Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kapp- og gjæringssag vil ikke starte


Anbefalte innlegg

Min trofaste tjener gjennom mange år, en "no name" kapp- og gjæringssag med 1800W og uttrekk ville plutselig ikke starte her om dagen. Når jeg setter i kontakten og trykker på start, sier den klikk og flytter bladet noe mm. Dersom jeg trykker start inn flere ganger, skjer ingenting. Dersom jeg venter litt, sier den klikk igjen, men bare første gangen. Jeg har forsøkt å dreie på bladet med startknappen inne, ingen respons. Jeg har tatt ut og sjekket børstene, de ser bra ut, og samme respons. Er det noe mer jeg kan gjøre selv da? Regner med det er en kondensator eller noe elektronikk i startkretsen som har tatt kvelden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min trofaste tjener gjennom mange år, en "no name" kapp- og gjæringssag med 1800W og uttrekk ville plutselig ikke starte her om dagen. Når jeg setter i kontakten og trykker på start, sier den klikk og flytter bladet noe mm. Dersom jeg trykker start inn flere ganger, skjer ingenting. Dersom jeg venter litt, sier den klikk igjen, men bare første gangen. Jeg har forsøkt å dreie på bladet med startknappen inne, ingen respons. Jeg har tatt ut og sjekket børstene, de ser bra ut, og samme respons. Er det noe mer jeg kan gjøre selv da? Regner med det er en kondensator eller noe elektronikk i startkretsen som har tatt kvelden.

Jeg er ikke elektro mann. Når det ikke nytter å "hjelpe" saga i gang, som det hender en må gjøre, på ei sag som har vært ubrukt over lang tid. Så tenke jeg på to problemområder.

 

1) Motorværnbryter! 2) Og dårlig spenning! For jeg regner med, at du ikke kobler den saga til en 10 ampers kurs.

 

Angående det siste, så vet du trolig hva du kan sjekke selv. I tillegg til, å bruke kortest mulig skjøteledning.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Det er ikke motorvernbryter på sagen så vidt jeg kan se, og da skulle den vel være helt død. Det at den lager et lite klikk, eller en kort oppstartslyd, og beveger bladet litt, får meg til å tro at det er en kondensator som er defekt. Dette skjer kun 1. gang, deretter skjer det ingenting. Når jeg venter litt med å prøve, gjentar det samme seg. Tenkte å skru opp for å sjekke, men skruene for å få tilgang til bryter og tilbehør er montert slik at hele sagen må demonteres. Da blir det vel heller en ny :dremel: . Spenningen er fin, jeg har også testet uten skjøteledning.

Lenke til kommentar

Motorværn/overspenningsværn virker vel kun en kort stund og så løser den ut.

 

Men det er forskjell på om du hører motor et kort øyeblikk og bladet beveger seg litt med et rykk. Eller om motor står og durer etter start og bladet ruller litt rundt.

 

Sist jeg hadde problemer med en større sag, var på en vedkapp som skulle fungere på en 10 amp sikring (Trege ble annbefalt) og jeg begynnte å lure på om motorbremsen hadde satt seg fast. Men det viste seg at jeg mistet for mye spenning til saga og en elektrikker hjalp meg. Kort ledning og så gikk han over alle kontaktpunkter, satte "hylser" (vet ikke navnet) på ledningene, for å bedre kontakten for festeskruen. Men dette er vel ikke problemet ditt, da du også har forsøkt uten sjøteledning.

 

Hvis du finner ut navnet og type, kan det hende noen her kan hjelpe deg. Hvis ikke er det vel bare å kjøpe en ny. En reperasjon på et elektroverksted, kan vel bl for dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...