Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC Starter ikke, PSU eller HK?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Håper noen har vært borti lignende problem, og kan komme med noen stalltips:)

Etter å ha vært ute noen timer, oppdaget jeg at PC`en hadde slått seg av.

Da jeg prøvde å starte den igjen, blinker LED lyset i fronten av kabinettet EN gang, men maskina starter ikke.

Om jeg prøver å starte en gang til rett etterpå, skjer absolutt ingenting. Ingen blink i LED eller noe.

Power lyset på HK lyser.

Jeg regner med at det er enten PSU eller HK som har tatt kvelden.

 

Hva tror dere?

 

Som sagt, PSU starter ikke, men spinner en runde om jeg venter i 5 minutter mellom hver gang jeg prøver å starte PC`en.

 

Spec:

-Asus P6T Deluxe HK

-Gigabyte ODIN PRO PSU

-OCZ Ram

-i920 CPU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde lignende problem for noen uker tilbake faktisk. Akkurat det samme skjedde med min PSU, vifta spant en halv runde før den stoppa helt.

 

Det jeg til slutt fant ut var at problemet lå i hovedkortet, feilsøket en god del å prøve forskjellige ting. Det som var merkelig var at med kun ATX-kabelen tilkoblet hovedkortet startet alt som normalt, men så fort jeg koblet i 8-pin kontakten til prosessor strømmen så kuttet det. Hadde ingenting å si om jeg hadde PCI-E-kontakten tilkoblet til skjermkortet eller ikke så den kan du bare la sitte. Prøv deg frem litt du også å se om maskinen din oppfører seg likt som det min gjorde!

 

Jeg sendte hovedkortet inn til Komplett og fikk dette dekt av garantien :)

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar

Hei.

 

Takk for innspill.

Jeg heller mere og mere mot at det er HK som er defekt..

Mulig det var en tabbe å bestille ny PSU i går da :wee:

Vel vel, Gigabyten har gått i over 3 år nå, så den må sikkert byttes uansett.

Tester med ny PSU, funker ikke dette, så bestiller jeg nytt HK.

Noen som vet for lang garanti/reklamasjon det er på hovedkort?

Lenke til kommentar

Hehe, alltids morro med nytt hardware til PCen uansett! Regner med at det er hovedkortet som er problemet, sånn du beskriver problemet er det veldig linkt det jeg hadde. Uansett hvor du har kjøpt så send de en mail og forklar problemet så får du helt sikkert beskjed om å sende det inn. Husk å test det jeg sa i stad så du kan beskrive problemet godt i mailen til forhandler så det ikke blir noen usikkerheter.

 

Mitt hovedkort var i overkant av 3 år gammelt og var ikke noe problem å få dette dekt av Komplett :)

Endret av ChristofferRudi
Lenke til kommentar

Hadde jeg holdt til i nærheten, så skulle du ha fått lånt et GTX 580 av meg for å teste med et annet skjermkort, men det er nok umulig nå da jeg er i Sør-Afrika for øyeblikket.

 

Men som nevnt, mulighet til å prøve med annet skjermkort? Mulig det er PSU, men madamen har min gamle Gigabyte Odin (hvis det er en slik PSU du har), og den har tuslet og gått i over 5 år uten problemer.

Lenke til kommentar

Hadde for ikke så lenge siden samme problem med broderen sin pc. var skjermkortet som var defekt, med en gang skjermkortet var uten strøm så funka pcen.

Men med strømmen kobla til så blinka lysene i vfta en gang og ingen ting skjedde. skjedde akkurat det samme når jeg prøvde kortet i min pc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...