Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Geografi -lekse--hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har prøve i morgen og er litt usikker på emne! Jeg håpet på at dere kunne hjelpe meg :)

 

Dette lurte jeg på :):

 

- hvordan påvirkes været av vanndamp i lufta?

- hva menes med drivhuseffekt, og hvordan påvirker den temperaturen på jorden (jeg vet ha drivhuseffekt er, men jeg hvordan jeg skal forklare det på prøven)

- Hvordan påvirker vinder og havstrømmer temperaturforholdene på jorda??

Jeg har spurt læreren min om dette, men han er såå dårlig til å forklare!

 

 

TUUUUUSEN TAKK for hjelpen!!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har prøve i morgen og er litt usikker på emne! Jeg håpet på at dere kunne hjelpe meg :)

 

Dette lurte jeg på :):

 

- hvordan påvirkes været av vanndamp i lufta?

- hva menes med drivhuseffekt, og hvordan påvirker den temperaturen på jorden (jeg vet ha drivhuseffekt er, men jeg hvordan jeg skal forklare det på prøven)

- Hvordan påvirker vinder og havstrømmer temperaturforholdene på jorda??

Jeg har spurt læreren min om dette, men han er såå dårlig til å forklare!

 

 

TUUUUUSEN TAKK for hjelpen!! :)

 

drivhuseffekten1.gif

 

Som du ser, så går solstråler gjennom atmosfæren og treffer bakken, noen solstråler blir også reflektert ut igjen til atmosfæren.

 

Noe av varmestrålene (varme) fra jorden sendes ut i atmosfæren, mens noen av varmestrålene treffer drivhusgasser (som ozon, vanndamp og C02 (karbondioksid)) og blir reflektert tilbake til jorden som varmer opp jorden.

Drivhuseffekten er nødvendig for at det skal være levelig på jorden vår, uten den ville det vært mye kaldere på jorden.

 

Dette er drivhuseffekten.

 

Så kort forklart kan du si at solstråler treffer jorden hvor noe blir sendt tilbake i verdensrommet, varme fra jorden blir sendt ut i verdensrommet mens noe blir reflektert tilbake av drivhusgasser som varmer jorden mer opp.

 

Håper dette hjalp og lykke til i morgen! :)

 

EDIT:

AH DAMN, du har forstått de ja, faen jeg er blind.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

drivhuseffekten1.gif

 

Som du ser, så går solstråler gjennom atmosfæren og treffer bakken, noen solstråler blir også reflektert ut igjen til atmosfæren.

 

Noe av varmestrålene (varme) fra jorden sendes ut i atmosfæren, mens noen av varmestrålene treffer drivhusgasser (som ozon, vanndamp og C02 (karbondioksid)) og blir reflektert tilbake til jorden som varmer opp jorden.

Drivhuseffekten er nødvendig for at det skal være levelig på jorden vår, uten den ville det vært mye kaldere på jorden.

 

Dette er drivhuseffekten.

 

Så kort forklart kan du si at solstråler treffer jorden hvor noe blir sendt tilbake i verdensrommet, varme fra jorden blir sendt ut i verdensrommet mens noe blir reflektert tilbake av drivhusgasser som varmer jorden mer opp.

 

Håper dette hjalp og lykke til i morgen! :)

 

EDIT:

AH DAMN, du har forstått de ja, faen jeg er blind.

 

hahha, tuusen takk:)

 

 

Ja:)

Lenke til kommentar

- hvordan påvirkes været av vanndamp i lufta?

- hva menes med drivhuseffekt, og hvordan påvirker den temperaturen på jorden (jeg vet ha drivhuseffekt er, men jeg hvordan jeg skal forklare det på prøven)

- Hvordan påvirker vinder og havstrømmer temperaturforholdene på jorda??

Jeg har spurt læreren min om dette, men han er såå dårlig til å forklare!

 

CO2 utgjør rundt 0,04% av atmosfæren.

Vanndamp utgjør nesten 95%.

Vanndamp kaprer rundt 20 ganger mer strålingsvarme enn CO2.

Stråling (utenom infrarød) ifra sola og andre stjerner i galaksen driver klimaet på jorden på sikt.

CO2 er av minimal betydning, og snart slipper vi opp for fossile drivstoff.

Lenke til kommentar

CO2 utgjør rundt 0,04% av atmosfæren.

Vanndamp utgjør nesten 95%.

Vanndamp kaprer rundt 20 ganger mer strålingsvarme enn CO2.

Stråling (utenom infrarød) ifra sola og andre stjerner i galaksen driver klimaet på jorden på sikt.

CO2 er av minimal betydning, og snart slipper vi opp for fossile drivstoff.

 

Okei. Tusen takk.

 

 

Jeg lurte på en ting utenfor geografi :)

 

Oppbygningen av DNA - molekyler? Vil dere fortell kort om hvordan prosessen foregår?

Lenke til kommentar

hahha, tuusen takk:)

 

Bare hyggelig! :)

 

 

Når det gjelder DNA-oppbygningen kort versjon:

 

DNA er bygget opp av sukkermolekyler, fosforsyremolekyler og fireorganiske stoffer som kalles nitrogenbaser (ATCG). ATCG = Adenin, guanin, cytosin, tymin. Blandingen av disse molekylene og stoffene kalles også nykleotider.

 

To nitrogenbaser er bundet sammen i par og utgjør et trinn i ”vindeltrappen.” Sidene i trappen består av lange kjeder sukkermolekyler og fosformolekyler. Til hvert sukkermolekyl er det bundet en nitrogenbase.

 

220px-DNA-structure-and-bases.png

 

Som du ser så er "Suger Phosphate Backbone" altså nykloetidene som lager lange remser.

 

 

Håper dette hjalp! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...