Gå til innhold

Meninger/erfaringer rundt Blackmagic og Canon C100


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Jeg er på utkikk etter et filmkamera. Jeg føler jeg er klar for steget opp fra DSLR-filming, fordi nå har jeg holdt på med det i en god periode, og jeg vil komme meg bort fra 4:2:0 og h.264. Bare som litt bakgrunnsinfo har jeg filmet mye med DSLR fra Canon og Nikon, da i hovedsak 5D2 og 5D3.

 

De to kameraene jeg har kikket mest på er Canon C100 og Blackmagic Cinema Camera, hvor BMCC utvilsomt er mest interessant. C100 koster rundt 41.000,- og er et kamera med mange fordeler, men den største ulempen er nok den begrensede videokvaliteten man får med 24 Mbps AVCHD. Bare at kameraet lagrer på SD-kort sier vel nok om at det er begrenset med kvalitet man får her.

 

Dette er hvor Blackmagic kommer inn. Til 25.000,- får man 2.5k råfiler lagret rett på SSD. Nå snakker vi. Men så kommer begrensningene til BMCC.

 

BMCC - Fordeler

  • Billig! 25k
  • 2,5k RAW
  • 1080p i ProRes
  • Knallskarpt bilde! En drøm!
  • Thunderbolt I/O
  • DaVinci Resolve
  • 13 stopp dynamisk rekkevidde

BMCC - Ulemper

  • 2,3x cropfaktor på Canon-optikken min
  • Ikke så god batterilevetid
  • Fastmontert batteri
  • Ikke ergonomisk; må ha rigg/ekstrautstyr
  • Ikke XLR for lyd; ingen phantom
  • Dyrt lagringsmedie
  • 1600 ISO høyest
  • LANG leveringstid! Huff...

C100 - Fordeler

  • Optikken min går rett på
  • LANG batterilevetid
  • Utbyttbart batteri
  • 20 000 ISO(!)
  • 2x XLR med phantom

C100 - Ulemper

  • Mange penger for 24Mbps
  • Dustete plassert LCD, rett oppi trynet
  • Ergonomisk bra
  • Kan skyte rett ut av esken

Sikkert punkter jeg glemte, men dette er nok hovedsaklig det jeg vil ha frem.

 

Så var det poenget med denne tråden da. Er det noen som har erfaringer/meninger rundt disse to kameraene og andre kamera i denne prisklassen?

 

Takker for alle svar!

 

PS: En VELDIG god gjennomgang av hva man kan få ut av BMCC vs Canon 5D mark III. Bør lastes ned for å få den så ukomprimert som mulig!

 

http://vimeo.com/49875510

Endret av Munty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Kjenner ikke til de kameraene, men har noen kommentarer til listen din:

 

BMCC:

Den har inngang for ekstern strøm, så her er det vel bare fantasien som begrenser. Ett eksternt 12 v batteri som dette?: http://www.powerstream.com/BP-60.htm

 

Lyd, vel, proffe bruker vel egne lydopptakere som synkroniseres med filmen etterpå. En egen lydopptaker kan kanskje være løsningen?

 

Rigg, vel kanskej like greit. Skal man filme profft er rigg kanskje ikke en dum ide uansett.

 

C100:

 

Vet ikke om det er så veldig ergonomisk, kanskje det også trenger rigg?

 

2 kortsloter, vet ikke hvor store kort de støtter men i denne nyheten ble det snakket om kort på 2 Tb noe som vil gi totalt 4 Tb lagringskapasitet:

http://www.dinside.no/800247/sdxc-aapner-for-ekstrem-kapasitet

 

Horizontal resolution: Up to 1000 TV lines (1920 x 1080i mode), depends on lens used.

Om man tar opp med x1000 og viser det på en x1080 skjerm, vil det funke greit? depends on lens used....er det skjeldne spesiallinser produsert av dverger i himalaya med 43 års ventetid på å få kjøpt?

 

Det at optikken du har går rett på er nesten en parantes. Det andre kameraet koster halvparten, og om du selger optikken du har har du sikkert nesten 30000,- til å kjøpe ny optikk for før du er oppi samme prisklasse.

 

Generelt hadde jeg prøvd dem før jeg kjøpte for å se hva jeg likte best.

Lenke til kommentar

BMD kamera kan du nok glemme hvis du er ute etter et kamera for sommerhalvåret. Leverings tiden/køen er fremdeles lang. Noen som venter i kø har faktisk klart å kjøpe seg ett brukt BMCC kamera før de har fått levert på original bestillingen sin.

 

Det vil mest sannsynlig bli mange av disse kameraene på bruktmarkedet fremover. BMD vil annonsere en 4K med S-35 sensor til $3999 i dag.

 

Selv om RAW er interessant så vil nok en GH3 gi deg like bra bildekvalitet (samme sensor størrelse) med flere funksjoner enn BMCC.

 

C-100 er for dyr, selv om bilde kvaliteten kanskje er et hakk over 5D3. Vent et år så får du det brukt for halve prisen.

 

5D3 får snart en firmware oppgradering som vil gi ren 1080p (liknende som Magic Lantern gir) med YCbCr 4:2:2, 8 bit.

Da kan du kjøpe en Blackmagic Design HyperDeck Shuttle 2 SSD Video Recorder for $327 og få bedre kvalitet enn intern opptaket.

 

Hvis du har råd til C-100 og ønsker deg det fordi du vil oppgradere bilde kvaliteten så ville jeg ventet til du har spart opp litt mer penger å kjøpt en brukt RED Scarlet pakke. (blir muligens noen billig brukte fra RED fremover når Scarlet eiere oppgraderer til Epic Dragon).

Det er egentlig den eneste meningsfulle oppgraderingen som finnes for øyeblikket.

 

Vi går inn i en fremtid hvor 4K skjermer og projektorer blir helt vanlig. Ganske surt om noen år å sitte med masse HD materiale og tenke tilbake på at du kunne hatt dette materialet i 4K.

 

Hvis du er film interessert av hobby grunder så er det lureste å vente litt med å kjøpe noe dyrt og nytt. Nye produkter og fallende priser vil være et tema i år.

Tjener du derimot penger på filmingen så burde du investere i kamera som kan filme i 4K. Stock film i 4K vil være en mulig inntjenings kilde fremover.

 

NAB 2013 åpner i dag. Muligheter for flere nyheter i dagene som kommer.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Takk for svar, arthon

 

Meget interessant informasjon. Jeg avventer selvsagt, og ser hva Blackmagic kommer med. 4k til 3999$ er jo unektelig interessant.

 

Men jeg er ikke helt enig i at GH3 gir samme kvalitet som BMCC. Jeg har sett en rekke tester på nettet, og i mine øyne knuser BMCC alle kamera den har blitt satt opp imot. Men om du har noe lesestoff/videostoff med GH3 vs BMCC setter jeg stor pris på om du linker til det her!

 

Har selvsagt kikket en del på RED, da i hovedsak Scarlet, og litt One. Men Scarlet ligger nå fremdeles ganske langt utenfor min prisklasse. Vet du forresten noen som leverer RED i Norge?

 

Veldig spennende at Canon skikker seg til å gi 4:2:2 fra HDMI på 5D3. Er veldig spent på å se forskjellene på internopptak og eksternopptak på 5D3. Kanskje jeg ikke trenger oppgradere til nytt kamera overhodet?

Lenke til kommentar

Takk for svar, arthon

 

Meget interessant informasjon. Jeg avventer selvsagt, og ser hva Blackmagic kommer med. 4k til 3999$ er jo unektelig interessant.

Også et "pocket cinema camera" til $995 med "Super 16mm sensor.

post-157018-0-06673000-1365426290_thumb.jpg

Men jeg er ikke helt enig i at GH3 gir samme kvalitet som BMCC. Jeg har sett en rekke tester på nettet, og i mine øyne knuser BMCC alle kamera den har blitt satt opp imot. Men om du har noe lesestoff/videostoff med GH3 vs BMCC setter jeg stor pris på om du linker til det her!

Har ikke noen linker for hånden. Men det er mye diskusjon rund aliasing og moire problemer med BMCC.

For få kameraer som er i bruk til virkelig å konkludere.

 

Har selvsagt kikket en del på RED, da i hovedsak Scarlet, og litt One. Men Scarlet ligger nå fremdeles ganske langt utenfor min prisklasse. Vet du forresten noen som leverer RED i Norge?

En liten brukt pakke ligger i underkant av $10000, så ikke så mye dyrere enn C-100.

Red leverer bare fra USA, England og Tyskland. For oss utenfor EU er USA beste løsning.

Utenom det så selges det en sjelden gang brukte i Norge, Sverige og Danmark.

 

Veldig spennende at Canon skikker seg til å gi 4:2:2 fra HDMI på 5D3. Er veldig spent på å se forskjellene på internopptak og eksternopptak på 5D3. Kanskje jeg ikke trenger oppgradere til nytt kamera overhodet?

Ville nok ventet et år med å kjøpe noe nytt. Ihvertfall til det foreligger bedre tester fra nye kamera modeller. Er ikke alt som har bedre spesifikasjoner som gir en tilfredsstillende oppgradering av bildekvaliteten i forhold til pris.

Du har jo også mye bedre muligheter for liten dybdeskarphet med et stor-sensor kamera som 5D3. Snart kommer muligens også en 70D som du kan supplere med.

 

Vet ikke hva du har av utstyr til 5D3, men det er mange utbyggings muligheter som f.eks. EVF, og remote fokus/zoom motor o.l. som gjør kamera mer anvendbart.

Lys er også en investering som er minst like smart som oppgradering av kamera. Mye bra LED lyspakker tilgjengelig for en billig penge nå.

 

I det hele så er det dyktigheten som film fotograf/regissør teller mest og hvor god du er til å få mest mulig ut av bildekvaliteten. Det er der det skorter for de fleste, ikke kameraets kapabilitet.

Lenke til kommentar

Takk for mye spennende info. Skal følge nøye med på lanseringen av det nye fra Blackmagic, men kommer nok uansett ikke til å vente til det blir tilgjengelig. Skal skyte mye video i sommer, og vil ha utstyret oppe til da. FW update på 5D3 derimot kommer jeg til å vente på så jeg kan se forskjellene på ukomprimert 4:2:2 og 4:2:0.

 

Står for øyeblikket på venteliste for BMCC hos Video4. Er nummer 10, og de fikk alt en levering i dag, så dette lover jo godt!

Lenke til kommentar

Hehe, såvisst kom det et 4k-kamera fra Blackmagic ja. Fortet meg å stille meg i ventelista i går kveld, så jeg håper på å være en av de første som får kameraet. Uforpliktende liste selvsagt, så jeg kan lese litt tester og se testopptak før leveringen i Norge kommer.

 

Takk for tipsene, arthon.

Lenke til kommentar

Det jeg ser som et "problem" med Blackmagic er at de er relativt nye på markedet; så det er en del usikkerhet på markedet.

 

Slikt sett er Canon et tryggere valg.

 

Og vil bildekvaliteten i praksis bli så vanvittig med bedre med BCMCC?

 

Jeg har ennå ikke funnet noen tester som setter BMCC mot C100 så forskjellen her er vanskelig å påpeke. Men det er jo ikke til å utelukke at 12-bit RAW blir langt bedre enn 24Mbps AVCHD, spesielt med tanke på etterbehandling.

 

Det jeg kan si er at 5D mark III blir totalt utklassert av BMCC. Skarphet, kontrast, detaljer og dynamisk rekkevidde. Og til en så overkommelig pris at jeg tør satse på en produsent som ikke har vært med i leken lenge.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå får kontinuerlig raw-opptak med 5D mkIII, de påstår at kvaliteten er bedre en C300.

 

Magic lanter er det som har modifisert dette.

 

Direktelink angående artikkelen til EOS-HD, for de som vil utforske dette bedre.

 

Ah, fantastisk! Testopptakene ser jo bare helt utrolig fine ut. Virkelig imponert over Magic Lantern-gutta. Jeg greier fint å vente litt lenger for å spare 30k, så det ser ut til at jeg glemmer Blackmagic og fortsetter med 5D3.

 

Hjertelig takk for info!

Lenke til kommentar

Om du gidder - legg gjerne ut sammenlignings"bilder" :love:

 

Skal få det til så fort som mulig! Venter bare på nytt minnekort. Mitt tok nettopp kvelden. Rare saker. Men med fantastisk kundestøtte fra Lexar får jeg et nytt fort! Har ikke sjangs til å filme i råformat med noe annet enn et 1000x CF-kort. Får effektiv båndbredde på 80-90MB/s når jeg filmer RAW.

Lenke til kommentar

Nå får man også Blackmagic raw-video til 50D også.

Det står også et stykke angående 3parts firmware og garantibetingelser, ser ut som Canon brukere "går fri" men flere andre fabrikater nekter og reparere garantiskade hvis kameraet har brukt 3parts firmware.

Er det uansett mulig å spore om ML har blitt brukt, ettersom at ML kun legger seg på minnekortet?

Lenke til kommentar

Er det uansett mulig å spore om ML har blitt brukt, ettersom at ML kun legger seg på minnekortet?

 

Nja, er ikke vanskelig og fikse en logg i kameraet, vet at serviceverksted har egen programvare "didp ?"som gir de tilgang til det aller helligste i kameraet, husker jeg ikke feil var det denne programvaren som var begynnelsen på modifiseringen av Canon sin programvare siden man fikk tilgang til selve programmeringskodene.

 

Jeg kan sjekke logger på motorene i båter og da finner jeg ut absolutt alt fra overrusning til chip-trimming på både dato og klokkeslett, enkelte motorer har også akslerometer for å måle G-kreftene, har diagnoseverktøy som gir absolutt all data sålenge det er fabrikantens motorer/diagnoseverktøy som samkjører, fra andre fabrikanter får jeg ikke fullverdig tilgang.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...