Gå til innhold

Netgear WNDR3700 klarer ikke å koble seg mot Internett satt opp som AP


indahla

Anbefalte innlegg

Jeg har to stk Netgear WNDR3700.

Den ene er satt opp som router med DHCP mens den andre er satt opp som AP uten DHCP. De er koblet sammen LAN - LAN.

Problemet er at den andre ikke klarer å koble seg mot Internett. Dette skaper to problemer:

Jeg får ikke oppdatert FW på den automatisk.

Hvis jeg har aktivert gjestenett på denne får ikke enheter som er koblet opp mot dette nettet tilgang på Internett.

 

De to er satt opp som følger:

1)

Dynamisk IP = PÅ

RIP-retning = begge

RIP-versjon = RIP_1

DHCP = PÅ

 

2)

IP = 192.168.1.2

RIP-retning = begge

RIP-versjon = RIP_1

DHCP = AV

 

Er det noen som kjenner denne modellen godt og kan gi noen tips om hva jeg kan gjøre for å få dette til å fungere?

 

PS: Enheter som kobler seg til det "vanlig" trådløse nettet (ikke gjestenett) får tilgang til Internett

PS2: Begge er satt opp med samme SSID og passord for både gjestenett og "vanlig" nett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WNDR3700 krever å få inn internett via sin egen ruting-funksjon (dvs. WAN-porten) hvis den skal tro at den er på nettet, og jeg antar at det gjelder gjestenettet også. Gjestenett pleier å være avskjermet fra resten av lokalnettet (LAN-port) i huset, og dermed vil det ikke fungerer å levere internett til gjestenettet gjennom lokalnettet.

 

Så den eneste løsningen jeg ser er å koble LAN fra #1 til WAN på #2, og kjøre dobbel ruting (med de ulempene dette medfører). Du må da sette opp WAN på #2 til å bruke Ethernet/DHCP protokoll, og aktivere lokal DHCP på #2 også. En av ulempene da er at maskiner tilkoblet #2 i utgangspunktet vil være isolert fra maskiner koblet til #1, med mindre du setter opp mye fancy ruting og NATing. Alle vanlige oppgaver vil også være NATet dobbelt hvis de står bak #2. Og jeg er usikker på hvor godt UPnP fungerer i et sånt oppsett.

 

Angående firmware, så er vel det et forsvinnende lite problem? Ny firmware på så gamle rutere kommer veldig sjeldent, og manuell oppgradering er lett nok til at det lar seg gjøre de få gangene. Men en annen irriterende ting jeg har lagt merke til, er at NTP (automatisk tid på ruteren) ikke fungerer. Så alle logger har en tid/dato som ikke likner grisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...