Gå til innhold

Lyssterk tøffing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva vil det si at kameraet er lyssterkt egentlig? Er lukkertiden kortere, så det er enklere å ta skarpe bilder med det? Eller vil det bare si at bilder i dårlig belysning blir bedre enn med et kamera som ikke er lyssterkt?

Jeg har et Stylus Tough 8010 kamera, hvordan vil TG-1 være ift kameraet mitt? (hvis noen vet)

Lenke til kommentar

Hva vil det si at kameraet er lyssterkt egentlig?

Normal bruk av begrepet lysstyrke refererer til objektivets blenderåpning, altså hvor mye av lyset objektivet slipper inn.

Typisk ligger kompaktkameraer sin lysstyrke ved f:3,5 - f:4 i vidvinkelområdet. Dette kameraet har en lysstyrke på f:2. Noe som vil si at det slipper inn 3-4 ganger så mye lys som et vanlig kompaktkamera.

 

Det finnes flere eksempler på kompaktkameraer med tilsvarende lysstyrke, men dette er første gang vi finner slike egenskaper i et kamera beregna for tøff bruk.

Lenke til kommentar

Jeg har ødelagt en fem, seks stykker i mju og tough serien, men jeg er optimistisk og gleder meg til tester og tilgjengelighet av dette kameraet.Er det bedre optisk enn forgjengerne, så kan det bli meget hendig i kajakken :)

Enig, har ørmerket denne til min egen kajakk:) Hadde egentlig blinka ut den kommende Canon D20, men denne var jo virkelig snasen.

Lenke til kommentar

Jeg har ødelagt en fem, seks stykker i mju og tough serien, men jeg er optimistisk og gleder meg til tester og tilgjengelighet av dette kameraet.

 

Jeg er på mitt 3. mju/tough kamera nå, men det er pga at jeg mistet det første. Det andre kameraet overlevde 3 dager i en bekk med rennende vann over kameraet (linsa hadde endel alger, lakken var vasket av og litt vann hadde kommet inn i usbkontakten, men ellers funka det helt fint), og en runde i vaskemaskina. Det tok ikke kvelden før ca 1,5 år etterpå, da jeg badet med det i Miami :)

 

Har badet flere ganger med det i basseng, men er det mer skadelig for kameraet enn saltvann?

 

ATWindsor: Vil det si at det er opp til kameraprodusenten å velge hva de vil gjøre, eller er det noe man kan stille inn selv?

Endret av audunk
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...