Gå til innhold

Dine beste tips og triks til datamodellering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Du har kanskje nytte av PDF dokumentet jeg skrev om

 

Putting professional PHP 6 code on the web::: An example.

 

Kilde: http://www.oopschool.com/

 

Der nevner jeg blant annet Object Relational Mapping (ORM) fra en applikasjon til en database. Jobber du med SQL er prepared statements også nevnt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Klar over det, men hvorfor postes spørsmålet i database forumet.

 

Jeg ville personlig søkt på:

 

data model design patterns

 

uml + nøkkelord som diagram etc.

 

canonical data model design pattern

 

og lignende.

Lenke til kommentar

Det er da vel ikke noe nytt fra kgun's side?

 

@niomi:

Datamodellering trenger ikke å være så vanskelig som diverse bøker og forelesere kan få det til å virke. Av erfaring så kommer det ikke spesiellt vanskelige modelleringsoppgaver på eksamen i "Databaser" (avhengig av nivå selvfølgelig). Bare pass på at du ikke har redundant informasjon, alle nøkler peker dit de skal osv.

Hvis du har noen konkrete spørsmål så er det enklere å få konkret hjelp :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så siden du mener spørsmålet ikke passer her så kan du komme med usaklige linker?

 

TS er ihvertfall taus så lenge, så overlat det til vedkommende å vurdere om den linjen var relevant eller ikke?

 

Det er da vel ikke noe nytt fra kgun's side?

 

@niomi:

Datamodellering trenger ikke å være så vanskelig som diverse bøker og forelesere kan få det til å virke. Av erfaring så kommer det ikke spesiellt vanskelige modelleringsoppgaver på eksamen i "Databaser" (avhengig av nivå selvfølgelig). Bare pass på at du ikke har redundant informasjon, alle nøkler peker dit de skal osv.

Hvis du har noen konkrete spørsmål så er det enklere å få konkret hjelp :)

 

Svært så relevant informasjon må jeg si. Spar meg. Jeg gidder ikke kommentere ytterligere linjer med unødig pjatt fra deg.

Lenke til kommentar

TS er ihvertfall taus så lenge, så overlat det til vedkommende å vurdere om den linjen var relevant eller ikke?

 

Du har jo allerede sagt deg enig i at dokumentet du linket til ikke har noe med datamodellering å gjøre.

 

Når det er sagt, jeg har sett på dette dokumentet ditt. Forventer du virkelig at å lese denne eksempelkoden du har sakset fra en eller annen bok og modifisert - kode uten kommentarer eller forklaringer og i et språk du en gang ikke vet om TS kan - skal hjelpe TS med datamodellering? For å være ærlig virker det som du er mest opptatt av å reklamere for disse sidene dine til en hver tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du har jo allerede sagt deg enig i at dokumentet du linket til ikke har noe med datamodellering å gjøre.

 

Det kommer an på hvor presis man skal være i definisjonen av datamodellering. Jeg mener at det har en viss relevans og php er et vanlig språk. Nok om det.

 

Personlig ville jeg tatt utgangspunkt i

  1. UML
  2. Ulike design mønstre.

Dermed har jeg vel sagt mitt. Be moderator fjerne den linjen med lenke om den plager dere. Nei, det var ikke reklame. Jeg reklamerer ikke for egne siter på den måten.

 

Sett en strek der og kom med noe bedre, slik at vi kommer videre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Nei.

 

Vennligst opprett en tråd.

 

Her er der feil i Kjell Bleiviks gamle og nye videoer. Forslag til forbedringer.

 

Edit.

 

Takk for den. Jeg noterte med hvem som var innom og gav deg et positivt rep punkt for den lenken.

 

Jeg hadde ventet noe mer konstruktivt av vedkommende som er konsulent for et større norsk selskp. Skulle likt å vite hvem han har i sin kundeportefølje :hmm:

 

Jeg gjentar.

 

Sett en strek der og kom med noe bedre, slik at vi kommer videre.

 

Det gjelder også deg.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Nei.

 

Vennligst opprett en tråd.

 

Denne youtube-videoen er å finne direkte på siden du lenket til.

 

Her er der feil i Kjell Bleiviks gamle og nye videoer. Forslag til forbedringer.

 

Hva? Er det ikke du som er Kjell Bleivik?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har snart eksamen i Databaser og merker at det er datamodellering jeg sliter mest med. Så da er spørsmålet mitt til dere, hva er deres best tips og triks for å gjøre det litt enklere?

 

:)

Hva har du lært om? ORM, UML, ER?

 

Først ville jeg funnet ut hvilke tabeller som skal ha hvilke atributter, finne primærnøkler, unike verdier og andre "constraints". Når dette er gjort burde det være ganske rett fram å lage en modell (regner med at dere skal tegne). Også må du selvfølgelig lese oppgava og se hvilken normalform det eventuelt skal være på (fra 1NF til BCNF [Man får helt opp til 6NF, men tror ikke det er nødvendig i et nybegynnerkurs]). Nå er det en stund siden jeg har holdt på med dette, så er litt rusten.

 

Hvor er det du tar faget?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Denne youtube-videoen er å finne direkte på siden du lenket til.

 

Du har kanskje nytte av PDF dokumentet jeg skrev om

 

 

Putting professional PHP 6 code on the web::: An example.

 

Kilde: http://www.oopschool.com/

Der nevner jeg blant annet Object Relational Mapping (ORM) fra en applikasjon til en database. Jobber du med SQL er prepared statements også nevnt.

 

Skrevet med rødt slik at selv fjortiser kan forstå. Det er ikke alle som liker PDF lenker heller.

 

Hva? Er det ikke du som er Kjell Bleivik?

 

Jo og derfor ba jeg en av dere om å opprette den tråden, slik at dere kunne fortelle hva som er feil i mine videoer og komme med forslag til forbedringer.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

@hjahre

 

Omsider en som bringer temaet videre.

 

Der skulle sikkert stått

 

Database

  1. modellering
  2. design

eller lignende i først post.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

@hjahre

 

Omsider en som bringer temaet videre.

 

Der skulle sikkert stått

 

Database

  1. modellering
  2. design

eller lignende i først post.

 

Jeg tror ikke at du klarer å redde ansikt denne gangen. Postene dine i denne tråden er usaklige, og innholdet av siden du lenker til gir ganske lite mening mht. emnet.

 

Kanskje hvis du hadde hatt den utdanningen du bruker å skryte deg på i annenhver tråd så hadde du visst forskjellen mellom datamodellering og databaseprogrammering. Dette er for all del ikke ment som et personangrep, men du hadde unngått mye motstand om du holdt deg til tema du har peiling på isteden for å mette tråder som denne med dårlige råd og lenker til siden din.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg tror ikke at du klarer å redde ansikt denne gangen. Postene dine i denne tråden er usaklige, og innholdet av siden du lenker til gir ganske lite mening mht. emnet.

 

Jeg så hvor lang tid du var inne sammen med GG før du evnet å svare. Jeg svarer på sparket. Det skulle ikke forundre med om du konsulterte med ham før du fortsatte dine personangrep Han er jo konsulent.

 

Dette er for all del ikke ment som et personangrep, ...

 

 

Har du hørt uttrykket. (Si gjerne det samme om meg).

 

Den som unnskylder seg selv, anklager seg selv og den som anklager seg selv unnskylder seg selv.

 

 

men du hadde unngått mye motstand om du holdt deg til tema du har peiling på isteden for å mette tråder som denne med dårlige råd og lenker til siden din.

 

Svært så hårsår du og andre ble over den linjen med lenke. Kan dere (du) ikke be om å bli moderator?. Jeg tror forumet trenger moderatorer. Som sagt så svarer jeg kjapt.

 

Til orientering så har jeg jobbet med mange typer store som små databaser:

  1. På IBM stormaskin.
  2. På Office Pc'er med MS Access. Man kan skrive SQL kommandoer embedet i VBA.
  3. MySQL databaser.
  4. Litt med PostgreSQL.
  5. Jo det var personagrep av deg og konsulenten GG, Nekt til dere blir blå.

Dette er for lengst kontra produktivt. I post nummer 4 kunne tråden vært brakt videre. Rart og se at de samme personene går igjen med informasjon som går på mine poster og ikke bidrar til å heve diskusjonen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg så hvor lang tid du var inne sammen med GG før du evnet å svare. Jeg svarer på sparket. Det skulle ikke forundre med om du konsulterte med ham før du fortsatte dine personangrep Han er jo konsulent.

 

Jo det var personagrep av deg og konsulenten GG, Nekt til dere blir blå.

 

Vel, det var jeg som gav den posten et ryktepoeng. Hva med å ikke være fullt så rask på avtrekkeren her?

 

Uansett så vil jeg ikke kalle det å poste en video som du selv har laget et personangrep. Videoen er fullt synlig på den siden du selv linket til. Du kunne godt ha linket direkte til PDF-en, men noe sier meg at du gjerne ville at folk skulle besøke siden din (slik du gjerne vil i mange av de andre postene dine også).

Endret av Jaffe
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...