Gå til innhold

Forskere har 3D-printet flytende metall


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er tydeligvis lenge til du skal ha deg en ny telefon ;-)

 

Min Galaxy S2 har overlevd to drukningsulykker (en i saltvann og en i dass (hadde heldigvis flusha allerede :p), den har passe stor og god skjerm, fungerer aldeles utmerket til mitt behov og kommer sannsynligvis til å overleve WW3, så ja, det er lenge til jeg skal ha ny telefon :p

Lenke til kommentar

Ah, men det finnes jo flere av det allerede. Ulike produsenter heter Red Light District, Reeperbahn og Thailand...

 

Haha nei det tror jeg ikke noe på. Med mindre du bytter de ut hver 2 til 3 år :) (tenkte en å ha på, ikke timesleie rofl)

Endret av olsen_1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er tydeligvis lenge til du skal ha deg en ny telefon ;-)
Min Galaxy S2 har overlevd to drukningsulykker (en i saltvann og en i dass (hadde heldigvis flusha allerede :p), den har passe stor og god skjerm, fungerer aldeles utmerket til mitt behov og kommer sannsynligvis til å overleve WW3, så ja, det er lenge til jeg skal ha ny telefon :p

overlevd enn så lenge, men jeg har mine misstanker om at tlf din kan ta kvelden før du aner det,hehe

Lenke til kommentar

2 år gammel nå, og nylig fått ny energi i form av nytt batteri og Cyanogenmod 10.1. Det må noe helt spesielt til før denne tar kvelden med det første :)

 

Jeg bare tenkte at vist den har tatt seg en dukkert i saltvann så er det nok en fare for at noe inni den vil ruste sammen etterhvert,er så smått inni der at ikke mye rust som skal til før man har en bro av det og man får en kortsluttning,hehe ;-)

Lenke til kommentar

Jeg bare tenkte at vist den har tatt seg en dukkert i saltvann så er det nok en fare for at noe inni den vil ruste sammen etterhvert,er så smått inni der at ikke mye rust som skal til før man har en bro av det og man får en kortsluttning,hehe ;-)

 

saltvannet badet den i i.. august i fjor, så det er nok ingen fare :p

Lenke til kommentar

cropped.300x169.png

Kan revolusjonere elektronikk.

 

Forskere har 3D-printet flytende metall

 

Må bare få kommentere artikkelskribenten som tydeligvis har gått glipp av HW.no -artikkelen om Cesium-gass som nylig ble skrevet.

 

Cesium er også tilnærmet flytende i romtemperatur, om rommet holder 28 grader da, altså så tar du skammelig feil ved å kalle kvikksølv det eneste alternativet. Selv om romtemperatur per definisjon strengt tatt holder 20 grader, så synes jeg det er verdt å påpeke dette.

 

 

Jeg lærte fra den Cesium-artikkelen at det også finnes en ikke-radioaktiv variant av stoffet.

Lenke til kommentar

Cesium er også tilnærmet flytende i romtemperatur, om rommet holder 28 grader da, altså så tar du skammelig feil ved å kalle kvikksølv det eneste alternativet. Selv om romtemperatur per definisjon strengt tatt holder 20 grader, så synes jeg det er verdt å påpeke dette.

 

Cesium er et elendig alternativ av større grunner enn oppgitt for kvikksølv. Cesium spontan-antenner i nærvær av oksygen og kan starte brann i kontakt med vann. Luft består av 21% oksygen, så skal du utnytte formbarheten til Cesium så bør du gjøre det i et rom uten luft og uten fuktighet. Ergo er dette metallet i praksis ikke anvendbart til særlig mye.

Sitat : "Caesium metal is highly reactive and very pyrophoric. In addition to igniting spontaneously in air, it reacts explosively with water even at low temperatures,..."

http://en.wikipedia.org/wiki/Caesium

 

Syntes du Gallium var dyrt, så er Cesium enda dyrere. Mens Gallium koster oppunder 300 dollar pr kg, så koster ett kg cesium ca 10 000 dollar, altså mer enn 33 ganger mer.

Sitat: "The price of 99.8% pure caesium (metal basis) in 2009 was about US$10 per gram"

http://en.wikipedia.org/wiki/Caesium

http://www.metal-pages.com/metals/gallium/metal-prices-news-information/

 

Ergo har artikkelskribenten helt rett, og DU tok feil.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...