Gå til innhold

jobbe i utlandet?


Anbefalte innlegg

Har norsk ungdom et annet sted å dra til for å kunne tjene penger?

Altså det samme prinsippet som at svensker kommer hit.

 

Jeg ønsker å dra til utlandet å jobbe for å tjene penger og oppleve kultur samtidig.

Men hvilke muligheter har en å velge mellom?

Jeg er bare 21, gått media og kommunikasjon, vekter kurs og ordensvakt kurs, truccklappen.

 

Noen forslag?

 

 

Takker for svar og innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jobbe hvor du vil innenfor EØS, men med utdannelsen din er jeg dessverre tvilsom til hvorvidt du får noen jobb. Du bør i hvert fall ikke forvente noen god lønn.

 

Er utlandet et kortsiktig eller et langsiktig mål? Hvis det bare er noe du vil gjøre for en liten periode, så var for eksempel ei venninne av meg på Kreta i 9 måneder. Da jobbet hun provisjonsbasert som promotør, altså gikk rundt på stranda og fikk turister til å besøke en restaurant. Hun tjente seg ikke rik på det, men hadde nok til å overleve i et slikt lavkostland. Det kan fungere hvis man bare er der for turen sin skyld.

 

Hvis utlandet er et langsiktig mål, så er det beste å skaffe seg en utdannelse. Da går det an å ta utdannelsen i utlandet, men hvis man gjør det her i Norge, bør man utnytte de mulighetene man har til å utveksle og skaffe seg internasjonal erfaring. Og så klart er det en forutsetning at det finnes en etterpørsel etter den utdannelsen du velger. Det er for eksempel dumt å bli sjømann hvis du vil bo i Sveits.

 

Nå om jeg leste innlegget ditt litt nærmere, så skjønner jeg at du er ute etter penger og ikke en lang ferie på Kreta, for eksempel. Da finnes det meg bekjent ikke noe land i verden der ufaglærte tjener mer enn i Norge.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...