Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Alienware m11x BSOD 9f etter ren installering av windows 7.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

En bekjent av meg har en Alienware m11x som hun ville at jeg skal formatere. Etter å ha utført en ren installering av windows 7 64bit (som følgte med laptopen) og installert alle nødvendige drivere fra dell.com får jeg flere 0x00009f blue screens. krasjdump fil er vedlagt.

 

Laptopen kan krasje når som helst, noen ganger tar det noen timer før det skjer, andre ganger noen minutter. Den krasjer med en gang jeg slår på maskinen dersom maskinen går i hvilemodus, så jeg har stilt inn pcen så den aldri skal gå i hvilemodus. Jeg har ikke fjernet hiberfil.sys enda, da eieren kan tenke seg å bruke hvilemodus.

 

Windows debuggeren sier at krasjen har noe med ntoskrnl.exe å gjøre. Jeg har søkt på google etter løsninger, men det er så voldsomt mange forskjellige "løsninger" som selvfølgelig aldri fungerer.

 

Jeg har ikke oppdatert bios, kan det være en årsak til at laptopen krasjer?

De driverne jeg lastet ned fra dell.com var ikke oppdatert på en stund, som f.eks nvidia skjermkort driveren som var sist oppdatert i begynnelsen av 2011. http://www.dell.com/.../alienware-m11x

 

Jeg regner derfor med at så å si alle driverne har gått ut på dato bortsett fra skjermkortdriveren. Jeg synes det er vanskelig å finne drivere, spesielt fra sider jeg ikke kjenner til, derfor har jeg kun installert de fra dell, bortsett fra skjermkortdriveren som jeg hentet fra nvidia.com.

 

Håper noen kan hjelpe meg med å finne en løsning.

På forhånd takk!

030213-16614-01.zip

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man vekker maskinen fra hvilemodus ved å trykke på en knapp, eller via pekeplaten så sendes det en signal fra hardware til software, og hvis signalen blir feil tolket så vil det dukke opp BSOD.

 

Ut ifra feilbeskrivelsen så høres det ut som om maskinen har problemer med å lese nødvendige filer for å fungere problemfritt.

Dette kan være mange årsaker som feks feil i minne, feil i harddisk, eller DIMM sporene i hovedkortet, eller at drivere går i konflikt med maskinvaren.

 

Hvis jeg var deg så ville jeg ha testet maskien med en clean install av bare OS (uten noe som helst driver innstallert), også teste maskinen ved å vekke den opp fra hvilemodus, vil BSOD dukke opp?

 

Har du hørt noe rare lyder fra harddisken i det siste? Metallisk skrapelyder feks.

 

Kan du teste maskien med 1 minne hvis den har 2?

 

Det beste er å strippe maskien for alt unødvendige, både hw og sw når man feilsøker, slik at det blir enklere å lokalisere feilen.

Lenke til kommentar

Når man vekker maskinen fra hvilemodus ved å trykke på en knapp, eller via pekeplaten så sendes det en signal fra hardware til software, og hvis signalen blir feil tolket så vil det dukke opp BSOD.

 

Ut ifra feilbeskrivelsen så høres det ut som om maskinen har problemer med å lese nødvendige filer for å fungere problemfritt.

Dette kan være mange årsaker som feks feil i minne, feil i harddisk, eller DIMM sporene i hovedkortet, eller at drivere går i konflikt med maskinvaren.

 

Hvis jeg var deg så ville jeg ha testet maskien med en clean install av bare OS (uten noe som helst driver innstallert), også teste maskinen ved å vekke den opp fra hvilemodus, vil BSOD dukke opp?

 

Har du hørt noe rare lyder fra harddisken i det siste? Metallisk skrapelyder feks.

 

Kan du teste maskien med 1 minne hvis den har 2?

 

Det beste er å strippe maskien for alt unødvendige, både hw og sw når man feilsøker, slik at det blir enklere å lokalisere feilen.

 

Hei og takk for svar.

 

Jeg har testet ram brikkene med memtest, og fikk ingen error. Jeg synes det er rart om det plutselig skulle være feil med noen av komponentene nå, når det aldri har vært det før og jeg kun har re-installert windows.

 

Jeg skal gjøre som du sier å teste maskinen med en clean install.

Jeg har ikke hørt noe rare lyder fra harddisken nei.

 

Vet du om ett program som stresser pcen (både minne, cpu og skjermkort) så jeg kan frembringe BSOD raskere? Er lei av å vente ^^

Lenke til kommentar

Hej

 

 

Jeg vil råde dig til at prøve at køre en PSA, for at teste maskinen for evt. hardwarefejl - bare for en sikkerheds skyld. Dette gøres ved at trykke F12 ved opstart (Dell Logo), og vælge "Diagnostics".

 

 

Skulle du få en fejlkode her, må du meget gerne sende den til mig i en privat besked, sammen med servicetag, så ser jeg nærmere på sagen.

 

Alternativt kan der være gået noget galt ved re-installeringen, og så burde en clean re-install kunne fikse problemet.

 

Med venlig hilsen

 

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLytter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...