Gå til innhold

Spill luftgitar og vinn tapsfri WiMP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje du bør lese artikkelen en gang til?

 

"...WiMP melde at de hadde oppgradert hele sin katalog til kvalitetsnivået AAC 320, noe som ga deg TILNÆRMET CD-kvalitet på låtene.

 

SAMTIDIG ble vi invitert til å høre på NESTE generasjons WiMP, såkalt "lossless" (tapsfri lyd), i anledning musikkfestivalen By:Larm. Der fikk vi også de fem første av totalt 150 beta-testabonnementer som vi kunne gi bort til våre kjære lesere."

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis ingen leverer inn svar blir konkurransen om til en vanlig "svar på noen spørsmål"-konkurranse i kjent Tek.no-stil?Hvis ja: Ikke lever bilde, folkens! Annonymøs hacker deg hvis du gjør det!

 

Hehe - nei, hvis ingen laster opp bilder, beholder vi abonnementene selv! :-P

 

Husk at denne konkurransen kan tolkes relativt fritt; Alt vi ber om er et originalt luftgitar-bilde (som du har tatt selv). Hvis du for eksempel får Lego-figurer til å ligne på Slash på en scene, så har du i alle fall en teoretisk sjanse til å vinne. Vi belønner de mest kreative innslagene. :w00t:

Endret av V. Haugen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ang lossless. Bitstreamen rett fra CD er på rett i overkant av 1400 kbps. Når man snakker om lossless i denne sammenhengen dreier det seg om komprimering uten å miste data. Det kan sammenliknes med å rippe en CD til en WAV-fil med eksakt samme bitrate - før du putter nevnte fil i et ZIP-arkiv. Resultatet blir en mindre fil, som kan pakkes ut til en identisk datastrøm.

 

Eksempelvis har FLAC en bitrate på rundt 500 - 900 kbps, men den er lossless likevel - data har ikke blitt borte, slik de blir i lossy formater. Så lenge ripen ble gjort skikkelig, skal du kunne brenne ut en CD-plate fra FLAC, eller annen lossless kompresjon, som er identisk med platen filene ble laget fra.

 

OGG, AAC+ osv er svært effektive lossy formater, som klarer å få mye lydkvalitet ut av lav bitrate. I de høyeste bitratene legger de seg imidlertid svært nærme lydkvaliteten du kan forvente rett fra en CD - derfor snakker vi om tilnærmet, men ikke full, CD-kvalitet fra disse formatene.

 

Lossless betyr altså ikke ukomprimert, det betyr bare at du ikke har mistet data i komprimeringen.

 

Ellers har Wikipedia denne artikkelen: http://en.wikipedia.org/wiki/Lossless_compression :)

Endret av fjarle
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tidligere hadde jeg avskrevet Wimp grunnet alt for dårlig lyd uansett abbonement og innstilling, men nå som jeg leste om oppdateringen måtte jeg inn og prøve. Har selvsagt PC koblet til ekstern DAC. Ved sammenligning av FLAC-filer jeg har på harddisken vil jeg nå påstå at Wimp med helt vanlig abbonement og "høy lydkvalitet" er fullgodt med CD-lyd selv på høyt spesifisert lytteutstyr. Kudos til Wimp!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Flott initiativ fra WiMP! To tomler opp fra meg, kommer garantert til å kjøpe et premium lossless abonnement hvis det blir tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Hvilken påstand skulle det være? At en losless CD rip er på ~1500kbps er da allment kjent?

Virker som du mener at lavere bitrate enn lossless CD-rip != God kvalitet. Hører du forskjell mellom 320kbps AAC og lossless?

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...