Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Datamaskinen vil ikke starte! hjelp...


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en HP ProBook 6450b. Men helt plutselig vil den ikke starte. Når jeg slår på maskinen kommer det opp en meling det det står:

Start oppstartsreparasjonsverktøyet (anbefales) eller start windows på vanlig måte.

Så trykker jeg på den øverste og så er skjermen bare svart, mens pcen fortsatt går...

jeg kan stort sett ingen ting om data, og sliter skikkelig ettersom jeg har mange viktige dokumenter på maskinen og trenger å jobbe videre...

 

Er det kanskje noen som kan hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du startet i Sikker modus (Safe mode)? Like etter at du har startet laptopen, når den har kjørt gjennom POST, mulig du vil kun se HP logoen, trykker du F8 og trykk det mange ganger uten å stoppe. Med litt flaks får du opp Windows start menyen. Men har du Windows 8 vil ikke dette skje, dette virker visst kun med Windows versjoner før Windows 8

 

Får du opp start menyen, velg sikker modus med system symbolet, hvis Windows starter logger du inn på vanlig måte. Går dette, tar vi det videre herfra.

Lenke til kommentar

Hei! Ja det kom opp en boks med valgmuligheter... jeg trykkte på reparer problem eller noe sont, og siden har det stått "forsøker å reparere" mens en slags ladeboks med en blå firkant drar frem og tilbake på skjermen. Slik har den altså gjort i to hele dager nå...

Lenke til kommentar

Hvis du har viktige dokumenter på maskinen, så betyr vel det - lest mellom linjene - at du ikke har sikkerhetskopier av disse dokumentene?

 

Det er ikke usannsynlig at det er harddisken som har problemer og som gjør at maskinen ikke starter opp, men det kan fortsatt være mulig å lese ut dokumentene fra disken (i og med at de ligger - fysisk - på et annet sted på disken). Så alt håp er ikke ute.

 

Det jeg ville ha gjort er å å ta ut harddisken fra PC'en og koble den til en annen PC, for så å kopiere over de viktige dokumentene til den PC'en. Du må da ha tilgang til en annen PC, samt litt hjelp fra en som er litt kyndig med å ta harddisker ut av bærbare PC'er - om du ikke føler deg klar selv. (På noen bærbare er det bare snakk om å ta ut en skrue og åpne et lokk, mens andre er litt mer kompliserte.)

 

Hvis - forhåpentligvis - du får kopiert over de viktige dokumentene, så er spørsmålet hva du skal gjøre videre; forsøke å redde den disken du har, eller sette inn en ny disk og reinstallere Windows på den. (Jeg vet ikke hva slags systemgjenopprettingsmuligheter du har med en HP ProBook.)

 

Dernest ville jeg sporenstreks ha kjøpt meg en backuptjeneste (Carbonite, CrashPlan, etc.) som sørger for at mine viktige dokumenter blir tatt vare på i tilfelle PC'en krasjer.

Lenke til kommentar

Jeg ville fått en som har litt peiling på data til å komme og hjelpe. Med å evt. ta ut harddisk og kopiere filene dine og så prøve å installere maskin på nytt.

 

Ikke glem at hvis det er under 5 år siden du kjøpte maskinen så har du fortsatt reklamasjonsrett. Du kan da ta den med hvor du kjøpte den og få den reprarert gratis! :)

Lenke til kommentar

Så det har ingen hensikt at pcen bare står å "løser problemer", noe som den har gjort i 2 døgn nå? Er det ikke vits at jeg prøver å "gjenopplive" pcen? :S

 

Ja jeg har prøvd å starte Windows på vanlig måte men det vil den ikke, og ja, jeg har viktige dokumenter som jeg ikke har tatt noe kopi av. Jeg tror ikke det er så lurt at jeg prøver å ta ut en harddisk jeg ikke vet hvor er eller hvordan ser ut, så jeg får vell bare prøve å finne noen som kan litt mer om data en meg :) PC'en er snart tre år gammel, men jeg har fått den gjennom skolen, burde jeg gå til skolen for å høre om de kan reparere den da? Det er den eneste pcen jeg har, og er veldig avhengig av den... :(

 

Takk for hjelpen forresten! :)

Lenke til kommentar

Og ikke glem at denne reklamasjonsretten ikke gir deg dine data tilbake.

 

Nei men det kan du enten få noen til å hjelpe til med på forhånd. Ellers gjør skolen/butikken dette for deg hvis du ber om det. Som oftest må du betale en viss sum for å hente ut dokumenter o.l.

 

Så jeg ville gått til skolen og gjerne finn frem kvitteringen hvis du fortsatt har den.

Har den gått i 2 dager så vil den nok ikke komme noen vei. Men som sagt så bør du få hjelp av noen før du leverer den inn.

Lenke til kommentar

Selv om det ikke går an å starte en PC pga. diskfeil, så er det fortsatt gode muligheter for at man kan kopiere ut viktige filer fra disken - det er et håp man ikke bør gi opp med en gang.

 

Jeg tviler vel på at skolen/butikken har kapasitet til å reparere PC'en, men det kan jo hende de har en avtale med et verksted som kan gjøre det. (Det er neppe første gang noen kommer til dem med en PC som ikke virker.)

[Jeg tenker her på om verkstedet kan ta ut disken og kopiere ut filer fra den. Hvis du ønsker å bruke reklamasjonsretten for å få PC'en fikset, så tror jeg det er noe du må ta i annen omgang, og da må sikkert leverandøren av PC'en inn i bildet. Jeg vet ikke om det var HP selv i dette tilfellet, eller om det var et "lokalt firma" som sto for det.]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...