Gå til innhold

Trafikkdirigent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, det kommer helt an på hvilket firma du jobber for. Var selv trafikkdirigent og ledebilsjåfør en stund, og kan oppsummere litt av min erfaring:

 

(Og tro meg, oppi alt dette var det også øyeblikk der jeg likte meg godt på jobb, mange kjekke erfaringer blant hyggelige bilister, turister og sosiale oppdragsgivere og asfaltteam)

 

LANGE arbeidsdager uten pauser, når asfaltlaget tok matpause måtte veien fortsatt holdes stengt og trafikken dirigeres. Det var ingenting som heter arbeidsmiljølov der. Dagene var ofte over 14 timer, gjerne 16-17 timer. Noen ganger kunne det ta helt av, lengste "arbeidsdagen" min passerte 40 timer, riktignok med totalt 3 timer pause der jeg knalla baki skilthengeren. På fjelloverganger og slike steder når det var asfaltering var vi 3 stk, 2 som står i hver sin ende og 1 som kjørte ledebilen. Så det var hardt, ingen som kunne avløse oss. På nettene så hendte det et par ganger at jeg var så sliten at jeg sovnet stående og våknet da jeg var på vei ned i asfalten, eller sovnet sittende på autovernet og ble vekket av en og annen bil som dukka opp...

 

Og så var det ene oppdraget da det gikk så langt at jeg vurderte nesten å stikke av for å legge meg ned og dø, 12 timer i skikkelig regnvær der jeg gikk rundt en rundkjøring og dirigerte trafikk nonstop. Hadde en liten nistepakke i midten av trafikkøyet som jeg av og til fikk plukket opp og ta en bit av. Skulle jeg pisse så måtte det bli i midten av rundkjøringen i hui og hast når det oppstod en liten luke i trafikken og der ikke passerte biler. Dritepause var bare å glemme så her gjaldt planlegging og et minimum matinntak!

 

Å kjøre ledebilen var ikke alltid fryd og gammen det heller, var den eneste i laget som hadde opplæring på føring av ledebil, de jævligste nettene var når det var tunnelvask inni flere kilometer lange tunneler, dårlig sikt, tomt for spylervæske og sliten i hodet etter all kjøringen frem og tilbake. Ble aldri mindre enn 500km kjøring på en økt, husker at ledebilen var en gjerrig dieselbil, så akselererte hele tiden hardt med den og holdt et høyt turtall slik at jeg fikk brukt opp 1 dieseltank på en økt og fikk ta et avbrekk for å kjøre og fylle drivstoff.

 

Og så alle erfaringene med ledebilene, slitne vrak som ikke var blitt vedlikeholdte. Måtte flere ganger ringe etter bilberging, ene gangen var det full motorhavari, girkasse en annen gang, og ene gangen ramlet til og med hjulet av bilen i en sving med skilthenger... Skulle ha bilen på verksted en gang da det var akutt behov for å skifte et hjullager som vi hadde med, og da så verkstedet så mange alvorlige feil på bilen at de ikke ville slippe den ut igjen, endte opp med at kollegaen min stakk av derifra med bilen og vi var i gang igjen.

 

Lønna var ikke rare greiene, men ble mange timer på mange dager så inntekten var brukbar siden jeg sto på som mest. Kan si den var et sted mellom 140,- og 170,- i timen.

Spiller ingen rolle hvilken dag det er, tidspunkt eller hvor mange timer du har jobbet den dagen, fast timesats. Diett/kostpenger kan du bare glemme! Men var du bortreist på oppdrag der du måtte overnatte på hotell så stod oppdragsgiver for kveldsmat og frokost på hotellet, der smørte man også med seg niste så den delen var grei.

 

Har mange flere detaljer jeg kunne tilføyd, men tenker det er samme firma vi snakker om, så vil ikke legge ut for mye i detalj da jeg ikke vil gjøre meg til kjenne.

 

Mesta skal være ganske bra å jobbe for, har hørt at du får diett der, overtid etter 8 timer og ekstra betaling på kveldstid og røde dager. Der jobber man heller aldri så lange dager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg jobber i utgangspunktet ikke med trafikkdirigering, men det hender jeg blir leid ut til andre firma for å utføre slike oppgaver eller at vårt firma skal utføre oppgaver hvor trafikkdirigering er nødvendig. Jeg er dessverre en av få i firmaet som faktisk har opplæringen som skal til for å drive med dette, og at jeg sa ja til å gå på de kursene angrer jeg på. Jeg har en jobb med mye "drittarbeid", men ingenting kommer i nærheten av trafikkdirigering; det er helt jævlig.

 

Vi får imidlertid 195 kr i timen mellom 07.00 og 15.00 + 50 % mellom 15.00 og 21.00 og 100 % tillegg mellom 21.00 og 07.00. Så det er egentlig greit betalt for å stå i ro og vifte med et rødt lys.

Lenke til kommentar

For mange herrens år siden jobbet jeg for et vaktselskap som også leide ut vektere til trafikkdirigering, deriblant ved asfaltlegging. Etter at jeg hadde vært med på ett eneste oppdrag, ble jeg av sjefen utnevnt til ansvarlig for gjennomførelsen av neste oppdrag, siden jeg "hadde mest erfaring". Det skulle blant annet legges asfalt i et forholdsvis komplisert kryss, og det var ikke bare bare for en 20-åring å holde tunga rett i munnen og legge en slagplan for hvordan trafikken skulle avvikles i krysset mens det ble lagt asfalt. Det gikk nå greit, men det var mye kjeft å få av bilister, og på natten ble jeg forsøkt påkjørt av en idiot, men klarte å hoppe unna.

Lenke til kommentar

Akkurat slik jeg har det. Uheldigvis ble jeg sendt på kurs 2 (ansvarshavende) + 3 (dirigering), mens resten fikk kurs 1 + 3, og kan derfor ikke utforme skiltplaner eller være ansvarlig på stedet, så det faller på meg. Det er ikke alltid lett å lage fornuftige slagplaner når en aldri får nok personell til å dekke store kryss og/eller rundkjøringer.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...