Gå til innhold

– Spillavhengighet er ikke en diagnose


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Der forsvarte Funcom-gründeren spilling som et verktøy for å slappe av og bygge mestringsfølelsen."

Noe annet fra denne mannen ville jo blitt absurd. Så klart spilling er positivt på alle områder. Det anbefales sterkt at alle øker spill-tiden hver dag og sørg for at du ikke går glipp av Funcom sine spilltitler.

Fra spøk til revolver. Spillavhengighet er definitivt et begrep som kan brukes i mange tilfeller. Hvis spilling går ut over andre dagligdagse gjøremål gang på gang så tror jeg saken er ganske innlysende. Spilling er underholdning. Spilling vil i de fleste tilfeller være bortkastet tid i forhold til hva du egentlig kunne ha gjort på den tiden. Ikke kom her og si at de positive sidene som er forsket frem av spilling slik som reaksjonstid, problemløsing osv overgår studier, jobb og andre dagligdagse gjøremål? Greit, man kan unne seg litt underholdning nå og da, men det fins grenser. Ser man situasjonen til menneskene i velferdsland i forhold til fattigere land hvor problematikken går i å sanke nok mat for dagen så ser man fort hva slags luksusproblemer vi sliter med her oppe. Ja vi kan, men det betyr ikke at det er bra.

At spilling knyttes direkte til negative handlinger slik som drap er dog helt på andre siden av jordet igjen. Det blir for naivt og kjapt konkludert uten solide nok bevis. At det kan ha spilt en rolle er dog ikke noe man skal se bort i fra. Mennesket er konstruert med mange kritiske behov, hvorav menneskelig kontakt, sosialisering og fysisk bevegelse og mestring i den virkelige verden er noen av de viktige. Man trenger ikke å være ekspert for å se alle de negative områdene spilling kan føre med seg.

Når det stadig dukker opp nye artikler som stempler spilling som ufarlig og til og med positivt for å kontre all den negative oppmerksomheten spill har fått, så vil dette i mange tilfeller oppfordre til mer spilling. Er det virkelig den veien vi vil utvikle situasjonen?

Jeg forventer mye kritikk på denne posten.

Endret av fadefade33
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel. Spillavhengighet er nok ikke en diagnose i seg selv ettersom det ofte er et symptom på andre problemer.

Dette gjelder uansett om det er avhengighet av spill eller av fotball.

 

fadefade33: Du får nok ikke så mye kritikk for det innlegget, bare litt. :)

Det er jo selvsagt sant at spilling også har negative sider ved seg slik som alle aktiviteter vi mennesker bedriver med.

Alt med måte bør være en leveregel.

Jeg kan ikke komme på noe som helst i verden man ikke kan få for mye av.

 

Fra naturens side er selvsagt alle aktiviteter bortkastet hvis det ikke bidrar direkte ens egen overlevelse (eller overlevelsen til ens genetiske materiale).

Jeg synes likevel ikke at noe er bortkastet hvis man trives med det. Meningen med livet er å ha det gøy. Utfordringen er å sørge for at midlertidig lykke ikke går utover fremtidig lykke. Spillavhengighet kan selvsagt føre til at ens fremtidige liv blir ødelagt så man må være forsiktig.

 

Personlig trenger jeg å slappe av med et spill, en god film eller en bok i blant selv om dette er bortkastet tid.

De fleste trenger jo det etter en hel dag på jobb. Jeg ser ikke på spill som noe verre tidsfordriv enn f.eks film eller diskusjoner på dette forumet).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...