Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

kablet nett disconnecter når noen bruker en bryter....


Anbefalte innlegg

har et litt merkelig problem jeg ikke finner ut av.

har kablet nett (cat-5 kabel) fra min pc til modemet. kabelen er ca 25 meter.

 

men hver gang noen bruker en bryter i huset mister jeg tilkoblingen i 5-6 sekunder.

det kan være hvilken som helst bryter hvor som helst i huset.

en lysbryter etsted, slå på microen...kjærringa starter hårføner...etc etc

 

eneste jeg kan tenke meg er at det oppstår en spenningstopp når dette skjer, og at det påvirker nettverkskabelen på et vis.

dette skjer ikke med det trådløse nettet, så tviler på at det har noen med modemet å gjøre.

 

det eneste jeg kan se er at cat-5 kabelen ikke er skjermet, kan det ha noe med saken å gjøre ?

 

tenkte jeg skulle spørre her før jeg startet å legge ny skjermet kabel...kan godt hende jeg er på villspor her..

 

noen clues ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heisan.

 

ja den ligger nær strømkabler på loftet (3-5 cm)

da er det vel det i kombinasjon med at den er uskjermet som er problemet da vil jeg tro.

Det skal du ikke se bort ifra. Har du mulighet til å flytte den lengre vekk fra strømkablene? Så får du iallefall testet om det gjør noen forskjell.

 

Permanent så er skjerming det beste valget.

Lenke til kommentar

Tipper kabelen din er feilkoblet. Har man ikke koblet parvis på pin 1-2 & 3-6 så vil man få en kabel som slutter å fungere på omtrent den lengden du har. Dermed kan en slik forstyrrelse som en liten EM-puls fra strømnettet bryte forbindelsen.

 

Er parene koblet korrekt så vil de være mye mer motstandsdyktig ovenfor forstyrrelser fra strømnettet. Man behøver normalt ikke skjermede nettverkskabler i vanlige hjem.

 

rj45-straight-568-B.gif

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...