Gå til innhold

Teamarbeid på et PHP-prosjekt


Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaring med teamarbeid på et PHP (eller tilsvarende)-prosjekt, der to (eller flere) jobber på samme prosjekt ? Noen gode tips?

 

Å hoste filene og databasen på eksternt webhotell er for tungvint. Det samme er å sende filene frem og tilbake på DropBox. Har prøvd å sette opp Apache på DropBox, men det var visst ikke helt problemfritt. Teamviewer er heller ikke idéellt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du forklare litt nærmere? Jeg har ingen annen erfaring med det utenom at jeg har lastet ned noen biblioteker der ifra. Man kan

- laste opp/ned alle php filene på en enkel måte

- laste opp/ned databasen på en enkel måte (både struktur og data endres jo relativt ofte under utviklingen)

- lukke workspacen til et par utvalgte brukere

 

?

Dessuten, hvordan håndterer det konflikter (samme fil redigert to forskjellige av to personer) ?

Lenke til kommentar

Git + Github har verktøy for alt dette.

 

Du finner en innføring i Git her, http://audunwangen.n...3%B8ring-i-git/ - også GitHub blir beskrevet. Men du trenger ikke å bruke GitHub, man kan sette opp en egen server med Git, og så "synce" dit fra de lokale repositoriene.

 

Git har i stor grad erstattet Subversion og andre verktøy av denne typen. I dag bruker PHP publiseringsløsninger etc som TYPO3, WordPress, Moodle og Drupal Git - og tildels også GitHub. Samme gjelder også andre utviklingsprosjektet. Git (også GitHub i betalversjon) brukes ogaå i kommersiell utvikling.

 

PS! Til ditt siste spørsmål. I og med at Git er et verktøy for versjonshåndtering så spiller det ikke noen rolle om to personer lager commit til samme fil. Begge versjonene vil finnes - man kan se forskjellen - velge å kaste den ene eller andre eller slå de i sammen.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler også git. Git har fantastisk branching støtte, som etter min mening ingen annen (open source iallefall) slik tool har i nærheten av engang.

 

Workflow jeg bruker i git : http://nvie.com/posts/a-successful-git-branching-model/

 

Når det gjelder Windows så er http://msysgit.github.com/ relativt bra integrert :)

 

PS: Git fungerer også greit med dropbox. Ha main repo i en delt Dropbox folder, og sync lokale kopier mot den.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Github er genialt. Elsker måten man kan samarbeide, commite og tracke oppdateringer og forandringer. Det er rett og slett genialt.

 

Når det kommer til databaser kommer PHP dessverre til kort. Du kan prøve å google f.eks "php database migration" eller liknende, og se om du finner noe. Jeg har vanligvis ikke tatt backup av databasen gjennom versjon-revo under utviklingstiden, men heller tatt manuelle backups fra tid til annen.

 

Django-rammeverket som er skrevet i Python har sinnsykt god støtte for database-migrations og gjør dette til en lek. Det har hjulpet mye når vi har vært 15-20 personer som har jobbet på samme prosjekt.

Lenke til kommentar

Hva gjør dere med databasen? Lager en ny database-dump for hver versjon? Kan bli mye styr å eksportere og importere i tillegg, spesielt når databasen begynner å bli stor.

Hvis backupregimet ikke dekker behov for evt. rollback av versjoneringen kan det være nødvendig. Men hvis alt går bra ser jeg ikke helt behovet for å importere det du nettopp har eksportert?

 

Vanligvis holder det å versjonere ddl-scriptene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...