Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte forsikring, overskredet km-stand


Anbefalte innlegg

Speedometeret og km-telleren min viser mer enn den skal så jeg har overskredet bilforsikringen min. Jeg har uansett tenkt å skifte forsikring og lurer da på hvordan dette foregår. Når jeg som ny kunde tegner bilforsikring hos noen, skjekker de da hos forrige selskap hva km-stand jeg skal ha, eller er dette noe jeg gjør selv? Altså blir jeg nødt til å betale for de km jeg overskreder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, de gjør det. Det du får er sluttoppgjør som består i en beregning av hvor langt du ville kjørt på ett år basert på hva du har kjørt til nå, dvs. sånn enkelt forklart at hvis du har hatt forsikringen i 6 måneder, og du skulle kjøre 15 000km på 12 måneder, så blir sluttoppgjøret basert på forsikringsprisen for 30 000km, i 6 måneder. Dette er enkelt forklart hvordan det foregår, og forskjellige selskaper kan ha forskjellige tabeller og satser for dette (de vil ikke nødvendigvis bruke denne omregningsfaktoren, men prinsippet er det samme). Dette skal stå forklart i villkårene. Det er ikke priset pr. kilometer, bare så det er sagt, de fleste selskaper vil kjapt gå over i "ubegrenset", og dette er ikke spesielt mye dyrere enn f.eks 30 000km som de fleste har som høyeste kjørelengde. Dersom du har hatt forsikringen i flere år, og ikke har oppgitt kilometerstand imellomtiden blir alle km utover avtalen regnet som kjørt iløpet av siste forsikringsår, dvs. har du hatt forsikringen i 3 år, du har betalt for 15 000km, men har kjørt 20 000km hver år, så må du betale for å ha kjørt 30 000km siste år.

 

Det er verdt å merke seg her at du må betale for 6 måneder, ikke 12 måneder om du bytter etter 6 måneder, så du slipper å betale full pris for 12 måneder. Somoftest får du et oppgjør som er lavere enn 12-månedersprisen uansett, avhengig av hvor langt du faktisk har kjørt, samt hvor lenge du har hatt forsikringen i inneværende år.

 

Du bør for din del oppgi med en gang til nåværende selskap hvor langt du har kjørt, samt hvor langt du har tenkt å kjøre for å få endret forsikringen. Det er ikke spesielt lurt å ha overkjørt forsikringen hvis du havner i en ulykke, for da blir erstatningen avkortet prosent for prosent basert på hva du skulle ha betalt, og hva du har betalt. Hvis du har betalt 10 000kr, men skulle ha betalt 15 000kr, og du får en skade som koster 150 000kr, så blir du avkortet med 50 000kr for de 5000 kronene du ikke har betalt.

Endret av gxi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da jeg byttet sa jeg til de gamle at jeg har kjørt X km (innenfor det heg skulle ha) og sa til det nte at jeg vil begynne fra nåværende.

Hva jeg har gjort imellom vet ingen og spurte ikke noe om.

Nå var jo disse km kjørt og forsent å gjøre noe med, og man må ikke ha forsikring på privat grunn / kjøre på sin egen gårt ol.

De vet ikke hvor du kjører.

Lenke til kommentar

Du bør for din del oppgi med en gang til nåværende selskap hvor langt du har kjørt, samt hvor langt du har tenkt å kjøre for å få endret forsikringen. Det er ikke spesielt lurt å ha overkjørt forsikringen hvis du havner i en ulykke, for da blir erstatningen avkortet prosent for prosent basert på hva du skulle ha betalt, og hva du har betalt. Hvis du har betalt 10 000kr, men skulle ha betalt 15 000kr, og du får en skade som koster 150 000kr, så blir du avkortet med 50 000kr for de 5000 kronene du ikke har betalt.

 

Her sier du først at selskapet vil etterberegne prisen for forsikringen dersom man oppgir korrekt kjørelengde..

Deretter sier du at de vil avkorte dersom du har kjørt for langt.

 

Dette faller på sin egen urimelighet, ved å godta en etterberegning av kjørt km.stand har de akseptert en økt risiko.

 

Min erfaring er at man venter til hovedforfall med å si fra, og ingen gidder å bry seg.

Skifter man selskap oppgir man korrekt km.stand til selskapet man etablerer et kundeforhold hos.

Selskapet man forlater trenger ikke vite noe som helst.

 

Nå var jo disse km kjørt og forsent å gjøre noe med, og man må ikke ha forsikring på privat grunn / kjøre på sin egen gårt ol.

De vet ikke hvor du kjører.

 

Her tar du feil.

Vegtrafikkloven gjelder også på privat eiendom, med mindre det er et område regulert for annet formål, eksempelvis en bane regulert for motorsportformål.

 

Også slike baner kan falle innunder vegtrafikkloven, avhengig av hva slags arrangement man har der.

 

Eksempelvis er det faktisk slik at de fleste arrangement på bane i Norge faller innunder vegtrafikkloven.

Det er da fartsgrense på 80km/t med mindre annet er skiltet.. Dette gjelder både Rudskogen og Vålerbanen, samt ACR..

Lenke til kommentar

Speedometeret og km-telleren min viser mer enn den skal så jeg har overskredet bilforsikringen min. Jeg har uansett tenkt å skifte forsikring og lurer da på hvordan dette foregår. Når jeg som ny kunde tegner bilforsikring hos noen, skjekker de da hos forrige selskap hva km-stand jeg skal ha, eller er dette noe jeg gjør selv? Altså blir jeg nødt til å betale for de km jeg overskreder?

 

Hei!

 

Du har informasjonsplikt ovenfor det forsikringsselskapet du allerede har idag, dersom du har kjørt over det du har betalt for er du i praksis skyldig selskapet penger.

Når forsikringsselskap sender oppsigelse skal egentlig kilometerstand oppgies i oppsigelsen, men det blir det aldri, så i teorien går det bra.

Det du må være oppmerksom på er at det er 1 måned byttefrist på forsikringen din, så i mellomtiden kjører du uten gyldig forsikring og kan risikere regress for å bryte din del av avtalen ovenfor selskapet.

 

Dersom du eller andre har flere spørsmål angående dette er det bare å ta kontakt.

Lenke til kommentar

Jepp, de gjør det. Det du får er sluttoppgjør som består i en beregning av hvor langt du ville kjørt på ett år basert på hva du har kjørt til nå, dvs. sånn enkelt forklart at hvis du har hatt forsikringen i 6 måneder, og du skulle kjøre 15 000km på 12 måneder, så blir sluttoppgjøret basert på forsikringsprisen for 30 000km, i 6 måneder. Dette er enkelt forklart hvordan det foregår, og forskjellige selskaper kan ha forskjellige tabeller og satser for dette (de vil ikke nødvendigvis bruke denne omregningsfaktoren, men prinsippet er det samme). Dette skal stå forklart i villkårene. Det er ikke priset pr. kilometer, bare så det er sagt, de fleste selskaper vil kjapt gå over i "ubegrenset", og dette er ikke spesielt mye dyrere enn f.eks 30 000km som de fleste har som høyeste kjørelengde. Dersom du har hatt forsikringen i flere år, og ikke har oppgitt kilometerstand imellomtiden blir alle km utover avtalen regnet som kjørt iløpet av siste forsikringsår, dvs. har du hatt forsikringen i 3 år, du har betalt for 15 000km, men har kjørt 20 000km hver år, så må du betale for å ha kjørt 30 000km siste år.

 

Det er verdt å merke seg her at du må betale for 6 måneder, ikke 12 måneder om du bytter etter 6 måneder, så du slipper å betale full pris for 12 måneder. Somoftest får du et oppgjør som er lavere enn 12-månedersprisen uansett, avhengig av hvor langt du faktisk har kjørt, samt hvor lenge du har hatt forsikringen i inneværende år.

 

Du bør for din del oppgi med en gang til nåværende selskap hvor langt du har kjørt, samt hvor langt du har tenkt å kjøre for å få endret forsikringen. Det er ikke spesielt lurt å ha overkjørt forsikringen hvis du havner i en ulykke, for da blir erstatningen avkortet prosent for prosent basert på hva du skulle ha betalt, og hva du har betalt. Hvis du har betalt 10 000kr, men skulle ha betalt 15 000kr, og du får en skade som koster 150 000kr, så blir du avkortet med 50 000kr for de 5000 kronene du ikke har betalt.

 

 

Det du sier her stemmer ikke.

 

Et forsikringsselskap kalkulerer risiko, risikoen blir kalkulert etter skadehistoriske hendelser helt ned på gatenivå. Når du kjøper en forsikring så blir det tatt en risikoprofil på deg som avgjør din premie, den risikoprofilen strekker seg i fra byttehistorikk i mellom selskap til skadehistorikk, det vil egentlig i praksis si at bytter du forsikringsselskap ofte så får du dyrere forsikringer, dette handler om at forsikringsselskapene taper penger på å ha kortvarige kunder, dette har ingenting å bety for prisøkningen som kommer årlig.

 

Sluttoppgjøret du får når du tar en bil utav forsikringen handler om hvor langt du har kjørt i perioden, dersom du oppgir at du har kjørt 15.000 av 15.000 på 1 måned eller 12 måneder er for selskapet irrelevant den dag forsikringen blir annullert, fordi at dem har dekket sin del av risikoen. Dersom du har kjørt over og det kommer revisjon på dette så vil du kunne måtte tilbakebetale premie, dette står veldig klart definert i FAL og BAL.

 

En kan forklare det sånn:

 

For kvar kjørte kilometer så er det en større risiko for ulykke, om du kjører 8.000 kilometer eller om du kjører 30.000 kilometer så utgjør dette oppimot 40% av forsikringspremien din, fordi at kvar kjørte kilometer gir en estimert risiko for selskapet, selskapet tar sine tabeller ut ifra intern analyse på fylke, kommune, gate og post nummer, det kan for eksempel være over dobbel pris på gjenstander i Finnmark kontra i Kristiansand. Selskapene opperer alt ut i fra risiko, dersom du sier opp forsikringen i et forsikringsår så skal du betale for den risikoen du har påført selskapet, ergo har du kjørt mer en du oppga i årlig kjørelengde så skal du egentlig betale den årlige premien + et risikotillegg for hver kjørte kilometer over, veldig logisk egentlig.

 

Viss du skal kjøre 15.000 kilometer i løpet av 1 år, og du sier opp forsikringen din etter 6 måneder og har kjørt 14.000, så har du ikke påført selskapet noen forøket risiko siden du annullerer forsikringen i forsikringsåret, men du bryter din del av avtalen med at du kjører mye mer en du har oppgitt, men dersom du planlegger og bare ha forsikringen i 6 måneder så er faktisk dette måten å gjør det på.

 

 

Det systemet du forklarer er nesten sånn det fungerer for MC

Lenke til kommentar

Her sier du først at selskapet vil etterberegne prisen for forsikringen dersom man oppgir korrekt kjørelengde..

Deretter sier du at de vil avkorte dersom du har kjørt for langt.

 

Dette faller på sin egen urimelighet, ved å godta en etterberegning av kjørt km.stand har de akseptert en økt risiko.

Det stemmer det, men det tar en måned fra du bestiller flytting til den blir utført, og det er ikke en fordel å kjøre den tiden med overskredet kilometerstand pga avkorting ved evt. erstatning. Man må uansett betale for det pga sluttoppgjøret baserer seg på hva man faktisk har kjørt over den perioden man har hatt forsikringen, og dermed koster det ingenting ekstra å si i fra i dag om at man har kjørt over istedet for å kjøre den siste måneden med potensielt avkortet km-stand.

 

Om man velger å svindle selskapet ved å oppgi feil km-stand bryr ikke jeg meg noe om, men faktum er at forsikringsselskaper kommuniserer ved bytte av selskap bl.a for å sjekke at bonusen er korrekt og lignende.

 

At det stemmer at sluttoppgjøret baserer seg på antall kilometer kjørt stemmer, og det er bare å lese villkårene dersom man mener det ikke stemmer. Jeg sier ikke at beregner kilometer for kilometer, men

 

Dette er fra min forsikring i If:

11.2 For motorvogner hvor premien er fastsatt på

bakgrunn av avtalt årlig kjørelengde, og hvor

risikoen har økt vesentlig i forhold til hva som

forventes i forhold den avtalte årlige

kjørelengde, kan selskapet ved beregning av

premien som skal godskrives forsikringstakeren ved

oppsigelse, legge følgende til grunn:

Risikoendringen ansees som vesentlig når utkjørt

distanse fra inneværende avtaleperiodes begynnelse

til opphørstidspunktet er mer enn det dobbelte av

en jevnt fordelt utkjørt distanse gjennom

forsikringsåret etter tabellen nedenfor.

 

Virkelig Ved avtalt maksimal Årspremien

Kjørt over årlig kjørelengde settes lik

Pr mnd

1400 km 8000 km 20000 km/år

1700 km 12000 km eller lavere 25000 km/år

2700 km 16000 km eller lavere 30000 km/år

3400 km 20000 km eller lavere ubegrenset

5000 km 25000 km eller levere ubegrenset

7000 km 30000 km eller lavere ubegrenset

Hvor mye som er kjørt i forsikringstiden beregnes

på samme måte som i pkt 5.1.2, 3. ledd.

Ikke benyttet forsikringspremie premie

refunderes. For lite betalt premie, f.eks ved

terminbetaling, innkreves.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oi, her var mye forskjellige svar. Kan gi litt info, tegnet forsikring i 2011 og leste av 80 000km, 8 000km i året. I 2012 ble ingenting gjort med forsikringen, 2013 skal da ikke overskride 96 000km. Km-stand på bilen er nå 110 000km. Må jeg da betale mellomlegget for ubegrenset kjørelengde for siste periode, eller må jeg betale for 2 år siden jeg ikke har lest av km-stand i 2012?

Lenke til kommentar

 

Det stemmer det, men det tar en måned fra du bestiller flytting til den blir utført, og det er ikke en fordel å kjøre den tiden med overskredet kilometerstand pga avkorting ved evt. erstatning. Man må uansett betale for det pga sluttoppgjøret baserer seg på hva man faktisk har kjørt over den perioden man har hatt forsikringen, og dermed koster det ingenting ekstra å si i fra i dag om at man har kjørt over istedet for å kjøre den siste måneden med potensielt avkortet km-stand.

 

Om man velger å svindle selskapet ved å oppgi feil km-stand bryr ikke jeg meg noe om, men faktum er at forsikringsselskaper kommuniserer ved bytte av selskap bl.a for å sjekke at bonusen er korrekt og lignende.

 

At det stemmer at sluttoppgjøret baserer seg på antall kilometer kjørt stemmer, og det er bare å lese villkårene dersom man mener det ikke stemmer. Jeg sier ikke at beregner kilometer for kilometer, men

 

Dette er fra min forsikring i If:

 

Syns det virker litt rart.. for årlig kjørelengde handler om risikoen selskapet tar, hvor lang tid du bruker på å kjøre den er irrelevant så lenge du ikke kjører over i løpet av forsikringsperioden.

Lenke til kommentar

Kan man ikke kjøpe 8000km hos A

Kjøre disse på norsk veg, så går 8000 ut og du kjører bare bilen på ditt eget inngjerde åker i 5 mnd (4000km) så

ringer man B og ber om nye 8000 for å kjøre på veg igjen...

 

Hvis dette går så er det null problem å gjøre som trådstarter, har gjort det selv også bare at de 4000km ikke var på åker men på veg uten å vite det/ huske det.

Lenke til kommentar

Kan man ikke kjøpe 8000km hos A

Kjøre disse på norsk veg, så går 8000 ut og du kjører bare bilen på ditt eget inngjerde åker i 5 mnd (4000km) så

ringer man B og ber om nye 8000 for å kjøre på veg igjen...

 

Hvis dette går så er det null problem å gjøre som trådstarter, har gjort det selv også bare at de 4000km ikke var på åker men på veg uten å vite det/ huske det.

 

Det er viss det skulle skje noe på veien at dette blir relevant.

Lenke til kommentar

Nei for han har kjørt disse km og skal bytte og det har ikke skjedd noe.

Så entan kan man ( og risikoen var på seg selv ) eller kan man ikke som dere mener selv om jeg har gjort det selv.

 

Tingen er at forsikringsselskap kjøper ikke en skade, dem kjøper en risiko, risikoen er avgjort av bla forbruk av bil, derfor må han opplyse selskapet om overforbruket.

Lenke til kommentar

Rart, jeg ringer et selskap og sier hei jeg har X bil og vil kjøpe 8000km og dagens måling er X

Hva og hvor den er forsikret før har de null med.

 

Du har fortsatt brutt din del av avtalen med ditt nåværende selskap, du kjenner tydligvis ikkje til hverken FAL eller BAL heller, men alle selskap har tilgang til Autosys.. så du trenger ikke å si noe.

 

At du ikkje kjenner systemet betyr ikkje at det ikkje eksisterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har fortsatt brutt din del av avtalen med ditt nåværende selskap, du kjenner tydligvis ikkje til hverken FAL eller BAL heller, men alle selskap har tilgang til Autosys.. så du trenger ikke å si noe.

 

At du ikkje kjenner systemet betyr ikkje at det ikkje eksisterer.

 

I følge biltvilsynets informasjonstelefon er det ikke mulig å hente ut km.stand på et kjøretøy fra autosys.

Jeg har forsøkt å gjøre det relativt nylig i forbindelse med kjøp av ny bil.

 

Som kjent vil informasjon som ligger i autosys være å anse som offentlig informasjon, og hvem som helst kan be om innsyn.

Lenke til kommentar

 

 

I følge biltvilsynets informasjonstelefon er det ikke mulig å hente ut km.stand på et kjøretøy fra autosys.

Jeg har forsøkt å gjøre det relativt nylig i forbindelse med kjøp av ny bil.

 

Som kjent vil informasjon som ligger i autosys være å anse som offentlig informasjon, og hvem som helst kan be om innsyn.

Tenkte på hvor bilen er forsikret. Men det du sier stemmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...