Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Passat 3B 2000mod motor problemer


Xeratul

Anbefalte innlegg

Hei. Tenkte det var verdt ett forsøk å sjekke her om noen kanskje vet hva som kan være feil med bilen, en passat 3B 1.6 bensin 2000mod. Gådd ca 150,000km

 

Problemet er at av og til så kan motoren skru seg av når man kjører og foreksempel girer ned/bremser og har clutchen inne. Dette skjer ikke så ofte men en sjelden gang, og bare i lav fart feks før parkering, i ett kryss eller ved nedbremsing

Også når man starter bilen så kveles den rett etter start, turtallet går opp til ca 1000 og så detter den ned til 0, kan og være at man starter og motoren nesten kveles, detter ned til 5-600 omdreininger.

Også vært borti 1 gang at bilen var helt dø første 2-3 vridninge på nøkkeln og så fikk jeg start

Hatt problemene ca 3mnd (rett etter jeg kjøpte den)

 

Hjelper en god del og ha på klimaanlegget, uten det på så oppstår problemet oftere..

Eneste jeg har byttet i det siste er bensinfilter/olje/luftfilter men ser ikke ut som det hjalp.

 

Noen forslag? :)

Endret av Xeratul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan være alt fra tomgangsreguleringen til drivstoffdysene. Oppi alt dette kan det være deler på tenninganlegget. Det kan også være en giver som er dårlig. Det blir ren gjetting.

 

Hvordan ser pluggene ut? Lyser det ikke, eventuelt periodisk, i motorlampen?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Dette kan være alt fra tomgangsreguleringen til drivstoffdysene. Oppi alt dette kan det være deler på tenninganlegget. Det kan også være en giver som er dårlig. Det blir ren gjetting.

 

Hvordan ser pluggene ut? Lyser det ikke, eventuelt periodisk, i motorlampen?

 

Har ikke sjekket pluggene ettersom jeg ikke har så mye peiling:) Trur ikke denne bilen har vært så godt fulgt opp på servicer, kun 3-4 skrevet i boka resten er vel tatt selv eller kun olje og slitedeler, noen utlendiger som har eid den.. Skal prøve med kondensfjerner seinere. Mulig å finne ut noe med bruk av VAG-com eller?

 

Motorlampen lyser ikke noe uvanlig, skal dobbelsjekke at den lyser ved start:)

Endret av Xeratul
Lenke til kommentar

Motorlampen lyste ikke ved tenning nei, skal den gjøre det? Muligens blitt litt bedre med kondensfjerner, men har bare kjørt 20km etter fylling så vanskelig å si. Har forresten også en tendens til å bli fuktig på bakken bak eksosen, noe veske som spruter ut når bilen bakker... vet ikke om det har noe å si da:)

Lenke til kommentar

Har forresten også en tendens til å bli fuktig på bakken bak eksosen, noe veske som spruter ut når bilen bakker... vet ikke om det har noe å si da:)

 

Det er kondensvann. Helt normalt.

 

Motorlampen skal lyse når tenningen er på, men slukke ved oppstart. Sjekk om den lyser med tenningen på. Det er mange fjøs-mekanikere som fjerner pæra for å få biler gjennom EU-kontroll eller ved salg hvis den lyser konstant.

 

Har du VAG-com kan du lese av det meste.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

VAG-Com test kom med følgende feil:

 

Address 01: Engine Labels: Redir Fail!

Part No: 3B0 907 557 P

Component: 1,6l R4/2V SIMOS HS D04

Coding: 04021

Shop #: WSC 05311

VCID: 3668C69F12BE28A8CB9

2 Faults Found:

00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation

18-10 - Upper Limit - Intermittent

17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer

P1570 - 35-10 - - Intermittent

 

 

 

Address 08: Auto HVAC Labels: 3Bx-907-044.lbl

Part No: 3B1 907 044 D

Component: CLIMATRONIC D2.2

Coding: 05000

Shop #: WSC 05311

VCID: 22400ACFAE36A408171

1 Fault Found:

01206 - Signal for Duration of Ignition Off Time

35-10 - - - Intermittent

 

 

 

Address 46: Central Conv. Labels: 1J0-959-799.lbl

Part No: 1J0 959 799 Q

Component: 2H Zentral-SG Komf. 0001

Coding: 04097

Shop #: WSC 01317

VCID: 4C9C84777C3242788DD

Subsystem 1 - Part No: 1J1959801D

Component: 38 Tõrsteuerger. FS0002r

Subsystem 2 - Part No: Steuerger

Component: t Beif. antwortet nicht

Subsystem 3 - Part No: 1J4959811D

Component: 38 Tõrsteuerger. HL0002

Subsystem 4 - Part No: Steuerger

Component: t HR antwortet nicht

11 Faults Found:

01329 - Convenience System Data Bus in Emergency Mode

35-00 - -

01334 - Door Control Module; Rear Right (J389)

49-10 - No Communications - Intermittent

01333 - Door Control Module; Rear Left (J388)

49-10 - No Communications - Intermittent

01332 - Door Control Module; Passenger Side (J387)

49-10 - No Communications - Intermittent

01331 - Door Control Module; Driver Side (J386)

49-10 - No Communications - Intermittent

00931 - Locking Module for Central Locking; Rear Right (F223)

54-10 - Incorrectly Equipped - Intermittent

00930 - Locking Module for Central Locking; Rear Left (F222)

54-10 - Incorrectly Equipped - Intermittent

00929 - Locking Module for Central Locking; Front Passenger Side (F221)

54-10 - Incorrectly Equipped - Intermittent

00928 - Locking Module for Central Locking; Front Driver Side (F220)

54-10 - Incorrectly Equipped - Intermittent

01331 - Door Control Module; Driver Side (J386)

53-10 - Supply Voltage Too Low - Intermittent

00928 - Locking Module for Central Locking; Front Driver Side (F220)

27-10 - Implausible Signal - Intermittent

 

 

 

 

Vet det er noe tull med sentrallåsen og det, har byttet Comfort Boksen under matta, den var rusten og ødelagt... Sikkert noe kortsluttninger på det andre. Men om vi bryr oss om motor problemet nå så holder det:) Og motorlampe lyser ikke ved tenning nei...

Endret av Xeratul
Lenke til kommentar

Slett feilkodene og hiv deg ut på en lengre kjøretur. Når symptomene oppstår, så skriv ut feilkodene fra kun motoren og legg de inn her.

 

Jeg foreslår også at du fikser motorlampa, enten med ny pære eller kobler den til igjen.

 

Kjøre med pcn koblet i? Prøvde trykke på den live knappen men står at bilen ikke støtter det, eller skal man gå inn i menyen å klikke på Engine? Er det egen slette knapp der for feilkodene?

 

Når jeg fikk opp disse feilkodene stod jeg bare parkert med tenningen på, skal se om jeg får byttet pære. Instrumentpanelet er vel enkelt å løsne, dekselet over rattet og med lysbryterpanelet så er man vel på riktig vei?

Endret av Xeratul
Lenke til kommentar

Kjøre med pcn koblet i? Prøvde trykke på den live knappen men står at bilen ikke støtter det, eller skal man gå inn i menyen å klikke på Engine? Er det egen slette knapp der for feilkodene?

 

Når jeg fikk opp disse feilkodene stod jeg bare parkert med tenningen på, skal se om jeg får byttet pære. Instrumentpanelet er vel enkelt å løsne, dekselet over rattet og med lysbryterpanelet så er man vel på riktig vei?

 

Du trenger ikke kjøre med PC'en tilkoblet. Bare husk å slette gamle koder før du kjører. Det lagres mange ulike feilkoder over tid, så det er umulig å vite hvilken som gjelder nå, med mindre feilkoden er merket "aktiv" hele tiden og da vil motorlampen lyse konstant.

 

Når du går inn på "engine" i VAG-com og så "feilkoder", så får du muligheten til å slette feilkodene. Det er en knapp der som sletter dem. Husker ikke helt hva den het eller hvor den står siden det er en stund siden sist jeg brukte VAG-com. Jeg tror den heter "Erase fault-codes" eller noe i den duren. Det finnes uansett bruksanvisninger til VAG-com på nettet.

 

Instrumentpanelet er ikke noe problem. Det høres ut som om du er på riktig vei, ja.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Fikk slettet feilkodene, Clear all DTC's etter Autoscan.. Da blei alt i listen borte og den scannet en gang til. (uten noe kjøring)

 

Engine:

2 Faults Found:

00537 - Lambda (Oxygen Sensor) Regulation

18-10 - Upper Limit - Intermittent

17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer

P1570 - 35-10 - - Intermittent

Readiness: N/A

 

Climatronic:

1 Fault Found:

01206 - Signal for Duration of Ignition Off Time

35-10 - - - Intermittent

 

Komfortmodul:

1 Fault Found:

01329 - Convenience System Data Bus in Emergency Mode

35-00 - -

 

Skal prøve å få byttet pære i instrumentpanelet i løpet av dagen om det regner litt mindre etterhvert og jeg får av resten av dekslene

Lenke til kommentar

Vel, lambda'en din har en aktiv feilkode. Siden den kommer kun ved tenning, så kan det tyde på at den faktisk er defekt. Ofte er luftmassemåleren synderen til lambda-feilkoder, men her er ikke luftmasseføleren aktiv når feilkoden legges, så jeg er fristet til å be deg skifte lambda-sonden.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Vel, lambda'en din har en aktiv feilkode. Siden den kommer kun ved tenning, så kan det tyde på at den faktisk er defekt. Ofte er luftmassemåleren synderen til lambda-feilkoder, men her er ikke luftmasseføleren aktiv når feilkoden legges, så jeg er fristet til å be deg skifte lambda-sonden.

 

Okay, er det noe man klarer å bytte selv trur du? Prøvde se på nett etter en nå men fant ikke noe.. fant til noen modeller men ikke 1.6 2000mod..

 

Fant denne http://www.car-bock.de/Oxygen-Sensor-universal-4-wire ... men burde vel finne noe i norge :) har ikke biltema her i nærmeste område

Endret av Xeratul
Lenke til kommentar

Først og fremst, styr unna Biltema! Det er søppel! Tro meg!

 

Finn deg en ordentlig Bosch-sonde hos Mekonomen. Du kan skifte denne selv, men kjøp deg verktøy. Bare husk å løsne kontakten før du begynner å skru den av ellers slites ledningen.

 

Verktøy har jeg sikkert, skal ta få ordnet det en dag men det kostet jo litt (1600-2400kr) så må se når det blir:) Skriver nu her når det er byttet.. er vel ikke skadelig på en dyr måte å kjøre sånn en stund?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva mer som kan feile bilen, men en dårlig lambda er ikke veldig alvorlig. Dog kan det å kjøre med feil blanding over lengre tid sote ned plugger og tilsette oljen en del bensin. Dette er ikke bra for motoren. Hvor lenge denne bilen er kjørt med denne feilen vites ikke, så lukt i allefall på oljen og sjekk at den ikke stinker bensin.

 

Verktøyet jeg snakker om er spesielt laget for å løsne lambda-sonder. Du kan prøve med en 22mm fastnøkkel, men hvis den sitter veldig fast, så kan ordentlig verktøy være å anbefale.

 

Det skal likevel nevnes at lambda'en ikke trenger å være ansvarlig for den feilen du beskriver her.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva mer som kan feile bilen, men en dårlig lambda er ikke veldig alvorlig. Dog kan det å kjøre med feil blanding over lengre tid sote ned plugger og tilsette oljen en del bensin. Dette er ikke bra for motoren. Hvor lenge denne bilen er kjørt med denne feilen vites ikke, så lukt i allefall på oljen og sjekk at den ikke stinker bensin.

 

Verktøyet jeg snakker om er spesielt laget for å løsne lambda-sonder. Du kan prøve med en 22mm fastnøkkel, men hvis den sitter veldig fast, så kan ordentlig verktøy være å anbefale.

 

Det skal likevel nevnes at lambda'en ikke trenger å være ansvarlig for den feilen du beskriver her.

 

Nei skjønner at det ikke må være feilen, men like greit å starte en plass. en kompis kjørte bilen litt idag å synes den akselererte litt ujevnt, å når han sa det så har jo jeg å merket det.. trykker inn gassen så rykker det liksom litt til, å når turtallet øker feks 1000omdreinnger til så kjenner man at den plutselig dreger bedre.. Kjøre ut ett gir så er det liksom 2-3 rykk på turen. Det kan vel skyldes feil blanding luft/bensin eller har jeg lest feil enplass ?:) Skal iallefall prøve å bytte når man tar seg råd:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...