Gå til innhold

[Løst] backup-program: synctoy 2.1 klarer ikke jobben


amelbye

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har satt opp følgende løsning:

 

Jeg har en PC på soverommet. Ved ruteren står en NAS. I tillegg har jeg et par laptoper etc.

 

Jeg jobber ofte med samme filer på fler maskiner (tar med den maskinen som passer best for anledningen), og bruker NAS'en som et sentral-lager, der jeg alltid vil kunne synkronisere mot for å laste opp/ned nyeste versjon fra samme hvilken plattform jeg jobber.

 

Jeg synkroniserer altså mapper som desktop og my documents mot denne "serveren" slik at disse mappene har samme innhold på alle mine maskiner.

 

Problemet med synctoy er at hvis jeg sletter en mappe fra en av mine maskiner, dukker den brått opp igjen etter at jeg har synkronisert. Sync toy skjønner ikke at jeg har slettet mappen for å bli kvitt den, men tror at den er ny på serveren og dermed må lastes ned. Og jeg har valgt "SyncToy Action: Syncronize". De andre valgene er uaktuelle, da det hender at filer skal overføres i begge retninger.

 

Det jeg liker med sync toy er at mappe-parene lagres, og at det er veldig enkelt å synce alt eller bare et utvalg av mappene når ting først er satt opp.

 

Jeg prøvde FreeFileSync, men den så ut til å mangle denne brukervennligheten. Hva har dere å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker SuncToy action "Echo" og per def. skal "...renames and deletes on the left be repeated on the right".

 

Men det har aldri fungert her. Hvis jeg renamer "on the left" blir den gamle liggende "on the right" og den nye (nytt navn) kopieres i tillegg. Ved sletting av en folder "on the left" så blir den fremdeles liggende "on the right"

Lenke til kommentar

Sant. I prinsippet skal syncronize-funksonen passe perfekt til det jeg prøver å gjøre. Problemet er at den ikke fungerer som den skal. Filer jeg sletter blir vanligvis slettet for godt, men mappene dukker opp igjen. Irriterende!

 

Jeg trenger et annet program. Anbefalinger?

Lenke til kommentar
nei, den gjør ikke det jeg ber den om. Her er beskrivelsen: "New and updated files are copied both ways. Renames and deletes on either side are repeated on the other." Dette gjør den ikke.

Du skrev i første post at du ikke bare synkroniserer mellom PC og NAS men at du også kjører synkronisering mot de samme mappene mot et par andre PC'er. Ønsker du at sletting av en fil/mappe på en av PC'ene skal medføre at disse forsvinner fra alle maskinene i nettverket? Hvor/Når kjører du SyncToy på de forskjellige maskinene? Husk også at programmet må ha administrator rettigheter når det akseserer filene på de andre maskinene. http://social.microsoft.com/Forums/nb-NO/synctoy/thread/e11eb202-37f8-48fe-bc4a-77957c3d37fa

 

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Ønsker du at sletting av en fil/mappe på en av PC'ene skal medføre at disse forsvinner fra alle maskinene i nettverket?

Ja

 

Hvor/Når kjører du SyncToy på de forskjellige maskinene? Husk også at programmet må ha administrator rettigheter når det akseserer filene på de andre maskinene. http://social.micros...4a-77957c3d37fa

 

 

Jeg syncer mot NAS'en, filene mine oppdateres.

Så går jeg inn i en mappe som er paret, og sletter en undermappe.

Dereter kjører jeg en ny synkornisasjon. Mappene jeg har slettet dukker opp igjen på maskinen, isteden for å bli slettet fra NAS'en.

 

Synctoy skjønner ikke at mappen er slettet. Den tror den aldri har vært der og henter den ned igjen isteden.

Lenke til kommentar

Synctoy har visst seg og være upålitelig. Fant det ut etter å ha brukt det selv, for dermed og oppdage at den ikke kopierte alt den skulle, litt bruk av google vissta da at jeg var iukke den eneste som hadde kommet utfor det. Sluttet så klart øyeblikkelig og bruke det. Begynte og bruke robocopy isteden for jeg da.

Lenke til kommentar

Ja

 

 

 

 

Jeg syncer mot NAS'en, filene mine oppdateres.

Så går jeg inn i en mappe som er paret, og sletter en undermappe.

Dereter kjører jeg en ny synkornisasjon. Mappene jeg har slettet dukker opp igjen på maskinen, isteden for å bli slettet fra NAS'en.

 

Synctoy skjønner ikke at mappen er slettet. Den tror den aldri har vært der og henter den ned igjen isteden.

 

Har du samme problem hvis du simulerer ved å kjøre synkroniseringene med mapper på samme maskin?

 

Jeg prøvde med tre hovedmapper på skrivebordet (PC-NAS-Laptop) etablerte PC/NAS og NAS/Laptop folderpar. Når jeg sletter testmappe i PC så forsvinner den i Laptop etter to kjøringer av sync med alle mappeparene. Dette indikerer at SyncToy ikke nødvendigvis synkroniserer i rekkefølgen mappeparene er listet og at du derfor selv må overstyre rekkefølgen.

Lenke til kommentar

når man bruker syncronize-metoden skal det i prinsippet være hipp som happ hvilken mappe som ligger på høyre eller venstre side. Godt mulig at dette fungerer greit med 3 mapper på samme maskin. Å teste ut dette bringer oss litt nærmere kjernen av problemet, men vi kommer ikke til å finne noen løsning i dette programmet. Microsoft utvikler ikke lenger dette programmet, og sjangsen for at det kommer en versjon 2.2 med dette problemet reparert er minimal. Det har derfor ikke noe for seg å dykke videre inn i dette. Løsningen er å bytte til et annet program.

 

Jeg trenger dermed forslag til et program som klarer å gjennomføre en slik synkroniseringsoperasjon uten feil, og helst på første forsøk.

Endret av amelbye
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...