Gå til innhold

Dobbelt problem: koblet til gammel disk=win7 starter ikke + hvordan klone OS-disk?


Anbefalte innlegg

Ok, så jeg har to problemer:

 

1. Jeg prøver å gjenbruke en gammel IDE disk ved å koble den gjennom en IDE/SATA converter greie. Når denne disken er koblet til, får jeg beskjed mellom oppstartsskjermen og win logon at BOOTMGR ikke finnes, press Ctrl+Alt+Del for reset. Hva kan dette skyldes?

 

2. Jeg har OS og spill på en 120 gig SSD. Den er nå full, så jeg har skaffet en 240 gig SSD av samme merke. Hvordan får jeg klonet absolutt alt innholdet (System Reserved partisjonen og boot-greiene og alt) fra den gamle til den nye SSD'en?

 

Hilsen medium peil på data

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at spm 2. er besvart andre steder, så den skal jeg få til.

 

Problemet er at den gamle disken ikke vises i BIOS, og selv om jeg der velger SSDen med OSet på, så får jeg beskjeden om at BOOTMGR mangler.

 

Kan de ha "conflicting drive letters", altså at både SSD og den gamle heter C:?

Lenke til kommentar

En disk har egentlig ikke noen 'drive letter', den er det Windows som tildeler.

Denne har uansett ikke noe med BIOS og booting å gjøre. BIOS har sitt eget system for å velge disk.

 

BIOS leser MBR bootcode fra disken man velger. Bootcode finner 'activ partition' på disken og leser bootkoden i partisjonen. Denne bootkoden peker til oppstartsfilen, f.eks BOOTMGR.

 

Har du flere disker? Kanskje det ikke er SSD'en som booter. Hvis du bruker Diskbehandling i Windows (se min signatur) så ser du hvilken disk som er System.

Lenke til kommentar

Jeg har 3 disker:

1 120gig SSD med OS på samt en System Reserved-partisjon. Denne heter "disk2"

1 240gig SSD som er tom, men som jeg skal klone OS-disken til. Denne heter "disk1"

1 500gig HDD med en tom 100gig partisjon og en full 360gig partisjon. Denne heter "disk0"

 

I tillegg kommer den gamle IDE-disken på 200gig som jeg nå prøver å koble opp.

 

Før jeg kjøpte SSDene var OS'et på 100gigs-partisjonen, men den er renska nå, så jeg tror ikke det er den som ødelegger. Du sier "active partition", og jeg ser i diskbehandling at alle 3 diskene har en aktiv partisjon... Det er kanskje ikke optimalt?

 

Ok, nå deaktiverte jeg den disken som ikke har eller skal ha noe OS ved hjelp av DISKPART. Får se om det hjelper

Endret av -Yngin-
Lenke til kommentar

Når jeg tar ut alle disker utenom OS-SSD starter alt normalt.

 

Når jeg så kobler til IDEen stopper det opp rett etter MSI-logoen, uavhengig av hvilken disk jeg velger som oppstart i BIOS... :/

 

Har prøvd å koble til IDEen mens PCen er på også, men den dukker ikke opp noe sted (utforsker, diskbehandling, enhetsbehandling, DISKPART...)

 

Når jeg kobler til de andre en og en, er det ingen problemer

 

EDIT: typo

Endret av -Yngin-
Lenke til kommentar

Ok, bare for å få problem 2. ut av veien:

 

Jeg prøvde å klone OS-disken med Gparted, og det så ut til å funke fint, men i diskbehandling etter restart ser jeg at den gamle OS-disken inneholder "boot", "page file" og "crash dump", mens "system" er det eneste som ble med over til den nye. (EDIT: Begge OS-diskene er aktive, btw)

 

Hvordan flytter jeg "boot", "page file" og "crash dump" over til ny OS-disk?

Endret av -Yngin-
Lenke til kommentar

Aha. Får prøve det.

 

Da finner jeg ut om IDE-disken er død også, eller om det bare var kluss med hvilken disk som var aktiv, hvor bootmgr var og sånn.

 

Forresten, vil den nye OS-disken automatisk få diskbokstav C:? Hva skjer da når jeg kobler til den gamle OS-disken (som nå heter C: ) igjen?

Lenke til kommentar

Ah, nå er du inne på noe som kan være uoversiktlig. Disken inneholder et ID merke i MBR, Windows bruker dette for å tilegne bokstav. Det kan gi problemer ved kloning.

 

Den nye disken vil mest sannsynlig hete C. Hvis ikke vil Windows ikke fungere.

Den gamle disken vil ha samme ID, og Windows vil da ikke automatisk gi den en bokstav. Så det må du tilegne selv, det gjøres i Diskbehandling.

 

Den samme problematikken er det mange som ser på eksterne disker.To disker av samme type er også 'klonet', ettersom de kommer ferdig inititalisert fra fabrikk. Når man da kobler til den andre så dukker den ikke opp i "Min Datamaskin", man må innom Diskbehandling for å gi den en bokstav.

Lenke til kommentar

Ok, nå klonet jeg disken på nytt med Gparted, og slo av maskina. Så koblet jeg fra den gamle OS-disken (som heter C: ), og startet maskinen på nytt. Fikk beskjed om at windows ikke kunne starte, bruk repair tool på Windows-CD'en. Så jeg satte inn Win7-CD, startet på nytt, og kjørte repair først en gang (automatisk), så en gang til hvor jeg kom et par hakk lengre. Tredje gangen jeg kjørte repair fikk jeg beskjed om at Windows ikke kunne repareres :/

 

Er dette kanskje fordi den eneste disken som nå står i heter D: (Eller F:, husker ikke helt - uansett heter den ikke C: ). Hvordan bytter jeg da diskbokstav på denne, når jeg ikke får startet windows?

 

EDIT: Hva skjer om man bytter SATA slot på hovedkortet? Diskene er jo identiske utenom stasjonsbokstaven og antall gigabyte, vil Windows "bli lurt", eller har det ingenting å si?

Endret av -Yngin-
Lenke til kommentar

Den 2-trinns repair-sekvensen har jeg vært gjennom selv. Får den når jeg kloner med Ghost 2002. Er usikker på hvorfor.

Prøv heller å klone med Windows 7, det fungerte uten problem sist jeg prøvde.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1167413&view=findpost&p=14682748

 

Å bytte SATA slot har ingen betydning. Men det kan være greitt å koble vekk alle andre disker mens man holder på med slike ting, bare for å eliminere mulige problemkilder.

Lenke til kommentar

Flyttet om på SATA-portene, og nå sier PCen at den nye klonede OS-disken er C: når det bare er den som står i. Så da er vi ett skritt nærmere...

 

Men jeg kommer fremdeles ikke forbi Windows splash-screen, istedenfor login-skjermen kommer det opp et valg: kjør repair tool eller start windows vanlig. Om jeg velger repair tool, får jeg beskjed om at windows ikke kunne startes, kjør repair tool fra Win7-CD. :/

Lenke til kommentar

Når du ser C: og D: nå så må det være når du booter fra CD/DVD? Da får du ikke nødvendigvis de samme bokstavene som du vil få ved å boote Windows.

Som jeg har sagt før, disken selv vet ikke hvilken bokstav den har. Bokstaven tildeles av opeerativsystemet du kjører, og forskjellige operativsystem kan tildele forskjellig bokstav. Er mange som har brent seg på den der, og operert på feil disk/partisjon.

Lenke til kommentar

Det er i CD-boot mode at bokstaven kommer opp ja. Før stod det D:, etter portbyttet står det C:. Men det har altså ingenting å si? Uansett kommer jeg ikke videre på denne måten..

 

Like før jeg gir opp og bare reinstallerer Windows fra scratch på den nye OS-disken. Selv om det blir utrolig kjipt å måtte installere programmer og sette innstillinger på nytt... Det er liksom det jeg ville unngå ved å klone OS-disken i første omgang... :(

Endret av -Yngin-
Lenke til kommentar

Vil jeg ikke da bare havne i det samme problemet med hvilken disk som er C:?

 

Jeg kom på en ting her i natt: Før jeg installerte på SSDen hadde jeg en annen HDD med en OS-partisjon på. Jeg slettet denne partisjonen da jeg starta med alt dette disk-styret her, kan det hende at f.eks MBR lå på den fremdeles?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...