Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Eksamen V13] REA3022 Matematikk R1


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha eksamen i R1 til våren. Tenkte det er greit med en samletråd så folk lett finner nyttig info.

 

Dato: 29.mai

Eksamensplanen Våren 2013

 

Løsningsforslag -> Tidligere eksamen:

Alt av eksamen + løsningsforslag (2007-2012) har jeg samlet i en ZIP for å gjøre det enkelt for alle. Har dessuten løsningsforslag til alle kapitlene i Cappelen Damm's lærebok. + noen prøver med løsningsforslag fra skolen jeg en gang gikk på (Frogn VGS)

 

Sider som kan være til hjelp:

Khan Academy - Veldig gode videokurs på engelsk

Videokurs på youtube av "lektorthue"

Videokurs på youtube av "perhusum2012"

"Rogers Matematikk R1"

UDL.no - Gratis Videoforelesninger

NDLA.no - Løsningsforslag og annet nyttig

 

Programmer man bør ha:

GeoGebra.org - Grafisk hjelpemiddel som kan brukes under eksamen.

Microsoft Mathematics v4.0

RealCalc Scientific Calculator (Android)

Casio FX9860 emulator (vedlagt)

 

 

Om det er noe mer som bør addes i tråden, bare si ifra.

Og har noen noe som kan hjelpe meg og flere, legg de inn i tråden!

REA3022 R1.zip

fx9860emulator.zip

Endret av o-l-a-v
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk 6 i R1 standpunkt i fjor og anbefaler alle å bruke digitale hjelpemidler når du kan, ihvertfall bruk det til å kontrollere svar på Del 2. Mine favorittprogram er Geogebra(det MÅ du ha) og Microsoft Mathematics som er et genialt program for mange ting, utregning, derivering osv osv. Msoft Maths har et MYE bedre brukergrensesnitt enn Casio Emulator. For grafer og funksjoner bruker jeg Geogebra. (Har også et program kalt Graph i bakhånd). Alle nevnte program som jeg bruker er gratis, just google it.

 

Lykke til alle sammen

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Håpet på å finne en slik tråd da jeg fant ut at jeg kom opp i R1-eksamen. Har også funnet det utrolig nyttig å bruke geogebra, samt maxima under del 2 av eksamen. Men for guds skyld, husk å skrive ut geogebrafilen, skriv en forklaring i besvarelsen, og kun der det står "bestem", "finn" eller noe liknende. I oppgaver der det står regn ut må man jo naturligvis svare algebraisk.

Hvordan forberedere dere dere frem mot 29. mai?

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hvordan fremgangsmåten rundt bruk av WxMaxima, Geogebra og slike programmer skal foregå? Man må ta bilde av enhver operasjon man gjør? Vil ikke det bli veldig rotete?

 

Jeg skriver bare trinn for trinn hva jeg gjør for å få resultat jeg gjør, slik at hvem som helst kan oppnå det samme.

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar

Spørsmål;

 

Er det lov å ha med tidligere eksamner med på del 2? Samt deres fasit. Eller regnes det som juks?

 

Dessuten ser jeg også at folk prater om Geogebra. Har brukt det litt hjemme - men kan man bruke det på eksamen også? Trodde ingen hjelpemidler som tillater kommunikasjon (les; datamaskin) var tillatt? Hvordan fungerer dette?

 

Har r1-eskamen på onsdag, som privatist ved siden av andre heltidsstudier, så er ikke helt oppdatert på hvordan ting gjøres nå.

Lenke til kommentar

Spørsmål;

 

Er det lov å ha med tidligere eksamner med på del 2? Samt deres fasit. Eller regnes det som juks?

 

Dessuten ser jeg også at folk prater om Geogebra. Har brukt det litt hjemme - men kan man bruke det på eksamen også? Trodde ingen hjelpemidler som tillater kommunikasjon (les; datamaskin) var tillatt? Hvordan fungerer dette?

 

Har r1-eskamen på onsdag, som privatist ved siden av andre heltidsstudier, så er ikke helt oppdatert på hvordan ting gjøres nå.

 

I Hordaland om du har krysset av for bruk av pc så kan du ha med privat maskin å benytte den på del 2. Hvordan det er andre steder varierer. En del VGS tillater bare bruk av deres maskiner. Du sparer en del tid på tegning av graf ved å bare skrive den ut med geogebra. Ser bedre ut gjør det og.

Lenke til kommentar

Leste litt mer nøye på "invitasjonen" fra skolen jeg skal ta eksamnen hos. Det er tillatt å ta med egen maskin, så da installerer jeg GeoGebra og Microsoft Mathematics på den.

 

Lurer fremdeles på om jeg har lov til å ta med tidligere eksamner (les: 2012, 2011, 2010) samt deres fasit? Regner med at det blir mange oppgaver som er relativt like de gitt tidligere, og det kan derfor være greit å ha på del 2.

Lenke til kommentar

Når vi er inne på Geogebra: Er det noen som vet hvordan man tegner en kurve i et intervall der en av intervallverdiene er uendelig?

Eks: Tegn grafen til ...... , der x er [2,-->] Prøvde å bare sette uendelighetstegnet som man finner i Geogebra, men da ble ingen graf tegnet...? :huh:

 

Veldig takknemlig for svar!

 

Bare sett et rimelig tall, det trenger uansett ikke være større enn det aksene dine har behov for. Prøvde å finne ut av dette selv, men ble ikke klokere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste litt mer nøye på "invitasjonen" fra skolen jeg skal ta eksamnen hos. Det er tillatt å ta med egen maskin, så da installerer jeg GeoGebra og Microsoft Mathematics på den.

 

Lurer fremdeles på om jeg har lov til å ta med tidligere eksamner (les: 2012, 2011, 2010) samt deres fasit? Regner med at det blir mange oppgaver som er relativt like de gitt tidligere, og det kan derfor være greit å ha på del 2.

Alt bortsett fra kommunikasjon er tillatt. Tidligere eksamen med løsningsforslag er selvfølgelig OK. Tviler på at du får tid til å lete frem i løsningsforslag for altfor mange oppgaver, så det gjelder å passe seg fra å bruke de for mye ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...