Gå til innhold

Fujifilm X10 får nye funksjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nå installert ny firmware, og det er absolutt en positiv opplevelse å nå ha fått en dedikert knapp for hurtigmeny.

MEN (stort men), det synes noe merkelig for meg at Fujifilm har "fjernet" muligheten til å bruke denne knappen/hurtigmenyen til å veksle mellom jpg og RAW.

 

Du må gå i grunnmenyen og velge om du vil bruke RAW+jpg, RAW eller jpg (AV som det heter i menyen).

I hurtigmenyen får du så et "Minivalg" når det gjelder bildekvalitet., det gjelder jpg og er FINE eller NORMAL (eventuelt RAW+FINE eller RAW+normalt). Her burde det vært enkelt å legge inn flere valg under bildekvalitet, slik at en slipper den ganske kronglete veien om hovedmenyen for eventuelt å veksle mellom RAW og jpg.

 

Det finnes vel og merke en vei utenom, og det er å programmere Fn-tasten til å bli raw-knapp og dermed ha lett tilgang til denne muligheten, men for de av oss som eventuelt har valgt andre funksjoner på denne tasten så blir dette et unødvendig "dilemma".

 

Jeg synes Fn-knappen er fin til lett å endre ISO, samtidig så skal jeg innrømme at jeg alltid kjører RAW+jpg og blir vel ikke rammet av den fjernede RAW-knapp, men likevel så er jeg kritisk til akkurat dette lille punktet i en ellers vellykket oppdatering.

 

Når det gjelder oppdateringen av avanserte filter så er dette et punkt som ikke har den samme interesse for meg, så jeg har ikke sett på hva som har skjedd her ennå.

Lenke til kommentar

Det er alltid interessant å lese skråblikkene til Geir; men denen gangen ble det vel litt vel mye bilder og lite tekst. På den andre siden; bildene viser jo at X10 er et meget kapabel kamera :)

Ja, enig i det du. Når jeg hadde lest (og sett) artikkelen, fikk jeg vel en slags følelse av at han, så mer en gjerne, hadde "ønsket/sett" at kameraet kanskje var bedre enn det er.... :hmm:

Men at det faktisk er et bra kamera, tviler jeg ikke på....... :green:

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk brukt X10 som mitt eneste kamera på en ferietur i høst (10 dager). Og jeg synes nok at Geir var noe vel negativ på de svake sidene; og ikke positiv nok på de gode sidene til kameraet.

 

Jeg tror grunnen er at han ble skuffet fordi han ventet noe annet (X100++). Jeg forventet ingenting; og ble dermed tislvarende positivt overrasket.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...