Gå til innhold

ødelagt macbook air, for dyr å reparere, anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Min 13" macbook air (fra vår 2011) døde noen dager etter garantien gikk ut og reklamasjon går ikke fordi den ikke er privatkjøpt. Leverte til reparasjon og får vite at det er hovedkortet som er ødelagt, fiks koster 5599. Er ikke spes. fornøyd med maskinen så å reparere er uaktuelt, så spørsmålet er da hva kan jeg gjøre? Kan jeg kjøpe hovedkort på ebay e.l. og sette det inn selv (ikke veldig datakyndig, men ikke helt ny heller)? Kan jeg selge maskinen, hvor mye kan jeg forvente å få? Andre muligheter?

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min 13" macbook air (fra vår 2011) døde noen dager etter garantien gikk ut og reklamasjon går ikke fordi den ikke er privatkjøpt. Leverte til reparasjon og får vite at det er hovedkortet som er ødelagt, fiks koster 5599. Er ikke spes. fornøyd med maskinen så å reparere er uaktuelt, så spørsmålet er da hva kan jeg gjøre? Kan jeg kjøpe hovedkort på ebay e.l. og sette det inn selv (ikke veldig datakyndig, men ikke helt ny heller)? Kan jeg selge maskinen, hvor mye kan jeg forvente å få? Andre muligheter?

 

Takk for alle svar.

 

1) prøver du å si at du kjøpte den laptopen fra en privat person?

i så fall skal no vel denne personen ha garanti på den?

Og et hovedkort er ment å var elenger enn 2 år. så du må sjekke mer runt hvor den var kjøpt og sånt.

Du skal kunne bruke Forbrukerkjøpsloven til dette.

 

2) det var no en voldsom pris på reperasjon, nesten like greitt å kjøpe en ny pc. Visst du finner ut hva slags hovedkort du har, kansje du kan kjøpe det på ebay- men det må passe med resten av komponentane du har :)

 

3) selge maskinen. vel du KAN selge den, ingen som forbyr salg av ødelagt pc- men da MÅ du opplyse hva som er Feilen. du kan garantert ikke forvente å få så mye av den, når hovedkortet er ødelagt.

Lenke til kommentar

Eplehuset har helt rett, når noe er kjøpt inn til et firma gjelder ikke forbrukerkjøpsloven, men kjøpsloven. Kjøpsloven har ikke særlig lang "reklamasjon" - så da er det garantivilkårene som gjelder. Det er derfor mange mindre firma tegner forlenga garantiavtaler på f.eks datautstyr.

 

Akkurat dette er en av grunnene til at jeg ikke anbefaler privatpersoner å kjøpe datautstyr via/gjennom firma.

 

Du får tak i hovedkort til MacBook Air til et par tusen kroner på Ebay (dette er pris med frakt og mva).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Neida, den ble kjøpt ny, men via et firma. Fikk oppgitt fra eplehuset at for å reklamere varen (jf. forbrukerloven) måtte den være kjøpt privat.

 

aha! da er det andre boller!- se om du finner hovedkortet ditt på e-bay- se hvor mye det koster i å kjøpe+frakt+toll. og vurder om du vil kjøpe det :)

 

hadde ikke gitt 5600 kr til reperasjon- det er jo en ok laptop det :)

Lenke til kommentar

Takk alle sammen. Var ikke klar over at loven fungerte slik, lærte det på den harde måten.

 

Fortsatt en del å spare på å kjøpe hovedkort ift å kjøpe en decent laptop, men ser fra en nettguide at det er en del hassle (35 steg!). Hva kan jeg eventuelt forvente å få for denne mac'en dersom jeg selger?

Lenke til kommentar

Takk alle sammen. Var ikke klar over at loven fungerte slik, lærte det på den harde måten.

 

Fortsatt en del å spare på å kjøpe hovedkort ift å kjøpe en decent laptop, men ser fra en nettguide at det er en del hassle (35 steg!). Hva kan jeg eventuelt forvente å få for denne mac'en dersom jeg selger?

 

veldig vanskelig å si- når pc'n din er ødelagt. og i tilleg er det hovedkortet som er gått.

eneste eg kan si at eg personlig ikke hadde gitt 1000 kr engang.

 

med tanke på at den er 2 år gammel + øedlagt hovedkort.

 

hvor mye kostet den da du kjøpte den?

Endret av TheGaame
Lenke til kommentar

Med tanke på at garantien er ett år, og du nevnte at den var noe dager over garanti, så burde den fremdeles være innenfor reklamasjonstiden for firmakjøp:

 

§ 32. Reklamasjon.

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

http://lovdata.no/all/tl-19880513-027-007.html#32

 

Jeg vet dette har gått før.

Lenke til kommentar

Med tanke på at garantien er ett år, og du nevnte at den var noe dager over garanti, så burde den fremdeles være innenfor reklamasjonstiden for firmakjøp:

 

http://lovdata.no/al...027-007.html#32

 

Jeg vet dette har gått før.

 

Trådstarters maskin var kjøpt våren 2011 - så man kan heller ikke bruke kjøpsloven.

 

Men ellers har du rett i at kjøploven gjelder ved andre kjøp enn forbrukerkjøp. Men § 3 i kjøpsloven gir mulighet for å avtale seg bort fra de fleste rettigheter som kjøpsloven gir, sitat

 

Bestemmelsene i loven gjelder ikke for så vidt annet følger av avtalen, etablert praksis mellom partene, eller handelsbruk eller annen sedvane som må anses bindende mellom partene.

 

I realiteten betyr det at i de fleste tilfeller er det garantivilkårene som gjelder, og 2 års-fristen i § 32 kan man da se bort fra.

 

Apple har i realiteten håpløse vilkår når det gjelder garanti - og man må i realiteten legge til nesten 2 000 kr på prisen for å få vilkår tilsvarende mange konkurrenter. For eks har man på Lenovo ThinkPad 3 års global garanti med on-site reperasjoner i kjøpsprisen.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Trådstarters maskin var kjøpt våren 2011 - så man kan heller ikke bruke kjøpsloven.

 

 

Jeg tolket den som litt over ett år gammel, så da har du helt rett. Jeg ser nå at jeg burde lest litt bedre.

 

Ja, garantien til Apple er heller laber, men heldigvis har man reklamasjonsretten om man kjøper privat, det forbedrer situasjonen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...