Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Saksøke en utro kjæreste?


Anbefalte innlegg

Hei. Ting har seg slik at jeg har blitt sammen med en fyr for 1 år siden, og han har egentlig hele tiden vært utro mot meg. Jeg har flere ganger forsøkt å gå fra han, men hver gang jeg nevnte det for han, ble diskusjonen veldig hetet opp, og typen truet meg med å ta selvmord osv. Han har også skadet seg selv både foran øynene mine, eller ved fravær av meg, men lot meg alltid få vite om at han har skadet seg selv. Han har sendt bilder og videoer av seg selv der han skader seg selv eller drikker/tar giftige stoffer osv.

 

Etter hvert som dette tullet har pågått i så mange måneder, og jeg har blitt klar over at han aldri vil gå så langt som å ta selvmord selv om jeg forlater han, lot jeg meg ikke bli stoppet av hans trusler.. men så kom det en annen utfordring: Han vet hvor jeg bor og hvor jeg studerer. Han har flere ganger bare kommet på besøk uten advarsel og dukket opp foran døra og plinget, eller plutselig viste seg på skolen min. Han har til og med truet meg med å komme til der foreldrene mine bor, og konfrontere alt om forholdet vårt mot min vilje, og nå for ikke så lenge siden har han faktisk sendt sms til moren min sin tlf.

 

Jeg har sagt til han flere ganger at han skal la meg være i fred, og ikke lyve til meg mer, men han gjør ingen av delene. Jeg kan bare ikke forstå meg på hvorfor i all verden han holder på med det han holder på med. Hvorfor kan han ikke la meg gå og flørte med så mange damer som han vil? Hver gang jeg bønnfaller han om å la meg gå, skal han alltid nevne at han skal ta selvmord. Så går det noen timer, og han snakker til meg igjen som om ingen ting har skjedd. Jeg blir gal av tanken på at han driver og er utro mot meg, så skal han på liv og død beholde meg.

 

Ting har begynt å bli litt alvorlig siden slutten av oktober i fjor, og det gikk såpass galt at jeg faktisk oppsøkte politi i januar i år. Jeg har fortalt dem om hendelsen og sa at jeg hadde gått ned i 10 kg pga dette tullet, og at jeg ikke klarer å fungere i hverdagen. Jeg har bedt dem om å ilegge han besøksforbud, og det skulle ikka være et problem ifølge politiet.. Men så er det nå i over 2 mnd siden jeg har anmeldt saken, og jeg har ikke hørt et pip fra dem. Jeg har forsøkt å ringe dem og til og med prøvd å møte opp direkte, men de er bare håpløst å få tak i.

 

Jeg slites fortsatt den dag i dag, og ikke en eneste dag har det gått uten at jeg har hørt noe fra han... Jeg føler meg så utmattet, og at ingen kan hjelpe meg. Kan jeg saksøke han? I så fall hva kan jeg forvente å få ut av det? Anonym poster: eecf47dc5d52fd907766ace1ca093a88

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han holder på slik han gjør fordi han vet du er svak. Du har truet om å gå fra han mange ganger og aldri satt det ut i live, derfor vet han at han kan bruke deg siden du til slutt gir deg etter.

 

Dukker han opp på døra di fortsatt? Uansett, du må for all del slutte å svare han når han kontakter deg. Hver gang du svarer, uansett hva svaret måtte inneholde, så bekrefter du bare ovenfor han at han fortsatt har kontrollen. Du sier det jo selv at du føler deg utmattet av det. Slutt å svar. Når han omsider finner ut at han skal troppe opp på døra di igjen fordi du ikke svarer ringer du politet og sier at noen prøver å bryte seg inn i boligen din.

 

Jeg tror ikke det er mye å hente på å saksøke han. Da skal du i såfall ha sterke, entydige bevis på at han over lenger tid har trakassert og truet deg, men igjen så vil alvorlighetsgraden ha noe å si. At han truer med å drepe seg selv er vidt forskjellig alvorlighetsgrad enn om han hadde truet med å drepe deg. En rettssak er uansett kostbar, tar lang tid og det er på ingen måter gitt at du vinner. Jeg vil også tro at du i beste fall bare hadde vunnet et besøksforbud, ikke erstatning hvis det var det du tenkte på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...