Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstartsreparasjon finner ikke problemet, Acer, Windows 7


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Acer Aspire Minitower PC som er 3,5 år gammel.

 

I det siste har den fått problemer med å starte om morgenen. Oppstartsreparasjonssystemet finner ikke feilen. Noen ganger går det, dog, men jeg vet ikke hva som er galt.

 

Er det bare å kaste inn håndkleet og kjøpe ny maskin, eller kan det være noe jeg har oversett?

 

Jeg har selvsagt defragmert, ordet opp i registrene, blåst for støv, tilbakedatert osv., uten virkning.

 

Vennlig hilsen

 

Jan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at Windows trenger mange forsøk på å få lest en eller flere disksektorer i forbindelse med oppstart av maskinen. Disken vil prøve mange ganger før den gir opp og rapporterer en feil, og filsystemet er også klar til å gjøre gjentatte forsøk på å få lest filer. Dette oppleves som at ting tar fryktelig lang tid. Hvis dette hovedsaklig skjer i forbindelse med oppstart er det ikke sikkert at et vanlig disktestprogram vil merke noe negativt. Hvis testprogrammet kan lese S.M.A.R.T.-data fra disken og vise dem på skjermen, så vil SectorReallocationCount > 0 være en indikasjon på at det er feil på disken. Men denne verdien kan også være 0 selv om det faktisk er svakheter på disken, så helt pålitelig er ikke dette opplegget.

 

Programmet SpinRite ($89) kan i mange tilfeller fikse problemer med 'bad sectors' og gjøre at oppstartsproblemene forsvinner.

 

Uansett om du kjører SpinRite eller ikke, jeg ville ha gjort 2 ting:

1) Sørget for backup av viktige filer. (Carbonite, Crashplan, etc., eventuelt til en hjemme-server.)

2) Vurdert å bytte ut harddisken. (Det finnes mange programmer som kan klone en harddisk.)

Lenke til kommentar

Takk til begge!

 

Jeg har nå lånt en versjon av Spinrite, men forstår ikke hva jeg gjør videre. Jeg kommer til valgene: Copy, Create Boot Discette, Create ISO or IMG File, Install Spinrite on Drive og Exit.

 

Trodde det var Boot Discette jeg allerede hadde.

 

Om jeg velger Install Spinrite on Drive, får jeg beskjed om at operativsystemet blir fjernet, så det våger jeg ikke.

 

Ev. takk for svar. Kan virke som det går mot kjøp av ny maskin uansett.

 

Vennlig hilsen

 

Jan

Lenke til kommentar

Jeg har nå lånt en versjon av Spinrite, men forstår ikke hva jeg gjør videre. Jeg kommer til valgene: Copy, Create Boot Discette, Create ISO or IMG File, Install Spinrite on Drive og Exit.

 

Trodde det var Boot Discette jeg allerede hadde.

Velg "Create ISO" og lag en CD som du booter maskinen fra.

(Eller prøv å boote maskinen fra den disketten du har.)

 

Det er 2 måter å boote fra noe annet enn harddisken:

 

1) Du går inn i BIOS like etter oppstart (- trykk DEL e.n.s. -) og setter maskinen til å boote fra CD først (før den evt. prøver harddisk), og så restarter du maskinen.

 

2) Du trykker F8 (eller F12, eller ...) like etter oppstart av maskinen for å få opp boot-menyen. Der kan du bruke piltastene til å velge hvilken stasjon du skal boote fra; CD-ROM, Floppy er logiske valg her.

 

Hvilke taster du skal trykke (etter oppstart) for å få til det ene eller det andre avhenger av hovedkortet. Du finer info i manualen (som kan lastes ned om du ikke har den for hånden), og ofte står det også på oppstartsskjermbildet, gjerne nederst.

Lenke til kommentar

Har du planer om å kjøpe ny maskin uansett så er det jo greit. Om ikke trenger du ikke å bruke mer enn ca 500 kr på en ny harddisk, som nesten garantert løser problemene dine.

Ikke er det vanskelig å bytte en harddisk heller.

 

Men du må selvsagt legge inn Windows og programmer etc på nytt om harddisken faktisk er defekt.

Lenke til kommentar

Velg "Create ISO" og lag en CD som du booter maskinen fra.

(Eller prøv å boote maskinen fra den disketten du har.)

 

Det er 2 måter å boote fra noe annet enn harddisken:

 

1) Du går inn i BIOS like etter oppstart (- trykk DEL e.n.s. -) og setter maskinen til å boote fra CD først (før den evt. prøver harddisk), og så restarter du maskinen.

 

2) Du trykker F8 (eller F12, eller ...) like etter oppstart av maskinen for å få opp boot-menyen. Der kan du bruke piltastene til å velge hvilken stasjon du skal boote fra; CD-ROM, Floppy er logiske valg her.

 

Hvilke taster du skal trykke (etter oppstart) for å få til det ene eller det andre avhenger av hovedkortet. Du finer info i manualen (som kan lastes ned om du ikke har den for hånden), og ofte står det også på oppstartsskjermbildet, gjerne nederst.

 

Takk, da hadde jeg misforstått fullstendig. Visste ikke at man skulle boote fra plata, men prøver det seinere i kveld.

 

Jan

 

Har du planer om å kjøpe ny maskin uansett så er det jo greit. Om ikke trenger du ikke å bruke mer enn ca 500 kr på en ny harddisk, som nesten garantert løser problemene dine.

Ikke er det vanskelig å bytte en harddisk heller.

 

Men du må selvsagt legge inn Windows og programmer etc på nytt om harddisken faktisk er defekt.

 

Takk! Jeg prøver å konkludere seinere i kveld. Det er kanskje uansett på tide å kjøpe en ny maskin. Bl.a. er DVD-spilleren i ulage, og det dukker opp feil ganske ofte.

 

Jan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...