Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Biltema AGM bilbatteri, eller gele? Erfaringer?


Anbefalte innlegg

Skal ha et nytt batteri til min '95 Bmw 518i. Så stor som jeg får plass til.

Lurer i den anledning på om det er noen her som har erfaringer med agm batteriene til Biltema? Hvordan blir disse kontra de vedlikeholdsfrie gelebatteriene? Er ikke så voldsom på det med småkjøring, men vurderer også å ha et passe kraftig musikkanlegg i bilen.

Uansett, er agm batteriene verdt de kronene ekstra som de koster? Hvor kraftig burde batteriet være på en slik bil? Har tenkt så at jo bedre batteri jo bedre for dynamoen, bedre kaldstart osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke til AGM-batteriene til BT. Men jeg har iallfall brukt både SMF- og Sølv-kalsium-batteriene til BT. SMF styrer jeg unna, har hatt endel slike hvor de har tatt kvelden fullstendig etter en utladning. Sølv-kalsium batteriene har jeg derimot god erfaring med, både til MC, bensin- og diesel-biler.

Derimot vil jeg advare deg mot å bare hive inn så stort batteri som du får plass til, uansett batteriteknologi. Nå kjenner jeg ikke din bil i det hele tatt, men spesielt nyere biler har et nokså presist avbalansert forhold mellom dynamoens kapasitet og batteriets kapasitet. Faktisk vil et batteri som er i underkant av dynamoens kapasitet ofte fungere bedre på en bil som "sliter" på batteriet (enten i form av mye småkjøring, mye strømtrekk og/eller en dynamo med dårlig kapasitet på de turtallene den aktuelle motoren mest kjøres i). Du _kan_ være heldig å få det til å fungere bra/bedre med et større batteri, men du har minst like stor sjanse at du får et dårligere resultat. Selvsagt også avhengig av hvilket type batteri en bruker...

Trenger du bedre kapasitet enn hva bilen originalt kan levere, må du se på både dynamo, regulator, kabling og batteri. Jeg vil anbefale deg en tur til en Bosch bilelektroverksted, som normalt har god kunnskap på dette. De bør kunne gi deg tips til størrelse på batteri til din bil, uten at de nødvendigvis må flå deg for kroner :-)

Lenke til kommentar

Faktisk vil et batteri som er i underkant av dynamoens kapasitet ofte fungere bedre på en bil som "sliter" på batteriet (enten i form av mye småkjøring, mye strømtrekk og/eller en dynamo med dårlig kapasitet på de turtallene den aktuelle motoren mest kjøres i). Du _kan_ være heldig å få det til å fungere bra/bedre med et større batteri, men du har minst like stor sjanse at du får et dårligere resultat. Selvsagt også avhengig av hvilket type batteri en bruker...

 

 

Denne ganske fantastiske påstanden synes jeg du skal dokumentere.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Hehe, ja det synes du vel :tease: Du får meg fort ut på gyngende grunn, i og med at jeg er alt annet enn noen ekspert på temaet. Men, jeg har hatt gleden av å arbeide med en eldre herremann som har rikelig kunnskap om emnet, og har lært en god del av ham. Fyren har jobbet med lading i hele sitt liv, så jeg velger å stole på hans kunnskap :green:

 

Det grunnleggende er (og dette vet du gjerne fra før...) at det er først og fremst dynamoen som skal gi strøm til komponentene under kjøring. Batteriet er der i all hovedsak "kun" for å lagre strøm til neste gang motoren skal lades. Er dynamoen i grenseland av å klare å levere det som trengs, går det utover batteriets opplading. Et større batteri bruker lengre tid på å nå topplading enn et mindre. Et for stort batteri, altså et som er større enn dynamoen klarer å lade i.f.t bruken av kjøretøyet, vil "aldri" kunne bli toppladet, spenningen blir noen få tidels volt for lav, samtidig som dynamoen slites fortere enn normalt. Ergo, om et mindre batteri likevel har tilstrekkelig kapasitet til å starte motoren (her spiller jo selvsagt typen og kvaliteten på batteriet en vesentlig rolle, CCA...), kan det være en fordel i enkelte tilfeller å bruke et batteri som har lavere kapasitet men da med høyere CCA. Skjønt, standard-størrelse er nok i de aller fleste tilfellene det mest korrekte.

Det er ikke mer komplisert enn som så.

 

Det er ingen stor hemmelighet at mange kjøretøy, spesielt om en går noen få tiår tilbake i tid, hadde en heller dårlig balanse mellom dynamoens kapasitet, batteriets kapasitet og forbruket. For ikke å snakke om svak dimensjonering av kablingen... :hmm: Et kjøretøy som har god balanse på lading/forbruk, vil sjeldent/aldri behøve ekstra lading. En trenger ikke giga-svær dynamo, men god balanse/dimensjonering.

 

Jeg har stor glede av å lese ymse artikler om diverse elektrisk på autospeed. Nå finner jeg selvfølgelig ikke den artikkelen jeg er brennsikker jeg har lest på den siden, som omhandler nettopp den utfordringen det er å bruke "feil" størrelse på batteriet, men denne artikkelen beskriver i det minste litt av kompleksiteten rundt dette med å finne rett dynamo til rett bruk.

 

Et par andre artikler jeg synes er interessante:

 

http://www.ehow.com/list_7449907_problems-using-large-auto-battery.html

 

http://www.k0bg.com/alternator.html

 

 

Om du synes at jeg svarer godt nok eller ei, det dr... jeg egentlig i. :eek::dribble:

Lenke til kommentar

"Et større batteri bruker lengre tid på å nå topplading enn et mindre." Et mindre batteri ville nådd bunnen tidligere enn et større. De siste 20% opplading tar mer enn 50% av ladetiden. Altså vil det 70Ah batteri kunne lades til 40Ah MYE raskere enn et 50Ah batteri. 40Ah er rikelig med futt tilgjengelig. Du forutsetter her at batteriene skal lades opp fra bunn av, reelle forhold tilsier forbruk NEDOVER fra topplading når batteriet taes i bruk. Det er LETT å lade et batteri til 80%, jo større batteri du lader til 80% jo mer strøm har du tilgjengelig.

Et mindre toppladet batteri gir ikke mer startstrøm enn enn et stort batteri ved 80% ladetilstand. Vi hadde forresten nettopp kurs om batteri og lading på jobb, men det var mest gammelt nytt for meg. Nei, det er aldri en ulempe med et stort batteri. Det store batteriet vil ha mer strøm tilgjengelig i den ladetilstanden du klarer å få det opp til enn det lille batteriet. Du har rett i at de siste 20% lading KAN gå tregere ved et stort batteri, men det er mindre relevant, da det store batteriet likevel vil ha mer futt tilgjengelig enn et mindre batteri med 10% høyere ladetilstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner at dere er mye mer innpå dette enn meg, så hvor mange kaldstartampere burde batteriet da ha når den skal dra rundt en 1.8 rekkefirer? Syns den bruker litt tid på å ta etter, gjerne 3-4 sek. Men når den først tar etter så starter den rett opp uten fusk. Har hatt flere tidligere biler av forskjellige årganger og størrelser og der har de alltid tatt etter etter alt fra 1-2 sek. Er det noen måte å forbedre dette på? Har skiftet tennplugger, bensinfilter, luftfilter, delsynt. Castrololje men det har ikke forbedret noe på det. Selv ikke med et godt batteri jeg har prøvd som drar rundt starteren vesentlig raskere enn det som står på nå.

Endret av SuperBlackBird
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...