Gå til innhold

[Løst] ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155 overklokking hjelp


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kjøpt meg en pc på komplett som kommer denne uken :

NZXT H2 Midi Tower Sort

Corsair CX 750M, 750W PSU

Gainward GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA

Intel® Core i5-3570K Processor

ASUS P8Z77-V PRO, Socket-1155

Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB

Samsung SSD 840 Series 120GB 2.5" BULK

WD Desktop Blue 1TB

Windows 8

 

Jeg har så og si null peiling på overklokking, men vet at i5-3570k og asus p8z77-v pro egner seg til overklokking.

 

Jeg vet at p8z77-v pro har en knapp for automatisk overklokking, så mitt spørsmål til dere er : Kan jeg med dette oppsette trykke på "auto overclock knappen" uten å skade min prossesor, med tanke på at jeg bare har stock cpu kjøler?

 

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei ja jeg ser den, at det ikke er det smarteste å overklokke med stockkjøler. Eneste som er drit her nå er at jeg har bestillt denne fra komplett, og har 3års garanti. så visst jeg setter inn cpukjøler selv så bryrer jeg garantien :/

 

du bryter garantien visst du overklokker prossessoren :)

kjøp en bedre kjøler visst du skal overclocke, stock kjølern er bare å drite i.

Lenke til kommentar

Nei, du bryter IKKE garantien ved å ettermontere en CPU-kjøler på et ferdigbygg fra Komplett: jeg kjøpte en maskin hos dem en gang tidligere på vegne av noen andre, og da det var ønske om noe mer stillegående enn stock-kjøler (go figure) tok jeg å spurte Komplett i forkant just in case, og deres support sa at det er helt greit at jeg bytter CPU-kjøler selv (definert at det ikke bryter noen garanti hos dem).

 

No offence, men jeg stusset på kombinasjonen GTX 680 + bare en CX-PSU...jeg ville nok gått for AX eller i det minste HX. :)

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Nei, du bryter IKKE garantien ved å ettermontere en CPU-kjøler på et ferdigbygg fra Komplett: jeg kjøpte en maskin hos dem en gang tidligere på vegne av noen andre, og da det var ønske om noe mer stillegående enn stock-kjøler (go figure) tok jeg å spurte Komplett i forkant just in case, og deres support sa at det er helt greit at jeg bytter CPU-kjøler selv (definert at det ikke bryter noen garanti hos dem).

 

No offence, men jeg stusset på kombinasjonen GTX 680 + bare en CX-PSU...jeg ville nok gått for AX eller i det minste HX. :)

 

Hei! ja jeg vet at CX ikker noe bra, men hadde allerede bestillt pcn når jeg fant det ut, så får se hvordan det går, så får jeg heller bare ta og bytte den ut

Lenke til kommentar

Hei dere! Noen som har erfaring med asus p8z77 v-pro? Jeg kjørte "autoclock" igår og kom opp til 4,4 GHz på intel i5 3570k prossesor.

 

Alt så ut til å fungere som det skulle, så jeg lot maskinen stå på over natta. Neste morgen var pcen av og det var rødt lys fra hovedkortet, jeg fikk ikke liv i maskinen, men når jeg trykkte på epu knappen på hovedkortet så startet maskinen.

Er på jobb nå så er spent om den er på når jeg kommer hjem, jeg hadde og overklokket mitt gtx 680 kort litt. Så når jeg fikk liv i pcn så såg jeg at pcn hadde reset clocken på grafikknkortet.

Om denne overklokken ikke går, er det noen som vet hvordan jeg får stock settings tilbake?

Lenke til kommentar

Gå inn i bios og trykk på F5, lagre og start på nytt. Må vel sette XMP profil på minne i bios også. Så sjekker du i cpu-z om den er tilbake på standard klokk. Har klokken låst seg må du re-sette biosen. Dette gjør du ved å flytte en jumper, som ligger litt nedenfor og til venstre for epu og tpu på hovedkortet. Dette er en blå "hette" som du flytter ett hakk til høyre og lar den være der en liten stund, pleier bare å la den være der ett halvt minutt for å være sikker. Så flytter du denne tilbake igjen, (ett hakk til venstre). Slår av strømforsyningen under denne handlingen.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Takker for bra svar! Men håper på at jeg ikke trenger å gjøre det :p for dere som har peiling her inne : 4,4 GHz er vell ikke så mye på en intel i5 3570k? Så den kunne gå lengre, men stoppet der for sikkerhetskyld, har det noe og si og at jeg klokker med corsair CX 750w ? At den ikke klarer overklokket prossesor og skjermkort?

Lenke til kommentar

Om 4,4 er mye eller lite er vanskelig å si fordi alle chipper er ulike selvom de er de "samme". Men jeg vil vel tro at du fint kan dra den opp til 4,5-4,6. Derimot vet jeg ikke om det er noe poeng. Du trenger nok ikke den lille ytelsesforskjellen. I tillegg kan det hende du må godt opp i vcore for å nå 4,5 og oppover. Da vil cpu bli betraktelig varmere. Jeg ville ha holdt meg til 4,4 eller 4,5 med manuell volt på 1,250 eller noe. Bare å prøve seg frem. For at vcore ikke skal stå på auto og dra seg opp til 1,350 osv anbefaler jeg at du klokker i bios, setter vcore på manuelt og deretter setter inn ønsket vcore.

Lenke til kommentar

Hei! noen smarte sjeler som kan hjelpe meg her? hver gang min pc kommer i "dvalemodus" så må jeg trykke på "mem ok" knappen på hovedkortet, begynner å bli rimlig irreterende, jeg har fjernet alt av clock og har velgt xmp profil i bios, nogen som kan hjelpe? :(

Endret av KengeRu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...