Gå til innhold

Anbefale Linux variant til meg?


Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp en linuxboks som primært skal være en filtjener.

Skal også kjøre deluge. Fint hvis den har remotedesktop programvare.

Rask oppstart og ikke tynget ned allskens dilldall ellers er en fordel.

Sikkerhet er også viktig. Vil ikke ha innbrudd på maskinen vøtt.

 

Antar at de fleste kan kjøre shares og deluge uten å blunke, men jeg er ikke spes stø i linuxbruk. Hadde vært ålreit om det var et gui som funker greit til disse enkle tingene.

 

Maskinen er en aldrende Asus Eeebox 202, og jeg vil helst at den

Hvilken burde jeg satse på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo kanskje installere Lubuntu/Xubuntu som er lightweight versjoner av Ubuntu. Bør kjøre greit på Eeebox 202. Ang "remote desktop" så sjekk ut VNC server som f. eks Vino. Skal du koble til servern fra Windows anbefaler jeg UltraVNC Viewer som VNC client.

 

Foreslår at du dropper Deluge ved mindre du har veldig simpel bruk. Sett heller opp rtorrent+rutorrent. Mye kraftigere torrent-klient og frontend. Yter bedre, har flere funksjoner og bruker mindre ressurser. Denne guiden er knall. Er ikke veldig vanskelig hvis du klarer å navigere deg rundt i terminalen/tekstfiler. Evt. Transmission. Den har remote connect fra desktop client faktisk, som er ganske fancy. Det er både enkelt og bedre enn Deluge.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Du kan jo kanskje installere Lubuntu/Xubuntu som er lightweight versjoner av Ubuntu. Bør kjøre greit på Eeebox 202. Ang "remote desktop" så sjekk ut VNC server som f. eks Vino. Skal du koble til servern fra Windows anbefaler jeg UltraVNC Viewer som VNC client.

 

Foreslår at du dropper Deluge ved mindre du har veldig simpel bruk. Sett heller opp rtorrent+rutorrent. Mye kraftigere torrent-klient og frontend. Yter bedre, har flere funksjoner og bruker mindre ressurser. Denne guiden er knall. Er ikke veldig vanskelig hvis du klarer å navigere deg rundt i terminalen/tekstfiler. Evt. Transmission. Den har remote connect fra desktop client faktisk, som er ganske fancy. Det er både enkelt og bedre enn Deluge.

Enig i anbefaling av distro :)

 

Når det kommer til torrent-klient må jeg presisere at Deluge kan kjøre som deamon og kan kobles til gjennom terminal-ui, web-ui og desktopklienten. Funker knall med flexget og, såvidt jeg vet, Sick Beard. Tror til og med det finnes en klient som plugin til XBMC. Mulig den mangler noe, men da er det noe jeg ikke bruker hvertfall ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...