Gå til innhold

Hvordan sette opp router hjemme


amunds

Anbefalte innlegg

Har lagt opp nettverket på denne måten hjemme:

 

Modem med 4 porter fra Ventelo/Broadnet.

Kabel direkte fra modem til stasjonær maskin.

Kabel direkte fra modem til Internet-porten på Trådløs router. (Jensen)

Kabel fra trådløs router til "tv-området". (Smart-TV, Nettverksspiller, Multimedia-PC)

 

Grunnen er at modemet er like ved maskinen, mens routeren er satt litt mer "midt i huset" for å gi bedre dekning i stua/soverom. "Problemet" nå er at den stasjonære ikke er på samme nettverk som de øvrige komponentene, og det er på den stasjonære jeg har musikk og en del filmer.

 

Jeg regner med at dette er relativt smal sak å fikse, og det er vel bare endre på noen innstillinger på routeren så den fungerer som en trådløs switch istedetfor at den lager sitt "eget" nettverk for resten av huset?

 

Det er naturligvis viktig at den fungerer som et trådløst tilgangspunkt. :-)

post-145488-0-84927600-1360145434_thumb.png

Endret av amunds
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du beskriver som modem med 4 porter er vel egentlig et multimodem med innebygget router?

 

Finn ut hva slags range denne opererer i og gi den trådløse ruteren din en IP I samme range. Da vil alle enheter på hele nettverket ditt havne i samme nett og se hverandre.

Lenke til kommentar

smartphone: Beklager litt uklar forklaring, men som TMB sier så finner jeg ikke den stasjonære f.eks. fra laptop'n eller andre enheter som er koblet til det trådløse modemet.

 

TMB: Ja, det er helt sikkert et multimodem med innebygget router. Så da skal jeg bare gjøre som du sier, så vil det løse seg ? :-)

Lenke til kommentar

Nå må han også slå av DHCP i den trådløse ruteren (rett og slett slå av ruterfunksjonaliteten), slik at det er ruteren i multimodemet som deler ut adresser. Å gi den trådløse ruteren IP i samme range skal ikke være nok, i og med at en ruter faktisk "lager" en form for fysisk skille mellom ulike nettverk (selv om de faktisk har samme IP).

 

På noen rutere må man i tillegg flytte kabelen fra WAN til LAN1, dvs bare bruke switch og det trådløse aksesspunktet i den trådløse ruteren.

 

PS! En trådløs ruter er egentlig ikke bare en ruter, men et 3 i et produkt - dvs en ruter, en switch og et trådløst aksesspunkt. Det finnes nemlig rutere som bare er rutere.

Lenke til kommentar

smartphone: Beklager litt uklar forklaring, men som TMB sier så finner jeg ikke den stasjonære f.eks. fra laptop'n eller andre enheter som er koblet til det trådløse modemet.

 

TMB: Ja, det er helt sikkert et multimodem med innebygget router. Så da skal jeg bare gjøre som du sier, så vil det løse seg ? :-)

 

Ja, så kom det også andre på banen med bedre datakompetanse og det løste seg :-)

Lenke til kommentar

Inne på oppsettet på ruteren, kan man velge mellom to hurtigoppsett. En slik at den skal fungere som en vanlig ruter, og en hvis den skal fungere som et trådløst access point.

 

Jeg valgte den siste (kabel fra modem står fortsatt i "Internet"-inngangen) og alle enheter kommer seg på nettet uten problemer. Når det gjelder ip-adressene modemet deler ut, er disse naturligvis mer like nå enn når ruteren delte ut adresser til flere av enhetene, men den nest siste gruppen har ikke identiske nummer.

 

xxx.xxx.117.xxx er det på desktopen som er koblet direkte til ruter, mens det er xxx.xxx.118.xxx på laptopen som er trådløst tilkoblet ruteren (access point).

 

Og disse to maskinene finner hverandre ikke på nettverket. Har det noe å gjøre med ip-adressene de har fått tildelt, eller er det et annet problem ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det gjorde susen faktisk!

 

Nettet fungerte helt fint, men de fikk forskjellige ip'er på "tredje plassen".

 

Noe som får meg til å spørre hvordan "Internett"-inngangen på en router fungerer.

For de fire "vanlige" lan-portene er da switchen sikkert, men Internett-inngangen har et litt annet arbeidsområde ?

Lenke til kommentar

Internett-inngangen (også kalt WAN) brukes dersom routeren er den første routeren etter modemet. :)

 

Altså den routeren som skal stå for selve routingen. Har du flere "hektet på" denne routeren igjen så vil de dele ut egne adresser dersom du kobler inn på WAN (noe du opplevde).

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Hehe... Virker som jeg er helt nybegynner på spørsmålene merker jeg. Det er jeg virkelig ikke, men nettverk er ikke noe jeg har satt meg dypt inni.

 

Selvom jeg brukte WAN-porten, så fikk jeg jo velge mellom å bruke den som router eller access point. Disse to valgene oppførte seg veldig annerledes (mtp. IP-adresser), da den første ga de vanlige 192.168.0.x.

Valgte jeg å bruke den som access point, så havnet jo enhetene i samme område, men nest siste adresse-felt var annerledes, og enhetene som var koblet til modemet fant ikke de som var koblet til routeren. Dvs = likt.likt.xxx.xxx.

 

Så gjorde jeg som du sa, og de fant hverandre. (Selvom de ikke automatisk finner et oppsatt homegroup i Windows... Peiling på hvorfor?)

 

Nå er det jo ikke et problem lenger, så alt dette er jo bare av ren nysgjerrighet... :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...