Gå til innhold

Treg SSD OCZ Revodrive 3 ved oppstart


Havnen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nylig installert Win7 på min nybygde stasjonær PC.

Etter at jeg har installert alt av drivere merker jeg ved oppstart at SSD'en må laste drivere før BIOS kommer opp. Og laste disse driverne tar lengre tid enn windows å starte opp.

 

Er det noen som har vært borti det samme? evt. hvordan kan jeg få fjernet dette? Veldig kjedelig å måtte vente på at disse driverne må lastes hver gang jeg starter maskinen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket hovedkrot er det snakk om? Og på hvilken SATA port har du koblet SSD'en? Har hovedkortet Intel brikkesett, kobler du SSD til Intel (eller AMD) sine SATA porter og ikke til Marvell eller Asmedia portene.

Og du bør kjøre i AHCI modus, dette er normalt standard oppsett i BIOS på nyere hovedkort.

 

Hovedkort: MSI B75MA-P45

Intel brikkesett.

Marvell og Asmedia har jeg lite kunnskap om hva er...

SSD'e er satt i SATA x16 der skjermkortet egentlig skal stå.

 

Hadde blitt utrolig glad om du/andre kunne hjulpet meg med dette!

Lenke til kommentar

Okay, burde nok ha lest tittelen litt bedre. Du har SSD'en i PCIe spor, det forandrer jo saken en god del. Da har brikkesettet ikke noe å si slik sett.

 

Selv om jeg ikke er helt sikker, tror jeg det er umulig å unngå denne lastingen av drivere før BIOS dukker opp. Uten de driverne vil nok ikke SSD'en virke, og Windows vil ikke boote.

Lenke til kommentar

Okay, burde nok ha lest tittelen litt bedre. Du har SSD'en i PCIe spor, det forandrer jo saken en god del. Da har brikkesettet ikke noe å si slik sett.

 

Selv om jeg ikke er helt sikker, tror jeg det er umulig å unngå denne lastingen av drivere før BIOS dukker opp. Uten de driverne vil nok ikke SSD'en virke, og Windows vil ikke boote.

 

Okei, en feil fra meg og.. mente PCIe spor og ikke SATA.

Har en misstanke at det er umulig jeg og, men veldig rart er det at det skal ta så lang tid...

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Grunnen er at dette kortet har sin egen bios som må initialiseres først, akkurat som et avansert raid kort.

Det vil derfor gå kjappere og starte opp maskinen med en "billig" ssd, men ytelse når den først er slått på, er overlegen.

Dette er mer et enterprise produkt, enn for mannen i gata.

 

Mener det er slik det er, er dog ikke ekspert på området, så at jeg har 100% rett skal jeg ikke si.

 

/Ole ;)

Endret av ole a
Lenke til kommentar

ole a har nok rett han, den SSD'en er et enterprise produkt og har egen BIOS inkludert som må starte før HK sin BIOS.

 

Hadde i "gamle" dager et SCSI kort med en SCSI disk, og det startet alltid før BIOS. Hjelper ikke hva du prøver å gjøre i BIOS til hovedkortet da den OCZ er utenfor enhver kontrol til HK BIOS.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar folkens!

 

Da vet jeg at det ikke er mulig å få bort dette.

Rart at det likevel skal ta så lang tid å starte opp dette før BIOS starter opp, med tanke på at den skal så vanvittig rask.

Skulle ikke lagt så mye penger i en SSD som bruker så lang tid... tar ca. 10 sek å starte opp den "første" BIOS'en før HK BIOS'en starter opp.

 

Havnen ;)

Lenke til kommentar

Min Arecakontroller Areca 1880ix -24 bruker ca 55sekunder på å boote/initialere. Når det i tillegg tar litt tid for hovedkortet å "boote" så blir det vel sikkert 10 sekunder i tillegg til dette. Å boote pc'en er ganske kjedelig, men når jeg er førstenes inne i windows er det få som kan matche ytelsen jeg har med noe annet.

 

Men å boote gjør jeg ikkje ofte, fordi jeg lar nemlig maskinen stå på 24/7. Boote gjør jeg altså bare når det er nødvendig av forskjellige saker. Ofte Hardware relaterte oppgraderinger :p.

Lenke til kommentar

Men å boote gjør jeg ikkje ofte, fordi jeg lar nemlig maskinen stå på 24/7. Boote gjør jeg altså bare når det er nødvendig av forskjellige saker. Ofte Hardware relaterte oppgraderinger :p.

 

Stort sett det samme som jeg gjør da, ikke ofte PC'en min blir slått av, kun ved oppdateringer. I morgen får jeg mitt Adaptec 6805 kort, blir et slit å sette opp RAID på det, helt sikkert. :dremel:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...