Gå til innhold

Ny bærbar til allround bruk


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på utkikk etter en ny bærbar som er grei for en student på farten. Begynner på en mastergrad til høsten og trenger derfor en ny bærbar maskin som passer til det bruksområdet. Ser for meg noe i "ultrabook" segmentet som har 13-15 tommers skjerm.

 

Maskinen vil nok i hovedsak brukes til tekstbehandling, surfing, bilderedigering, film og musikk. Jeg har en stasjonær maskin til spilling og har ikke behov for en bærbar som drar store spill og selv om et dedikert skjermkort i laptopen er å foretrekke så er det ikke et must.

 

Jeg kommer sannsynligvis til å handle fra Komplett da jeg har familie som får gode rabatter der. Surfet litt rundt igår og fant noen alternativer jeg trenger litt feedback på.

 

http://www.komplett....aspx?sku=777694

 

http://www.komplett....aspx?sku=777734

 

Jeg har en liten forkjærlighet for ASUS og Samsung med tanke på design og byggematerialer :love: HP er uaktuelt pga tidligere kjøp og kundeservice.

 

Som nevnt må maskinen kunne kjøre bilderedigeringsprogrammer, film, musikk og være kraftig nok til å kunne spille litt på. Features som kunne være greit å ha er minnekortleser, SSD eller hybriddisk, fast start, USB3 og batteri nok til å kunne vare en hel arbeidsdag uten å gå tom (6-8 timer med forelesninger). Ser for meg at 6gb ram bør være et minimum.

 

Budsjettet ligger fra 5-8000 kroner listepris.

 

Jeg trenger ikke maskinen før uti august så hvis det kommer noen store nyheter eller generasjonsskifter i sommer så tar jeg imot all informasjon med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greie maskiner du har funnet.

Av personlig erfaring syntes jeg ikke at HDD/SSD gir særlig god ytelse sammenlignet med ren SSD.

Eventuelt legg til 240gb ssd litt senere eller no hvis 120gb er for lite. Har 120gb SSD på laptopen til skolebruk, og det holder helt greit. Har plass til noen 1000 dokumenter, 7-8 720p/1080p filmer og 4-5 spill.

Lenke til kommentar

Greie maskiner du har funnet.

Av personlig erfaring syntes jeg ikke at HDD/SSD gir særlig god ytelse sammenlignet med ren SSD.

Eventuelt legg til 240gb ssd litt senere eller no hvis 120gb er for lite. Har 120gb SSD på laptopen til skolebruk, og det holder helt greit. Har plass til noen 1000 dokumenter, 7-8 720p/1080p filmer og 4-5 spill.

 

Vil ikke legge til noe i etterkant ettersom garantien ryker om jeg åpner maskinen. Da vil jeg nok heller finne en løsning med større SSD ferdig levert :)

 

Er det noen som vet om det vil komme noe revolusjonerende på laptop fronten i sommer?? Regner uansett med at det vil lønne seg å vente med shopping til august?

Lenke til kommentar

Jeg ville ha valgt Samsung 9 serie med 13" , 256GB SSD og minst HD+ (1600x900) og touch enablet display - touch display er veldig kjekt med ultrabærbar og win8 , da spesielt for surfing , musikk film netflix avspilling og slike ting.

Men den typen er vel litt over ditt budsjett på 8k.

 

 

Det med 128GB (120GB) SSD er helt sant.

Man kommer til å angre på det valget.

Jeg har hatt en Lenovo Ultrabook (Yoga 13) m/ core i7 3517U ,4GB ram og 120GB mSATA SSD siden jul.

Tok ikke mange ukene føre det ble oppdatering av lagring med en add-on 240GB SSD og til 8GB ram.

Man må huske på partisjons plan som produsenten har gjort med recovery og alt det.

Når jeg hadde gått igjennom setup på min var det ~ 55GB ledig igjen .

Var så heldig at det var ekstra mSATA slot i maskinen.

Etter oppdatering med ekstra mSATA SSD på 240GB er reallokert meste av profildata til data partisjon og man trenger ikke hele tiden tenke på plassen lengre.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om det vil komme noe revolusjonerende på laptop fronten i sommer?? Regner uansett med at det vil lønne seg å vente med shopping til august?

 

Hawell kommer jo i begynnelsen av juni, så da er det forhåpentligvis noen laptoper klar til høsten med dette. Det vil definitvt være verdt å vente på mtp batteritid, spesielt siden det er en skole-pc. Grafikken vil jo også bli noe oppgradert om du ender opp med en pc uten eget grafikkort.

 

Av de to du nevner ville jeg valgt samsungen, spesielt siden du tenker å game litt. Er også enig i at 120 GB blir litt lite hvis du har tenkt å installere spill, photoshop osv.

 

Jeg vil uansett anbefale å legge hele kjøpet litt på is og se hvilke alternativer det er mot høsten, siden du har muligheten til dette. Så kan du heller lage en ny tråd igjen senere.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

*bump*

 

Akkurat nå sitter jeg her og vurderer å kjøpe en Air, rett og slett pga manglende konkurranse... synes det er ganske tåpelig at andre produsenter ikke har fått implimentert Haswell skikkelig enda, spesielt med tanke på at Apple klarte dette i løpet av juni..

 

Forslag mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...