Gå til innhold

Gamer/Allround pc til studenten


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Har lenge vurdert å kjøpe meg stasjonær pc, etter som min bærbare pc ikke er helt god (gt630m) når det kommer til spilling hadde det vært fint med en stasjonær gamer/allround maskin. Spill som jeg tenker å spille er bf3, bf4, skyrim og fsx.

 

tenkte at det beste var å kjøpe en færdig bygget pc, men har lyst å bygge maskinen selv fordi det blir det billigere og jeg synes det ser spennende å bygge selv. blir litt bedre kjent med innmaten og blir da også lettere og bytte til andre deler når den tiden kommer.

 

Har sett på forskjellige komponenter, men klarer ikke helt og bestemme meg for hva jeg vil ha. så derfor lurer jeg på om noen kan hjelpe meg.

 

Jeg er for tiden studen, så budskjettet er ikke så veldig høyt, tenker rundt 7000 kroner er nokk, men billigere er bedre. Har skjerm, tastaur og en hardisk fra før av. jeg har laget noen lister med komponenter som jeg kunne ha tenkt meg.

 

http://www.prisjakt.no/list.php?l=48627&view=m

 

http://www.prisjakt.no/list.php?l=48602&view=m

 

http://www.komplett....aspx?sku=742450

 

Spørsmålet mitt er bør jeg gå for AMD eller er Intel bedre?

ser at prossesorene til AMD er billigere en intel sine og da tenker jeg at jeg kan bruke mere på skjermkort. skal også ha med windows 7, men går vel kanskje ann å klone hardisken fra min bærbare maskin, eller?

Hva syns dere?

 

Takker så mye for svar.

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel er overlegen AMD når det kommer til ytelse i spill, så gå for Intel. En i5 skal klare det meste, og koster deg ikke skjorta. Har laget et forslag til deg på prisguide.no https://prisguiden.no/liste/140424/pcbuilder

 

Det er med en harddisk i budsjettet, men den kan du selv vurdere om du vil ha med. Regner med du kloner operativsystemet. Prosessoren er overklokkbar, men hvis dette er helt uaktuelt for deg kan du negradere litt og spare en hundrings eller to.

 

Kan anbefale deg å bestille fra dustinhome.no, da de har noe bedre kundeservice og er generelt litt billigere enn komplett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intel er overlegen AMD når det kommer til ytelse i spill, så gå for Intel. En i5 skal klare det meste, og koster deg ikke skjorta. Har laget et forslag til deg på prisguide.no http://www.prisguide...40424/pcbuilder

 

Det er med en harddisk i budsjettet, men den kan du selv vurdere om du vil ha med. Regner med du kloner operativsystemet. Prosessoren er overklokkbar, men hvis dette er helt uaktuelt for deg kan du negradere litt og spare en hundrings eller to.

 

Kan anbefale deg å bestille fra dustinhome.no, da de har noe bedre kundeservice og er generelt litt billigere enn komplett.

Ser bra ut det der, men vet ikke om du fikk sett på de to øverste linkene jeg la ut (de funket ikke i starten) Tenker at jeg dråpper å legge ved noen harddisk siden jeg allerede har en fra før av, så får jeg heller oppgradere med en SSD etter hvert. Tenkte også dessamme som deg angående intel sine prossesore og ja jeg tenkte jeg skulle overclokke og da trenger jeg vel kanskje K modellen? ser at når jeg la inn komponenten på prisjakt ble det en god del billigere en komplett. hva synes du om de to øverste linkene? Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Ser bra ut det der, men vet ikke om du fikk sett på de to øverste linkene jeg la ut (de funket ikke i starten) Tenker at jeg dråpper å legge ved noen harddisk siden jeg allerede har en fra før av, så får jeg heller oppgradere med en SSD etter hvert. Tenkte også dessamme som deg angående intel sine prossesore og ja jeg tenkte jeg skulle overclokke og da trenger jeg vel kanskje K modellen? ser at når jeg la inn komponenten på prisjakt ble det en god del billigere en komplett. hva synes du om de to øverste linkene?

Pent kabinett, ihvertfall! :thumbup: Ellers ser det vel greit ut. Gå for intel om du skal gå for noen av de oppsettene. Du trenger heller ikke den pro-versjonen av hovedkortet, vanlige versjonen er praktisk talt lik og koster vel ca. 200 kr mindre. Grafikkortet er noe svakere enn det jeg satte opp, men det går opp i opp med prisen.

 

EDIT: JA, du trenger K-versjonen for å overklokke :)

Endret av wassup
Lenke til kommentar

Pent kabinett, ihvertfall! :thumbup: Ellers ser det vel greit ut. Gå for intel om du skal gå for noen av de oppsettene. Du trenger heller ikke den pro-versjonen av hovedkortet, vanlige versjonen er praktisk talt lik og koster vel ca. 200 kr mindre. Grafikkortet er noe svakere enn det jeg satte opp, men det går opp i opp med prisen.

 

EDIT: JA, du trenger K-versjonen for å overklokke :)

Takk, det syntes jeg også :) Tenker at det er en helt grei første pc, så kan man jo oppgradere ting etter hvert (SLI, vannkjøling, osv) men hvordan er det å kombinere AMD prossesor og Nvidia skjermkort og omvendt. man får vel ingen problemer om man kombinerer de to? Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Overhodet ikke ;) du må egentlig bare passe på hovedkort og prosessor sånn

Ok, kjekt å vite :) vet du om det er mye forskjell på 256 bit og 192 bit bussbredde på skjermkortene? Vet at skjermkortet ikke er kjempebra, men ser at det er en av kortet man får mest ytelse for pengene. Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Ok, kjekt å vite :) vet du om det er mye forskjell på 256 bit og 192 bit bussbredde på skjermkortene?

Det er ganske viktig, ja. Det sier noe om overføringshastigheten til minnet til skjermkortet. Multipliserer du båndbredden med minnefrekvensen, vil du få et tall som tilsier hvor mange bits som blir overført i sekundet (eller noe sånt). Dette kan du bruke til å sammenligne et skjermkort med et annet.

 

Et eksempel:

Skjermkort 1: Minnebussbredde: 256 bit. Minnefrekvens: 6000 Mhz = 1536000 bit/sek

Skjermkort 2: Minnebussbredde: 384 bit. Minnefrekvens: 4800 Mhz = 1843200 bit/sek

Skjermkort 2 er raskere, selv om det har tregere minnefrekvens. Viktig å huske på.

 

I tillegg kan minnefrekvensen til et skjermkort overklokkes, mens minnebussen er fast.

Lenke til kommentar

Det er ganske viktig, ja. Det sier noe om overføringshastigheten til minnet til skjermkortet. Multipliserer du båndbredden med minnefrekvensen, vil du få et tall som tilsier hvor mange bits som blir overført i sekundet (eller noe sånt). Dette kan du bruke til å sammenligne et skjermkort med et annet.

 

Et eksempel:

Skjermkort 1: Minnebussbredde: 256 bit. Minnefrekvens: 6000 Mhz = 1536000 bit/sek

Skjermkort 2: Minnebussbredde: 384 bit. Minnefrekvens: 4800 Mhz = 1843200 bit/sek

Skjermkort 2 er raskere, selv om det har tregere minnefrekvens. Viktig å huske på.

 

I tillegg kan minnefrekvensen til et skjermkort overklokkes, mens minnebussen er fast.

nå har jeg byttet ut skjermkortet med et annet et. Tenkte at jeg kanskje skulle gradere ned til et et standard hovedkort, men ser at det er lite å spare + at PRO utgaven har fått mye god kritikk. ser at jeg kan få en demo utgave av skjermkortet til 2000 eller 1600 (da uten drivere, kabler og manual) hva tror du om dette? Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

nå har jeg byttet ut skjermkortet med et annet et. Tenkte at jeg kanskje skulle gradere ned til et et standard hovedkort, men ser at det er lite å spare + at PRO utgaven har fått mye god kritikk. ser at jeg kan få en demo utgave av skjermkortet til 2000 eller 1600 (da uten drivere, kabler og manual) hva tror du om dette?

Drivere kan installeres på nettet, og manual klarer du deg vel strengt tatt uten (skulle du få bruk for det, fins det vel på nettet). Kabler er selvfølgelig nødvendig, så du får sjekke ut hvor mye det koster. Hvis det lønner seg, gå for demoen ;)

Lenke til kommentar

Drivere kan installeres på nettet, og manual klarer du deg vel strengt tatt uten (skulle du få bruk for det, fins det vel på nettet). Kabler er selvfølgelig nødvendig, så du får sjekke ut hvor mye det koster. Hvis det lønner seg, gå for demoen ;)

Nå har jeg sotte å regnet litt over hvor mye jeg kan bruke til pc og fant ut at jeg må prøve å stramme inn budskjettet enda mere. helst en pc til rundt 5000 :hm: Vet at man får dårlig med gamer pc til den summen, men lagde en ny liste. http://www.prisjakt.no/list.php?l=48824&view=m

Hva syns du?

 

Vet at AMD ikke er noe særlig til gaming, men må bare klare meg med den, så får jeg oppgradere til en i5 3570k og et bedre hovedkort når jeg får penger til det.

Ja også et lite spørsmål til. Det er slik at pc skjermen jeg har tenkt til å bruke er ikke en 1080x1920 skjerm, men en gammlere en (er ikke helt sikker på oppløsning eller hvilken tilkobling den bruker siden jeg ikke har den her) men er det ikke sannsynlig at skjermen bruker en DVI/VGA inngang? Må ikke i så fall hovedkortet også ha en DVI/VGA utgang da?

 

Igjen, takk for svar :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg sotte å regnet litt over hvor mye jeg kan bruke til pc og fant ut at jeg må prøve å stramme inn budskjettet enda mere. helst en pc til rundt 5000 :hm: Vet at man får dårlig med gamer pc til den summen, men lagde en ny liste. http://www.prisjakt....?l=48824&view=m

Hva syns du?

 

Vet at AMD ikke er noe særlig til gaming, men må bare klare meg med den, så får jeg oppgradere til en i5 3570k og et bedre hovedkort når jeg får penger til det.

Ja også et lite spørsmål til. Det er slik at pc skjermen jeg har tenkt til å bruke er ikke en 1080x1920 skjerm, men en gammlere en (er ikke helt sikker på oppløsning eller hvilken tilkobling den bruker siden jeg ikke har den her) men er det ikke sannsynlig at skjermen bruker en DVI/VGA inngang? Må ikke i så fall hovedkortet også ha en DVI/VGA utgang da?

 

Igjen, takk for svar :)

Har du et dedikert grafikkort, er det tilkoblingene til det som gjelder. Tilkoblingene til hovedkortet er bare aktuelle hvis du bruker integrert grafikk.

 

AMD FX-4100? :hm: Nåja. prøvde å finne benchmarks på den. Denne artikkelen bekrefter at en basic i3 i snitt gjør det bedre enn den. Artikkelen sier også at grafikkortet er den mest avgjørende faktoren, men jeg tror jeg ville gjort to små justeringer på budsjettet: Trapp prosessoren opp til FX-6xxx serien. Bedre ytelse i spill. Finansier oppgraderingen med å trappe ned til dette grafikkortet. Du får et noe svakere grafikkort, men til gjengjeld en prosessor som faktisk kan utnytte den kraften ;)Her har du en test av grafikkortet. Som du ser, så klarer den seg helt greit til spilling, den plasserer seg relativt tett oppunder 7870.

 

Hvis det er en gammel skjerm, har den vel neppe DVI-I. DVI-D og DVI-A kan den riktignok ha. Kan nesten garantere at den har VGA. Her kommer noe av det samme som med prosessoren inn; er ikke vits i å ha et kraftig grafikkort hvis skjermen ikke støtter oppløsningen eller ikke kan utnytte potensialet ;)

Endret av wassup
Lenke til kommentar

Har du et dedikert grafikkort, er det tilkoblingene til det som gjelder. Tilkoblingene til hovedkortet er bare aktuelle hvis du bruker integrert grafikk.

 

AMD FX-4100? :hm: Nåja. prøvde å finne benchmarks på den. Denne artikkelen bekrefter at en basic i3 i snitt gjør det bedre enn den. Artikkelen sier også at grafikkortet er den mest avgjørende faktoren, men jeg tror jeg ville gjort to små justeringer på budsjettet: Trapp prosessoren opp til FX-6xxx serien. Bedre ytelse i spill. Finansier oppgraderingen med å trappe ned til dette grafikkortet. Du får et noe svakere grafikkort, men til gjengjeld en prosessor som faktisk kan utnytte den kraften ;)Her har du en test av grafikkortet. Som du ser, så klarer den seg helt greit til spilling, den plasserer seg relativt tett oppunder 7870.

 

Hvis det er en gammel skjerm, har den vel neppe DVI-I. DVI-D og DVI-A kan den riktignok ha. Kan nesten garantere at den har VGA. Her kommer noe av det samme som med prosessoren inn; er ikke vits i å ha et kraftig grafikkort hvis skjermen ikke støtter oppløsningen eller ikke kan utnytte potensialet ;)

Ok, så det du sier er at jeg trenger ikke HDMI eller VGA utggangen på hovedkortet dersom jeg skal bruke dedikert grafikkort? Må si jeg har lite peiling på hvilke innganger og utganger jeg trenger.

 

Men er ikke AMD sine prossesorer gansk enkle å overclokke? Blir ikke da også gaming opplevelsen bedre? la oss si du overklokker fx 4100 til 4,6 Ghz.

 

hva synes du om dette oppsettet? http://www.prisjakt....?l=48985&view=m

og dette http://www.prisjakt....?l=49004&view=m

 

Ser at jeg klarer å holde meg innenfor 5000 om jeg tar med en i5 3570k, så da tror jeg at jeg går for det. Tror det er vært de 700 kr ekstra, så får jeg heller bare leve på knekkebrød en måned :)

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Ok, så det du sier er at jeg trenger ikke HDMI eller VGA utggangen på hovedkortet dersom jeg skal bruke dedikert grafikkort? Må si jeg har lite peiling på hvilke innganger og utganger jeg trenger.

 

Men er ikke AMD sine prossesorer gansk enkle å overclokke? Blir ikke da også gaming opplevelsen bedre? la oss si du overklokker fx 4100 til 4,6 Ghz.

 

hva synes du om dette oppsettet? http://www.prisjakt....?l=48985&view=m

og dette http://www.prisjakt....?l=49004&view=m

 

Ser at jeg klarer å holde meg innenfor 5000 om jeg tar med en i5 3570k, så da tror jeg at jeg går for det. Tror det er vært de 700 kr ekstra, så får jeg heller bare leve på knekkebrød en måned :)

Enkle og enkle. Hvor vidt en prosessor er ENKEL å overklokke avhenger av BIOS-en. Men de kan ihverfall overklokkes LANGT! Ei dame fra Asia klarte å overklokke en prosessor fra AMD til 8 GHZ :eek: . Ulempen er at de blir veldig varme, så skal du overklokke langt trenger du nok en tredjepartskjøler.

 

AMD prosessor har lastebillass med prosessorkraft, men ytelsen i gaming avhenger først og fremst av arkitekturen, faktisk. Selv om en FX-4100 og en i5 3570K har tilsynelatende like specs (FX´en er faktisk 0,2 GHz sterkere), er i5´en langt bedre i spill. Pga. Arkitekturen. Men overklokking vil kunne gi deg en ytelsesøkning i spill, skulle jeg tro, ja.

 

Jeg ville gått for det første oppsettet, men gå for disse minnebrikkene. En tanke billigere, og de er lavprofil, så får du ikke noe problem med tredjepartskjølere ;)

 

Her har du 2 gode pcer, litt over budsjettet ditt, men det skal gjøres godt å bygge til den prisen som er bedre.

 

 

http://cdon.no/elekt...dows_8-21605252

 

 

http://cdon.no/elekt...dows_8-21605258

Svært gode maskiner, men er 99% sikker på at de er utsolgt. Det står når du kommer til kassa.

Lenke til kommentar

Pcene er på lager :)

I så fall er det ikke noe å lure på! Dataen til 9000 passer vel best til deg, sunny. Og den er verdt mer en den blir solgt for, for å si det sånn. Men den har H77-series hovedkort og K-prosessor. Det gir ikke mening :hm:

Endret av wassup
Lenke til kommentar

I så fall er det ikke noe å lure på! Dataen til 9000 passer vel best til deg, sunny. Og den er verdt mer en den blir solgt for, for å si det sånn. Men den har H77-series hovedkort og K-prosessor. Det gir ikke mening :hm:

Hadde jeg hatt 9000 som jeg kunne brukt på pc ville jeg nokk antakeligvis kjøpt den pcen der, men jeg er student å har rett og slett ikke råd til en slik pc :hm:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...