Gå til innhold

[Løst] Lånekasse - spørsmål


Nithog

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg gikk tidligere på en IT-linje på universitetet i 1,5 år og fikk full støtte fra lånekassen denne perioden. Det var mildt sagt en fiasko, og jeg fant fort ut at IT ikke var noe for meg. Jeg bestod kun 30 studiepoeng av 90 totalt.

 

Det vil si at jeg er 60 studiepoeng forsinket. 1 år totalt.

 

3 år senere, så er situasjonen slik at jeg skal til utlandet for å studere medisin. Lånekassen kan gi lån så lenge du er inntil 60 studiepoeng forsinket.

 

Slik jeg forstår det, så er jeg safe, ikke sant? Noen som vet om det er noen unntaksregler angående støtte til utlandet som kan ødelegge for meg? Hadde vært typisk.

 

Stresser litt her, et lite øyeblikk så jeg for meg alle fremtidsplanene skylt ned i dassen. Er så typisk at med en gang man har kommet på rett kjør så kommer fortiden og puler man i ræva.

 

Edit: Åja, shit jeg glemte hovedgrunnen til at jeg begynte å skrive her.

 

I mellomtiden så har jeg tatt opp masse masse nye fag fra videregående. Jeg fikk et brev fra lånekassen når de første fagene var bestått rett etter nyttår, at noe av lånet mitt var omgjort til stipend.

 

Hvordan kan dette ha seg? Lånet mitt er jo for høyere utdanning. Har lånekassen gjort en feil? Eller har det å ta opp disse videregående fagene på en eller annen måte hjulpet meg å bli mindre forsinket?

Endret av Muhnin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke programfag har du tatt opp? Tar du opp nye programfag på videregående skreller de av 10 studiepoeng hver fra "studiepoenggjelda" di. Det vil si 140 årstimer per 10 studiepoeng.

 

Så lenge du bare er 60 studiepoeng forsinket vil du få støtte fra lånekassen, også for støtte i utlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke programfag har du tatt opp? Tar du opp nye programfag på videregående skreller de av 10 studiepoeng hver fra "studiepoenggjelda" di. Det vil si 140 årstimer per 10 studiepoeng.

 

Så lenge du bare er 60 studiepoeng forsinket vil du få støtte fra lånekassen, også for støtte i utlandet.

 

Haha, kødder du? Er du helt sikker?

 

Hvis dette er korrekt så er det helt fantastisk!

 

Alle fagene jeg tok opp har jeg aldri hatt på skolen før. Biologi 1, Biologi 2, Kjemi 1, Kjemi 2 og Psykologi 1. Alle på 140 årstimer. Så det vil si at jeg faktisk bare er 10 studiepoeng forsinket?

 

Edit: Har du evt. en link til kilder? :) Hadde roet nervene mine betraktelig.

Endret av Muhnin
Lenke til kommentar

Haha, kødder du? Er du helt sikker?

 

Hvis dette er korrekt så er det helt fantastisk!

 

Alle fagene jeg tok opp har jeg aldri hatt på skolen før. Biologi 1, Biologi 2, Kjemi 1, Kjemi 2 og Psykologi 1. Alle på 140 årstimer. Så det vil si at jeg faktisk bare er 10 studiepoeng forsinket?

Jepp. Det er det Lånekassen sa til meg da jeg lurte på det samme. Du kan ringe dem og høre hvor mange poeng du er på etterskudd for å være 100% sikker. :)

Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...