Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skriv litt om "Før og etter medisinering" av Adhd ?


kenny28

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke adhd selv, så er kanskje ikke den beste til å svare, men har et par kompiser og en svoger som har Ritalin som følgesvenn på godt og vondt.

 

positive egenskaper:

hvis du går skole blir nok karakterene bedre, pga at du klarer å konsentrere deg og fokusere lengre.

Hvis du er plaget med kort lunte, kommer denne til å bli lengre :)

Det å sitte i ro en times tid, og ha en samtale med en eller flere mennesker blir mindre "slitsomt" da fantasien bremses litt, sånn at man kan ta del i samtalen uten å sitte å trippe.. og tenke på andre ting.

 

negative sider.

vet ikke om så mange. er jo en del bivirkninger du kan få, men det finner du jo ut av hvis du skulle få en eller flere.

En veninne av meg sier at ritalinen gjør sånn at hun ikke klarer å bli skikkelig sint. Dette finner hun svært irriterende. "Det koker på innsiden av hodet, men jeg får det ikke ut" var måten hun forklarte det på..

 

 

lykke til :)

Lenke til kommentar

Bumper denne tråden. (Er ikke trådstarter)

 

Begynte selv på Ritalin i går og håper det er flere som kan skrive om erfaringer rundt bruken av Ritalin. Slenger samtidig med noen mer spesifikke spørsmål.

 

Noe jeg lurer på er hvilket forhold til alkohol har du som bruker Ritalin for ADHD/ADD?

 

Drikker du mindre/mer? Er alkoholrusen den samme som før? Tar du Ritalin samme dag som du skal nyte alkohol? Brukte du alkohol under startfasen av medisineringen? Anonym poster: ebf8f6785ef95db7d4dfa31be5727360

Lenke til kommentar

Bumper denne tråden. (Er ikke trådstarter)

 

Begynte selv på Ritalin i går og håper det er flere som kan skrive om erfaringer rundt bruken av Ritalin. Slenger samtidig med noen mer spesifikke spørsmål.

 

Noe jeg lurer på er hvilket forhold til alkohol har du som bruker Ritalin for ADHD/ADD?

 

Drikker du mindre/mer? Er alkoholrusen den samme som før? Tar du Ritalin samme dag som du skal nyte alkohol? Brukte du alkohol under startfasen av medisineringen? Anonym poster: ebf8f6785ef95db7d4dfa31be5727360

 

Du skriver at du nylig har begynt på Ritalin. Kan du skrive litt om du merker noe nå etter medisineringen ?

Hvilke forventninger har du o.s.v ?

Lenke til kommentar

Bumper denne tråden. (Er ikke trådstarter)

 

Begynte selv på Ritalin i går og håper det er flere som kan skrive om erfaringer rundt bruken av Ritalin. Slenger samtidig med noen mer spesifikke spørsmål.

 

Noe jeg lurer på er hvilket forhold til alkohol har du som bruker Ritalin for ADHD/ADD?

 

Drikker du mindre/mer? Er alkoholrusen den samme som før? Tar du Ritalin samme dag som du skal nyte alkohol? Brukte du alkohol under startfasen av medisineringen? Anonym poster: ebf8f6785ef95db7d4dfa31be5727360

 

Har ikke ADHD selv, men jeg har vært samboer med en jente med ADHD i 3 år og jeg har to komiser (brødre) som har henholdsvis ADHD og ADD.

 

Min samboer fikk ikke ritalin (de pillene som bare varer noen timer) så da jeg møtte henne gikk hun på concerta depotpille. Hun ble riktignok bedre på pillene (ADHD bedre), men tålte de ikke. Spesielt de høye dosene gjorde at hun måtte starte dagen med to timer kvalme og ofte oppkast. Senere gikk hun over på ritalin depotpille og det gikk bedre, men ikke bra nok som man hadde håpet. Hun gikk aldri med medisiner i kroppen når hun drakk og det gikk for det meste greit i grunn. Når hun ble gravid måtte hun slutte med medisin og har nå ikke brukt medisin i det hele tatt på 3 år og det fungerer ganske greit.

 

Kompisen min med ADHD derimot prøvde alltid å lure seg unna å ta pillene sine når han drakk (han gikk på concerta depotpille + vanlig ritalin ved behov). Det var mest fordi at når vi innimellom fikk overtalt han til å ta pilla si, eller lurt den i han, så ble han med ett mye roligere og ikke like "tøff". Han var jo naturlig nok ekstremt oppmerksomhetssyk når han ikke hadde medisin i kroppen og det avtok ganske drastisk når han tok pille. Sånn i forhold til akoholmengde og effekt tror det ikke det hadde noen stor forskjell, det er i grunn pilla som avgjør hvordan du føler deg generelt. Han synes uansett at det var noe dritt med piller når han drakk siden det for han ble en stor festbrems. Istedet pleide han å late som han tok den, og så gikk det som det alltid gjorde med at han etter hvert ble dritings, sint og enten skada seg selv, andre, havna i trøbbel, fikk raserianfall etc. etc.

 

Lillebroren derimot med ADD har vel omtrent fått et nytt liv etter han begynte med ritalin. Han har alltid vært plaget av sterk angst, spesielt for folkemengder o.l. men etter han begynte med ritalin har så og si alle hverdagsproblemer knyttet til det forsvunnet! Han er som en helt ny mann.

 

Mao. tror jeg ikke at du vil merke så mye forskjell på hvor mye du drikker/tåler siden det er de effektene medsinen gir som avgjør hvordan du føler deg.

 

Ritalin inneholder uansett svært lite amfetamin, 10 mg, så det er ikke store effekten du får egentlig. Amfetamin tynner ut blodet og gjør at du får mer alkohol der, men så lenge du holder deg til de vanlige dosene vil det ikke være noe fare. Tar du 20 stk og drikker en liter sprit på styrten kan det dog få konsekvenser. Noe som er ganske vanlig for folk med ritalin er å istedenfor å ta den anbefalte dosen og oppføre seg som normale folk så tar de 10+ stk, knusser de og snorter de for å få en annen type rus siden de ikke føler alkoholen lenger har den samme virkningen.

Anonym poster: c76c1f529b9dca54a5560e665ed14ac8

Lenke til kommentar

Du skriver at du nylig har begynt på Ritalin. Kan du skrive litt om du merker noe nå etter medisineringen ?

Hvilke forventninger har du o.s.v ?

 

Det stemmer. Er på min tredje dag med 10mg to ganger om dagen. Er inne i en "prøveperiode" for å finne ut hvilken dose som passer meg best. Så har egentlig ikke erfart så mye til nå.

 

Men det positive er at jeg er mye mer tilstede i det jeg driver med om det måtte være lekser, samtaler, spill. Egentlig det meste. Jeg klarer å holde meg mye mer konsentrert med det jeg driver med uten at tankene flyr av sted. Da også over lengre tidsperioder enn før. Jeg er mindre rastløs både utenpå og "innvendig" - Dette hjelper godt på konsentrasjonen.

 

Har ikke kommet over noe negativt så langt egentlig. Kanskje at når Ritalinen er på vei ut av kroppen etter siste dose, på kvelden, kan jeg få litt hodepine. Men den er så mild at det ikke er noe som plager meg. Og så tar det litt lengre tid å sovne om kvelden.

 

Noe nevneverdig utover dette kan jeg ikke komme på.

 

Forventningene mine når det gjelder medisinering med Ritalin er vel i hovedsak at konsentrasjonen skal bli bedre, spesielt når det kommer til skolearbeid. Da det er dette området jeg har slitt mest med opp gjennom årene. Men også at det demper den indre og ytre uroen jeg har, og at jeg blir mindre ubesluttsom. Og holder meg til det jeg har bestemt meg for av planer osv.

 

 

 

Anonym poster: ebf8f6785ef95db7d4dfa31be5727360

Lenke til kommentar

Noe som er ganske vanlig for folk med ritalin er å istedenfor å ta den anbefalte dosen og oppføre seg som normale folk så tar de 10+ stk, knusser de og snorter de for å få en annen type rus siden de ikke føler alkoholen lenger har den samme virkningen.

 

Dette er medikamentmisbruk. En ting er at man bruker opp doser man trenger senere, en annen ting er at det er utrolig korttenkt og en vei inn i narkomani.

Lenke til kommentar

Dette er medikamentmisbruk. En ting er at man bruker opp doser man trenger senere, en annen ting er at det er utrolig korttenkt og en vei inn i narkomani.

 

Helt klart, men desverre ofte en realitet. Desverre er det også i mange tilfeller slik at ADHD medisinering kommer etter veien inn i narkomani eller stoffmisbruk, ikke før. Anonym poster: c76c1f529b9dca54a5560e665ed14ac8

Lenke til kommentar

ADHD øker vell sannsynligheten for rusmisbruk også. Impulsivitet, utstøtning ifra folk, økt sjanse for depresjoner og slikt. Tror det er en sammenheng mellom høy intelligens og adhd. Ifølge noen studier er det påvist at personer med ADD og ADHD er mere intelligente. Jeg har en mistanke om at medisineringen og diagnostiseringen for den saks skyld kunne ha vært unngått i mange tilfeller hvis skolesystemet hadde vært litt mere fleksibelt.

Lenke til kommentar

ADHD øker vell sannsynligheten for rusmisbruk også. Impulsivitet, utstøtning ifra folk, økt sjanse for depresjoner og slikt. Tror det er en sammenheng mellom høy intelligens og adhd. Ifølge noen studier er det påvist at personer med ADD og ADHD er mere intelligente. Jeg har en mistanke om at medisineringen og diagnostiseringen for den saks skyld kunne ha vært unngått i mange tilfeller hvis skolesystemet hadde vært litt mere fleksibelt.

 

Det er alltid folk som faller utenfor i begge endene av skalaen i forhold til intelligens. Det å kverne alle igjennom samme systemet er en god tanke på papiret og fungerer bra for de i senter av bell-kurven, men man bør respektere hva folk har evner til, slik at de kan bidra best mulig til samfunnet istedet for å bli et problem. Alt koker ned til ekstrakostnader ved feilgrep uansett.

Lenke til kommentar

Det er alltid folk som faller utenfor i begge endene av skalaen i forhold til intelligens. Det å kverne alle igjennom samme systemet er en god tanke på papiret og fungerer bra for de i senter av bell-kurven, men man bør respektere hva folk har evner til, slik at de kan bidra best mulig til samfunnet istedet for å bli et problem. Alt koker ned til ekstrakostnader ved feilgrep uansett.

 

Dessverre er det slik. Her står om ei som har bidrat mye relevant til dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Leta_Stetter_Hollingworth

 

Personer som nærmest har blitt stemplet som ubrukelige som har igjenom rette omstendigheter vist seg å være godt over gjennomsnitt fungerende. Dette tror jeg gjelder mange med ADHD også, eller personer med lidelser generelt, fordi mange egentlig ikke forstår hva intelligens er.

Lenke til kommentar

Jeg venter på time hos psykriater for gjenomgang av medisiner.

 

Jeg håper at jeg skal bli en bedre arbeidstaker,far og mann ved å ikke være så utolmodig,impulsiv og rastløs.

 

Jeg har ett STORT ønske om å få det bedre med meg selv ved å kunne roe tankekjøret som foregår oppe i skallen. Kunne legge seg i sofaen og se en hel film og i tillegg være engasjert, kunne reise på ferie/hytta o.l og nyte roen uten å sitte å trykke og trykke på pc,mobil o.s.v..

Kanskje lese ei bok hadde jo vært fint(noe jeg aldri har gjort).

 

Kunne leke med barna uten å tygge tennene i sammen p.g.a kjedsomhet, lese ei bok for barna uten å daue av kjedsomhet o.s.v.....

 

Håper at ritalin kan hjelpe meg med noe av dette :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg venter på time hos psykriater for gjenomgang av medisiner.

 

Jeg håper at jeg skal bli en bedre arbeidstaker,far og mann ved å ikke være så utolmodig,impulsiv og rastløs.

 

Jeg har ett STORT ønske om å få det bedre med meg selv ved å kunne roe tankekjøret som foregår oppe i skallen. Kunne legge seg i sofaen og se en hel film og i tillegg være engasjert, kunne reise på ferie/hytta o.l og nyte roen uten å sitte å trykke og trykke på pc,mobil o.s.v..

Kanskje lese ei bok hadde jo vært fint(noe jeg aldri har gjort).

 

Kunne leke med barna uten å tygge tennene i sammen p.g.a kjedsomhet, lese ei bok for barna uten å daue av kjedsomhet o.s.v.....

 

Håper at ritalin kan hjelpe meg med noe av dette :)

 

Håper det går bra, og at du får ro i sjela =)

Hvis du skal lese ei bok, er det viktig at den fenger fra starten. spesiellt hvis du ikke har lest noen bøker før..

 

boktips: Allah's tårer... spenningsbok om terrorisme, atombomber, en norsk spesialsoldat, osv.. veldig spennende..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bumper denne tråden. (Er ikke trådstarter)

 

Begynte selv på Ritalin i går og håper det er flere som kan skrive om erfaringer rundt bruken av Ritalin. Slenger samtidig med noen mer spesifikke spørsmål.

 

Noe jeg lurer på er hvilket forhold til alkohol har du som bruker Ritalin for ADHD/ADD?

 

Drikker du mindre/mer? Er alkoholrusen den samme som før? Tar du Ritalin samme dag som du skal nyte alkohol? Brukte du alkohol under startfasen av medisineringen? Anonym poster: ebf8f6785ef95db7d4dfa31be5727360

 

Hvordan går det ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan går det ?

 

 

Hei.

 

Det går greit. Har trappet opp til 50mg pr dag. Leser til eksamen nå, så dagene går kun til lesing. Men det går overraskende bra å sitte og lese hele dagen. Konsentrasjonen er mye bedre. Jeg føler meg mer fokusert og rolig. Klarer å konsentrere meg om det jeg leser og blir mindre forstyrret av ting som skjer rundt meg (mobil, radio, tv, osv.). Tankene vandrer ikke like lett og like mye som før og jeg har ikke like lett for å glemme ting som nøkler eller avtaler.

 

Men.. Magen er litt trøblete, jeg spiser lite, og drikker mye (vann). Har gått ned 2-3 kilo de siste to ukene. Og jeg er tynn fra før. Så er ofte på do i løpet av dagen. Er vel kanskje ikke det verste når det gjelder bivirkninger, men jeg håper det vil gi seg etter hvert. Har litt problemer med å sove på kvelden, ligger lenge i sengen før jeg sovner, selv om jeg er veldig trøtt. Føler også at jeg har litt angst, men det er forhåpentligvis bare eksamensnervene.

 

Er litt spent på hvordan jeg vil oppleve hverdagen når eksamensperioden er ferdig. Det er kanskje da jeg vil merke om det virkelig fungerer i det daglige livet. Selv om jeg er fornøyd med virkningen så langt med tanke på studier.

 

Har du startet opp med Ritalin nå?

 

Anonym poster: ebf8f6785ef95db7d4dfa31be5727360

Lenke til kommentar

Hei.

 

Det går greit. Har trappet opp til 50mg pr dag. Leser til eksamen nå, så dagene går kun til lesing. Men det går overraskende bra å sitte og lese hele dagen. Konsentrasjonen er mye bedre. Jeg føler meg mer fokusert og rolig. Klarer å konsentrere meg om det jeg leser og blir mindre forstyrret av ting som skjer rundt meg (mobil, radio, tv, osv.). Tankene vandrer ikke like lett og like mye som før og jeg har ikke like lett for å glemme ting som nøkler eller avtaler.

 

Men.. Magen er litt trøblete, jeg spiser lite, og drikker mye (vann). Har gått ned 2-3 kilo de siste to ukene. Og jeg er tynn fra før. Så er ofte på do i løpet av dagen. Er vel kanskje ikke det verste når det gjelder bivirkninger, men jeg håper det vil gi seg etter hvert. Har litt problemer med å sove på kvelden, ligger lenge i sengen før jeg sovner, selv om jeg er veldig trøtt. Føler også at jeg har litt angst, men det er forhåpentligvis bare eksamensnervene.

 

Er litt spent på hvordan jeg vil oppleve hverdagen når eksamensperioden er ferdig. Det er kanskje da jeg vil merke om det virkelig fungerer i det daglige livet. Selv om jeg er fornøyd med virkningen så langt med tanke på studier.

 

Har du startet opp med Ritalin nå?

 

Anonym poster: ebf8f6785ef95db7d4dfa31be5727360

 

Ritalin er en relativt kraftig stimulant og det fortyrrer som regel fordøyelsen. Det er nok også en sammenheng med innsovningsproblemene dine fordi stoffet ikke har gått helt ut, noe som igjen nedregulerer melatoninproduksjonen som virker søvndyssende. Akkurat det samme skjer med koffein som også er stimulerende, dog ikke like kraftig. Det er vanlig å gå ned i vekt også fordi forbrenningen øker i tillegg til at sultfølelsen dempes. Du kan søke å justere doseringen over døgnet slik at du finner en balanse som er bra. Du kan be om å få sjekket medisinspeilet av lege/psykiater sånn at du får hjelp med dette. Du kan f.eks ta depot tablett tidlig på dagen og gå over til vanlige på ettermiddag / kveld eller ta noe mindre stimulerende som litt kaffe senere på dagen. Husk også antioksidanter/vitaminer og mineraler i tillegg til god ernæring når du tyner kroppen med relativt kraftige stimulanter.

Lenke til kommentar

Ritalin er en relativt kraftig stimulant og det fortyrrer som regel fordøyelsen. Det er nok også en sammenheng med innsovningsproblemene dine fordi stoffet ikke har gått helt ut, noe som igjen nedregulerer melatoninproduksjonen som virker søvndyssende. Akkurat det samme skjer med koffein som også er stimulerende, dog ikke like kraftig. Det er vanlig å gå ned i vekt også fordi forbrenningen øker i tillegg til at sultfølelsen dempes. Du kan søke å justere doseringen over døgnet slik at du finner en balanse som er bra. Du kan be om å få sjekket medisinspeilet av lege/psykiater sånn at du får hjelp med dette. Du kan f.eks ta depot tablett tidlig på dagen og gå over til vanlige på ettermiddag / kveld eller ta noe mindre stimulerende som litt kaffe senere på dagen. Husk også antioksidanter/vitaminer og mineraler i tillegg til god ernæring når du tyner kroppen med relativt kraftige stimulanter.

 

Takk for opplysende svar tatt med forbehold at du vet hva du snakker om?

 

Dette med medisinspeil høres ikke så dumt ut, skal få bestilt meg en time hos fastlegen etter 17.mai. Vil helst ikke gå på en for høy eller for lav dose. Vil vel helst ikke gå på noe medisin i det hele tatt. Men uheldigvis "må" jeg det nå i en tid fremover ihvertfall. Tar forresten omega 3 og vitaminpiller hver dag, men utenom det er ikke kostholdet noe å skryte av. Merker at energien har sunket en del pga den dårlige kosten. Anonym poster: ebf8f6785ef95db7d4dfa31be5727360

Lenke til kommentar

Takk for opplysende svar tatt med forbehold at du vet hva du snakker om?

 

Dette med medisinspeil høres ikke så dumt ut, skal få bestilt meg en time hos fastlegen etter 17.mai. Vil helst ikke gå på en for høy eller for lav dose. Vil vel helst ikke gå på noe medisin i det hele tatt. Men uheldigvis "må" jeg det nå i en tid fremover ihvertfall. Tar forresten omega 3 og vitaminpiller hver dag, men utenom det er ikke kostholdet noe å skryte av. Merker at energien har sunket en del pga den dårlige kosten. Anonym poster: ebf8f6785ef95db7d4dfa31be5727360

 

Du er jo inne på noe viktig her selv. Kostholdet er viktig.

Har skrevet litt her som kan være nyttig.

 

Du kan sikkert med fordel doble dosen din av både Omega-3 og vitaminer/mineraler.

Litt tilskudd av et godt proteinpulver er sikkert også lurt for å kompensere for dårligere fordøyelse.

Lenke til kommentar

Jeg er i opptrappingsfasen på Ritalin. Til nå er jeg kommet opp i 40mg(20mg morgen og 20mg kveld) i døgnet.

 

 

Problemet er at jeg ikke merker noen som helst forandring. Like rastløs og samme uro i kroppen. Samme trang til å trykke på pc samtidig som jeg trykker på telefonen og prøver å se litt på tv, må ofte brekke dette av med å ta en tur i kjelleren eller loftet, kanskje en tur ut i garasjen for å så tilbake til sofaen til ny runde fremfor tv-telefon-pc'en.

 

Merker heller ingen bedring i det sosiale, greier ikke å få med meg hele/lengre samtaler. Med bakgrunsstøy er ting helt håpløst, da kan jeg glemme hele samtalen.

Like vanskelig å komme i gang med ting og like vanskelig å avslutte ting og tang.

 

Har heller INGEN bivirkninger.

 

Med andre ord er jeg svært skuffet til nå :( Det som jeg frykter mest nå er at psykiateren plutselig finner ut at jeg ikke har adhd alikevel og avslutter hele medisineringa. Orker ikke å det sånn resten av livet.

 

Hva skjer når jeg oppnår maks Ritalin dose pr dag ?(har forstått at dette er ca 1mg pr kroppsvekt, i mitt tilfelle 70mg)

 

Noen som kan dele sin historie om virkning/oppstart/opptrapping av Ritalin ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...