fem eksistert uten at man så slike sammenhenger.

 

Jeg har derimot påpekt at Russland kan gjøre mer altomfattende grep enn enkelte andre land kan gjøre. Hverken Norge, Tyskland eller USA har vurdert å forby bruk av utenlandske tjenester fordi man må kunne raide databasen i tide eller utide. Det slipper man ikke unna med her, da politiske motstandere ville brukt det for hva det er verd. Og det er mye verd.

 

Derimot kan man slippe unna med det i stater som Russland, Kina, Nord-Korea, og andre stater som har sterke regjeringer uten reelle utfordrere.

 

Godt innlegg :) +1

 

Men det med å forby fordi man må ha mulighet til å raide på en enkel måte er ikke et godt argument. Hvis man ser på avsløringene den siste tiden så ser man at USA etc. faktisk ikke trenger en slik lov, må ha serverne i USA, for å få den infoen de trenger. De klarer å gjøre dette uten en slik lov og forsterker poenget mitt med at Russland er ærlige med virksomheten sin rundt dette.

 

Dette kan dog diskuteres frem og tilbake til vi begge dør :p Men du har gode poenger. Jeg har lest andre innlegg fra deg og du er en smart fyr. Fint å ha sånne som deg og ikke bare trollere eller folk som bare slenger en tilfeldig kommentar uten argumenter eller informasjon (håper dere ikke synes jeg er i den kategorien).

 

Edit; "Verden går i feil retning". Blir så trist at jeg ikke har lyst til å stå opp fra senga noen dager. Problemet er egentlig; Hva kan vi gjøre med dette? :(

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...