Gå til innhold

Spørsmål om lønn og stillingskode.


Anbefalte innlegg

Hei! :) Skal straks begynne i ny jobb. Jobben jeg har fått innebærer en tittel og lønn ut i fra en stillingskoden. Som et eksempel sier vi at grunnlønna på denne jobben er 400000kr brutto i året. Tittelen jeg får tar utgangspunkt i at jeg har 3 år utdanning. Jeg har utover dette et år relevant utdanning. Vil jeg få høyere lønn med tanke på dette året ekstra utdanning eller vil jeg bli sittende med lønnen som stillingskoden tilsier??

 

Takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er medlem i NITO, så har de egne stillingskoder(-grupper) som du og sjefen kan ta hensyn til. De tar hensyn til utdanningsnivå og evt. ekstra kurs og annet. Generelt er de fleste i gruppe C. Er egentlig sjefen og bedriftens økonomi som bestemmer lønnen din, men disse gruppene hjelper en som grunnlag på hvilket nivå lønnen burde være i.

Lenke til kommentar

Stillingskoden speler eigentleg ikkje så stor rolle.

Stillingskoda er brukt for å sortere arbeidstakerane basert på ansvarsområde og utdanning. Ein forhandler også lønn basert på stillingskoder då dette er lettare enn å gå på individnivå.

 

Ordninga blir eigentleg omvendt av det du forespeiler deg. Dersom du forhandler deg fram til meir lønn på grunn av dette ekstra året med utdanning så vil det nye lønnsnivået ditt ofte føre til at du også får stillingskoda justert.

 

Ofte har ein tariffavtaler som bestemmer minimumslønn for forskjellige stillingskoder, men det er ingen makslønn knytta til stillingskoda sjølv om enkelte ser ut til å være av den oppfattninga at ein ikkje kan endre lønna utan å endre stillingskoda, og at stillingskoda ikkje kan endrast og derfor får du ikkje meir lønn. Det er ikkje slik det skal fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...