Gå til innhold

Test: Corsair Obsidian 350D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hmm...

 

350D

 

Høyde: 44 cm

Bredde: 21 cm

Dybde: 45 cm

 

Define R4 (R4 tar ATX)

 

Høyde: 46 cm

Bredde: 23 cm

Dybde: 52 cm

 

Prodigy (Kun Mini-ITX)

 

Høyde: 40 cm

Bredde: 25 cm

Dybde: 36 cm

 

Jeg er enig med HW.no, 350D blir på en måte for stort og en kan like gjerne benytte R4 i 99% av tilfellene.

Lenke til kommentar

R4 ser ut som et betraktelig bedre valg på de fleste punkter

 

Vanskelig å si, dette er den første negative omtalen jeg har lest så langt på 350D. Anandtech slengte like gjerne på en Editors Choice Bronze award, og Anandtech er veldig forsiktige med hva dem kaster sine Editors Chice badges på.

 

Jeg kommer kjøpe dette iallefall for å lage meg en litt mindre stasjonær bar e for morro :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm...350DHøyde: 44 cmBredde: 21 cmDybde: 45 cmDefine R4 (R4 tar ATX)Høyde: 46 cmBredde: 23 cmDybde: 52 cmProdigy (Kun Mini-ITX)Høyde: 40 cmBredde: 25 cmDybde: 36 cmJeg er enig med HW.no, 350D blir på en måte for stort og en kan like gjerne benytte R4 i 99% av tilfellene.

 

R4 veier alt for mye. Jeg har et SilverStone-kabinett på 8 kg og selv det blir 20 kg med komponenter. Neste gang skal jeg ha et kabinett på maks 5 kg og kun det nødvendigste av komponenter.

 

Kabinetter holder i årevis. Det må gjerne koste 5k for et lite kabinett bare det duger og har en gjenomført utførelse med riktig materialevalg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

R4 veier alt for mye. Jeg har et SilverStone-kabinett på 8 kg og selv det blir 20 kg med komponenter. Neste gang skal jeg ha et kabinett på maks 5 kg og kun det nødvendigste av komponenter.

Bryr meg ikke stort om vekta, har gitt det opp. Alt jeg stapper inn gjør ting tungt uansett (vannblokker er tunge greier). Men uansett er 12,5 kg rimelig mye for et midi-kabinett. R4 har såpass god design at FD sikkert kunne lansert en alu versjon (til vesentlig høyere pris).

Kabinetter holder i årevis. Det må gjerne koste 5k for et lite kabinett bare det duger og har en gjenomført utførelse med riktig materialevalg.

Enig forsåvidt.

Ulempen for meg at det ofte blir såpss med drill&dremel at kabinettene siden må brukes på samme måte i hele levetiden. Nye prosjekt ideér kan ofte bare gjennomføres på nye/umodda kabinetter.

Lenke til kommentar

Ja, feks en R4 til 3k med alu og karbonfiber eller noe i den retningen.

 

Jeg skjønner behovet for kabinetter mellom 500 og 1000 kr, samtidig er det svært dårlig utvalg til folk som er villige til å betale for kompromissløse kabinettlløsninger.

 

Jeg kunne tenkt meg et stilrent minimalistisk skall der man hadde kjøpt til moduler etter hva man ønsket å bruke det til. Feks skulle man kun ha 1-2 SSD-er skrudde man det fast i bunnen av kabinettet mens de som ønsket 18 HDD-er kjøpte til modul med braketter for det. Det der "one size fits al".prinsippetl funker ikke på kabinetter, iallefall ikke i entusiastsegmentet.

 

Jeg ønsker meg et lett, solid og stilrent kabinett som rommer hovedkort i ATX eller m-ATX, har plass til 1-2 SSDer, high end grafikkort og store luftkjørere. Allt annet kan kjøres over nettverket eller USB. Jeg er ferdig med den tiden hvor jeg ønsker store kabinetter overfylt av komponenter og harddisker. Jeg ønsker en platform med kraftig prosessor og grafikkirt med kun 1-2 SSD-er i et perfeksjonert kabinett.

 

Man kan gjøre det aller meste i dag på en 4-kjerne til 1500-2000 kr, et grafikkort >=1500 kr og en 256-512 GB + ekstern HDD/nettverkslagring til arkivering av filer. Det finnes ikke en årsakt til å ikke velge enklest mulige sytemer med mindre det er snakk om en avansert arbeidsstasjon som brukes til noe helt spesielt. Selv på arbeidsstasjoner er det i dag minimalisme som teller.

 

Etter 3 år med Intel Extreme 6-kjerne og kraftig grafikkort er det utrolig hvor godt jeg greier meg med en gaming notebook til 12k med 4-kjerneprosessor og GTX 670M. Bortsett fra at rendering tar lengre tid og jeg ikke kan bruke så høy antialiasing i spill lar den meg gjøre akkurat det samme på en fullverdig måte.

 

Jeg er en ekstremt kresen bruker, men føler at vi i 2008 gikk vi over en terskel hvor tilstrekkelig ytelse ble lett tilgjengelig og det ikke lenger er et krav om å ha best mulig system for at det skal duge til praktisk bruk.

 

Jeg synes at det er på høy tid at kabinettprodusentene tilbyr et alternativ til oss som ikke lenger føler det absoluttet behov for å ha et komplekst oppsett men isteden ønsker et enkelt og praktisk oppsett, fritt for støy og overdimmensjonerte løsninger.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva finnes det av konkurrenter til denne, i lik/mindre formfaktor?

 

Jeg har sett at Lian Li har et par, men ser ut til at ingen fører de i Norge.

 

Fractal sitt Define Mini er i samme sjangeren, men etter å ha lest engelske omtaler av disse to så har 350D kommet ut som den bedre av disse.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva finnes det av konkurrenter til denne, i lik/mindre formfaktor?

 

Har lett meg grønn på et godt alternativ men jeg havnet også på 350D. Har planer om Asus Gene VI og Corsair H100i. Hadde jeg vært en tålmodig mann hadde jeg ventet på FD Arc Mini R2 som kommer på sensommeren.

Lenke til kommentar

 

 

Har lett meg grønn på et godt alternativ men jeg havnet også på 350D. Har planer om Asus Gene VI og Corsair H100i. Hadde jeg vært en tålmodig mann hadde jeg ventet på FD Arc Mini R2 som kommer på sensommeren.

 

Jeg holder på å bestille samme kombinasjonen. Synd det tar evigheter før Komplett får dette kabinettet på lager :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...