Gå til innhold

Ingeniørstudentenes drømmer om oljen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aker Solution?! pft. FMC som er kongen under havet ;)

 

Det utvikles subsea-systemer, som er oljeutvikling flyttet ned på havbunnen (kontra oljeplattform over havet). Disse systemene blir styrt og monitorert av tønner fullt av elektronikk, som har kommunikasjon med de i/på båt/plattform/land. Så er jo behov for dataingeniører også der. Samt er behov for de fleste andre igneniørklassene. Og oljebransjen betaler best (og har mye bra benefits).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

For min del så havnet jeg tilfeldigvis innenfor oljeindustrien etter at jeg var ferdig med skole. Kommer aldri til å skifte bransje. Godt betalt, mye goder, (telefon, hjemmekontor, forsikringer, etc.) genial arbeidstid og masse utfordringer.

 

Skjønner godt at ingeniører ser mot oljeindustrien.

 

Er utdannet ikt-driftsoppratør. Sitter nå med it-ansvaret for et kontor i Trondheim med 60 ansatte.

Lenke til kommentar

Aker Solution?! pft. FMC som er kongen under havet ;)

 

Det utvikles subsea-systemer, som er oljeutvikling flyttet ned på havbunnen (kontra oljeplattform over havet). Disse systemene blir styrt og monitorert av tønner fullt av elektronikk, som har kommunikasjon med de i/på båt/plattform/land. Så er jo behov for dataingeniører også der. Samt er behov for de fleste andre igneniørklassene. Og oljebransjen betaler best (og har mye bra benefits).

 

Jeg tror ikke det er batalingen som lokker mest (den burde ikke være det ihvertfall), som ingeniør tjener man ganske godt uansett, spennende arbeidsoppgaver er nok viktigere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Aker Solution?! pft. FMC som er kongen under havet ;)

 

Det utvikles subsea-systemer, som er oljeutvikling flyttet ned på havbunnen (kontra oljeplattform over havet). Disse systemene blir styrt og monitorert av tønner fullt av elektronikk, som har kommunikasjon med de i/på båt/plattform/land. Så er jo behov for dataingeniører også der. Samt er behov for de fleste andre igneniørklassene. Og oljebransjen betaler best (og har mye bra benefits).

 

Jeg tror ikke det er batalingen som lokker mest (den burde ikke være det ihvertfall), som ingeniør tjener man ganske godt uansett, spennende arbeidsoppgaver er nok viktigere.

 

AtW

Man kan aldri tjene nok :p Neida. (men norske ingeniører tjener ikke så mye iforhold til ingeniører i utlandet, tatt i betrakning økonomien i samfunnet)

 

Lønn er en viktig faktor i starten av karrieren. Altså i starten tenker folk mest på lønnen. Jo mer man jobber, finner man ut at det er trivsel og spennende oppgaver som er avgjørende, og ikke lønnen. Studenter er ofte folk som skal begynne i ny jobb. Derfor nevnte jeg lønn som en viktig faktor.

Lenke til kommentar

Man kan aldri tjene nok :p Neida. (men norske ingeniører tjener ikke så mye iforhold til ingeniører i utlandet, tatt i betrakning økonomien i samfunnet)

 

Lønn er en viktig faktor i starten av karrieren. Altså i starten tenker folk mest på lønnen. Jo mer man jobber, finner man ut at det er trivsel og spennende oppgaver som er avgjørende, og ikke lønnen. Studenter er ofte folk som skal begynne i ny jobb. Derfor nevnte jeg lønn som en viktig faktor.

 

Norske ingeniører tjener nok til å leve ett liv i sus og dus, ihvertfall om man er sammen med en person med full inntekt.

 

Greit nok, det er nok folk som tenker mest på lønn, de bør dog revurdere i mine øyne. Det er ikke irrelevant, men det burde ikke være på topp av prioritetslista heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Norske ingeniører tjener nok til å leve ett liv i sus og dus, ihvertfall om man er sammen med en person med full inntekt.Greit nok, det er nok folk som tenker mest på lønn, de bør dog revurdere i mine øyne. Det er ikke irrelevant, men det burde ikke være på topp av prioritetslista heller.AtW

 

En veldig personlig refleksjon fra deg AtW ;)

Med 3. barn 1 måned unna og de behov som melder seg for bolig, transport og diverse andre kostnader vil jeg gjerne fortelle deg at lønn ikke er uvesentlig. Ellers som regel enig med deg.

Det er ganske stor forskjell på våkne og glede seg til å gå på jobb og til å grue seg.

 

Lenke til kommentar

Undersøkelsen her viser jo at lønn ikke er drivkraften. Det er en kjent sak at Statoil har som policy at de ikke skal være lønnsledende. En viktig faktor for Statoils plassering er nok at de er et selskap som satser mye på unge nyutdannede, og har blandt de beste mulighetene for opplæring, kursing og videreutdanning. Kort og godt: de bruker mye penger på nytt personell, og gir mange muligheter. Oljeindustrien er nok definitivt den mest ingeniørtrengende industrien på norsk sokkel, så det er ikkje unaturlig i det heletatt at folk ser mot den. Gode muligheter for offshorearbeid gir arbeidstider og lønnstillegg som kan være attraktivt for mange.

 

Aker Solution?! pft. FMC som er kongen under havet ;)Det utvikles subsea-systemer, som er oljeutvikling flyttet ned på havbunnen (kontra oljeplattform over havet). Disse systemene blir styrt og monitorert av tønner fullt av elektronikk, som har kommunikasjon med de i/på båt/plattform/land. Så er jo behov for dataingeniører også der. Samt er behov for de fleste andre igneniørklassene. Og oljebransjen betaler best (og har mye bra benefits).

 

Subsea systemer har vert i bruk lenge (eks Tordis), men pga begrenset kapasitet egner det seg mest for små felt. Større felt er mer effektive med en eller flere plattformer som (oftest) igjen har kontakt med land. Subsea felt er avhengige av produksjonsplattformer for injeksjon, vedlikehold og testing. Subsea felt styres via IKT, men det er stort sett petroleumsingeniører som sitter på styringen, og automatikere som sørger for at det fungerer. Schlumberger er et selskap som bla driver mye med programutvikling og har mye dataingeniører, men det krever ofte litt kryssdisiplin.

Lenke til kommentar

Undersøkelsen her viser jo at lønn ikke er drivkraften. Det er en kjent sak at Statoil har som policy at de ikke skal være lønnsledende. En viktig faktor for Statoils plassering er nok at de er et selskap som satser mye på unge nyutdannede, og har blandt de beste mulighetene for opplæring, kursing og videreutdanning. Kort og godt: de bruker mye penger på nytt personell, og gir mange muligheter. Oljeindustrien er nok definitivt den mest ingeniørtrengende industrien på norsk sokkel, så det er ikkje unaturlig i det heletatt at folk ser mot den. Gode muligheter for offshorearbeid gir arbeidstider og lønnstillegg som kan være attraktivt for mange. [....]

 

IT industrien kunne nok strukket seg litt lengre enn pizza-kveld på universitet og høgskole, som ikke er uvanlig.

 

At det er så stor forskjell i satsing på rekrutering har vel litt med at det er mer penger og større risiko involvert i oljeindustrien. I IT sektoren er den største utgiften lønn til de beste hodene. Bare tenker høyt.

Endret av dahuff
Lenke til kommentar

IT industrien kunne nok strukket seg litt lengre enn pizza-kveld på universitet og høgskole, som ikke er uvanlig.

 

At det er så stor forskjell i satsing på rekrutering har vel litt med at det er mer penger og større risiko involvert i oljeindustrien. I IT sektoren er den største utgiften lønn til de beste hodene. Bare tenker høyt.

 

Nå nevnes det vel at de rene software husene er sånn, ikke sektoren. Rekrutteringen hos oss har vært helt hinsides. Turer, bedriftspresentasjoner, kurs og annet fra dag 1 på utdannelsen. De andre linjene har ofte bare måpt etter oss mtp hvordan det tar av hos oss. :) Så jeg kjenner meg virkelig ikke helt igjen i din beskrivelse.

Endret av tiddylicious
Lenke til kommentar

Undersøkelsen her viser jo at lønn ikke er drivkraften. Det er en kjent sak at Statoil har som policy at de ikke skal være lønnsledende.

 

Jepp, kjent og villedende. Bare tull.

Hva mener du med det? Om du googler Statoil + lønnsledende finner du flere offisielle utsagn fra Statoil hvor de sier de skal være konkurransedyktige, men ikke lønnsledende. Og det stemmer veldig bra med virkeligheten. Det finnes få tilfeller på at folk går fra andre norske jobber til samme stilling i Statoil pga lønn, men mange eksempler på det motsatte! Dette har jeg selv erfart.

 

Om du mener Statoils offisielle uttalelser og mine erfaringer er feil ligger faktisk bevisbyrden på din side, så da bør du begrunne deg godt med et statistisk grunnlag...

Lenke til kommentar

IT industrien kunne nok strukket seg litt lengre enn pizza-kveld på universitet og høgskole, som ikke er uvanlig.

 

At det er så stor forskjell i satsing på rekrutering har vel litt med at det er mer penger og større risiko involvert i oljeindustrien. I IT sektoren er den største utgiften lønn til de beste hodene. Bare tenker høyt.

 

Nå nevnes det vel at de rene software husene er sånn, ikke sektoren. Rekrutteringen hos oss har vært helt hinsides. Turer, bedriftspresentasjoner, kurs og annet fra dag 1 på utdannelsen. De andre linjene har ofte bare måpt etter oss mtp hvordan det tar av hos oss. :) Så jeg kjenner meg virkelig ikke helt igjen i din beskrivelse.

 

Skolen jeg gikk på lå ikke akkurat i verdens navle, men de andre ingeniørlinjene hadde mange flere bedrifter rettet mot deres linjer på messedagene blant annet. Offshorebransjen er vant til at ansattte pendler langveis fra og jobber i skift. Jeg antar at de ikke så det som noe unaturlig å konkurrere om framtidige ansatte også på de mer periferiere skolene.

 

Bare fint at du har en annen opplevelse. Selv er jeg nå strålende fornøyd med valg av utdannelse og skole alt i alt. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Undersøkelsen her viser jo at lønn ikke er drivkraften. Det er en kjent sak at Statoil har som policy at de ikke skal være lønnsledende.

 

Jepp, kjent og villedende. Bare tull.

Hva mener du med det? Om du googler Statoil + lønnsledende finner du flere offisielle utsagn fra Statoil hvor de sier de skal være konkurransedyktige, men ikke lønnsledende. Og det stemmer veldig bra med virkeligheten. Det finnes få tilfeller på at folk går fra andre norske jobber til samme stilling i Statoil pga lønn, men mange eksempler på det motsatte! Dette har jeg selv erfart.

 

Om du mener Statoils offisielle uttalelser og mine erfaringer er feil ligger faktisk bevisbyrden på din side, så da bør du begrunne deg godt med et statistisk grunnlag...

 

Men hvis du har googlet så vet du vel best.

 

 

 

At den offisielle linja til Statoil er konkurransedyktig men ikke lønnsledende kan ikke akkurat komme som noen overraskelse for noen. Delvis statseid og dominerende i Norge.

 

Dette er ikke noe som det er lett å (mot)bevise da datamaterialet ikke er tilgjengelig og selv arbeidgiverorganisasjonene holder korta tett til brystet, bortsett fra f.eks her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Aker Solution?! pft. FMC som er kongen under havet ;)Det utvikles subsea-systemer, som er oljeutvikling flyttet ned på havbunnen (kontra oljeplattform over havet). Disse systemene blir styrt og monitorert av tønner fullt av elektronikk, som har kommunikasjon med de i/på båt/plattform/land. Så er jo behov for dataingeniører også der. Samt er behov for de fleste andre igneniørklassene. Og oljebransjen betaler best (og har mye bra benefits).

 

Tror du har glemt at denne artikkelen handler om ingeniørstudenter, ikke dataingeniørstudenter. Det er datterselskaper til Aker Solutions som driver i subseabransjen, ikke AKSO selv.

 

Det er helt forståelig at Statoil og Aker Solutions er høyt på lista for eksempelvis studenter som tar ingeniørgrad i automasjon...

 

Dette er jo to store konsern som trenger ingeniører i fryktelig mange fagfelt - data inkludert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...