Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ripet opp gammel bil - hvordan fikse det selv?


Anbefalte innlegg

Jeg har kommet i skade for å ripe opp bilen min ganske grundig foran det ene bakhjulet. Kan jeg ordne dette selv, ved å pusse og kjøpe noe spraylakk e.l.? Det er en 11 år gammel Hyundai som kanskje skal byttes ut etter hvert, så resultatet trenger ikke å bli vakkert, bare holde rusten unna. Hvor kan jeg evt få gjort det billigst om jeg ikke gjør det selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ripene er heldigvis ikke så dype. Kan noen forklare hva jeg skal gjøre litt trinnvis og detaljert? (Ikke mitt ekspertfelt ;))

 

Pappa sa jeg skulle pusse med helt fint sandpapir først. Med vann..? Kan jeg så bruke spraylakk fra biltema, evt noe grunning eller sparkel derifra først? Og burde jeg kanskje ikke stå i en garasje, hvor det er mye støv? Ute er det kanskje for kaldt..?

 

Takk for eventuelle svar ;)

Lenke til kommentar

Du begynner med å pusse ned der du skal sparkle med en fiberskive eller en sliperondell ( hvis du gjør det med rondell bruker du P240 papir) sparkelen skal helst på bart metall ja. deretter sparkler du over flekken, når du er fornøyd med det første laget sparkel så sliper du over det med P120 hvis du har sparkla grovt, hvis du har sparkla pent kan du gå over med P240, og sliper da dette ned til det blir rett, men IKKE bruk så grov korning på finsliping av sprkelen, etter du har retta sprakelen med 240 papir, så går du over kjapt med 320, så veldig kjapt med 400 for å få en glattest mulig overflate.så er det bare å spraye litt grunning over sparkelflekken så ikke fukt trekker inn, ( for da kan det danne seg fuktblærer senere) når du skal slipe selve bilen for lakkering, så sliper du med P400 på en rondell, eller P1000 våtslipepapir på en høvel, hvis du sliper over med P400 på rondell så kjøper du også en pakke med abralon våttslipepapir på BilXtra.og sliper over der du allerede har slipt med 400 ( men husk på å slipe gjennom så lite som mulig) etter du har slipt med korninga jeg så ang sparkel, og slipt som jeg sa nå på selve bilen er den klar for fyller, fyller legger lakkereren selv, og sliper selv!

ang sparkel kan du bruke merker som Wurth, 3M osv. Og for guds skyld, ikke kjøp NOEN slipepapir på biltema. de er bare noe dritt :D

 

når du sparkler så trenger du strengt tatt ikke helt ned til metallet, men mange som gjør dette. når du bare skal pusse lakken for at sparkelen skal henge kan du bare bruke P320 i hånda eller P400 i hånda og pusse såpass at du vet sparkelen vil henge... etter du så har sparkla og dette er tørt og du skal begynne å slipe så trenger du en langhøvel til å slipe med, dette får du kjøpt på biltema for 90kr tror jeg det var, så må du ha pussepapir til denne høvelen, da kjøper du lange pussepapir på biltema da også, og da kjøper du følgene papir : P120 ( for grovsliping av sparkelen, men IKKE slip rett med denne korninga da du vil få masse riper) og så sliper du med P240 ( for litt finere sliping av sparkel pluss at du fjerner mye av de grove sliperipene etter 120 papiret, men slipp heller ikke rett med dette papiret, men slip så å si rett) og så finsliper du over med P320 ( dette er siste stadiet hvor du bare skal finslipe) etter du er helt ferdig med sparklinga, så grunner du bare over med sprayboks grunning ja, vil anbefale enten sikkens 1K grunnning på boks som du kan få kjøpt på bilextra, eller glasurit sin 1K grundfyller på boks som du får kjøpt på enten bilextra eller på ett lakkverksted. men det jeg når har sagt om langhøvel og lange slipepapir er bare om du skal slipe store områder( og når du skal slipe store områder så sliper du fra lengde mot lengde, og ikke ovenfra og ned siden da vil sparkelen bli slipt ujevnt)

men er det bare ett lite sted som skal sparkles brukes du bare pussepair på en lite pussekloss ( men bruk fortsatt samme papir i samme rekkefølge)

 

 

dette var kanskje litt rotete men håper det kunne hjelpe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg har litt erfaring med garasjelakking. For at det ikke bare skal se ut i måneskinn, så krever karosseriarbeid og lakking trening. Spessielt med metallic-lakk. Dersom du har tenkt å legge sjelen din ned i dette, så finnes det masse litteratur om emnet. Youtube har også nyttige (og mindre nyttige) videoer.

 

Dersom stripene er hvite , så kan det hende at stripene bare har gått ned til grunningen under lakken.

 

Du kan kontakte forhandler og spørre om de har lakk til småreparasjoner. Dette utstyret ligner på neglelakk og du får riktig farge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...