Gå til innhold

Boxee box finner ikke delte mapper på win7 maskin


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har anskaffet en Boxee box og satt opp etter beste evne, men sliter med å finne delte mapper på pc'n. En stund siden jeg har vært borti nettverk og aldri på win7.

Har høyreklikket mappa jeg vil dele > del med > hjemmegruppe. Går så på egenskaper og ser da at mappa står som delt. Prøver så å søke fra Boxee, men den finner ingenting.

 

En annen ting er hva man skal søke på i boxee. Det mest sannsynlige er vel SMB som er windows nettverk, men har sett den plutselig søker av seg selv på UPnP..

 

Det er satt opp trådløst.

 

Håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå finnes det sikkert en enklere løsning enn dette, men here goes:

 

Legg inn brukernavn og passord til pc inn på boxeen, eventuelt lag en egen boxeelogon på pc.

Boxeen bør bruke smb som du sier, hos meg funket det på denne måten.

 

Har ikke boxeen foran meg nå, husker desverre ikke detaljene, men rot litt så finner du nok ut av det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har vært borte en stund, men hjemme igjen og igjen prøvd å få til denne hersens boxee'n.

 

Ok, kommet et steg på veien. Byttet navn på pc'n. Mistenkte det skapte problemer da det gamle pc navnet inneholdt bokstaven å. Fyra opp boxee'n og søkte via smb og vips så poppa mappene jeg hadde satt som delt opp. Juhu tenkte jeg, men da jeg prøvde å gå inn i en mappe, blir jeg bedt om brukernavn og passord...

Har ikke det på pc'n min, dvs brukernavnet antar jeg er navnet som synes øverst til høyre når jeg trykker på startknappen.

Så lagde jeg et passord til brukerkontoen min, restarta både pc og boxee og prøvde å komme inn på mappene jeg får opp i boxee med samme brukernavn og passord jeg nå har på pc'n.

Men neida, funka ikke det heller.

Gikk så inn settings > network > SMB client og la inn samme brukernavn og passord der og forsøkte igjen å komme inn i mappene mine, men ber fortsatt om brukernavn og passord.

 

Hvilket hersens brukernavn og passord er egentlig boxee'n på jakt etter?

 

PS: Like før boksen flyr ut av vinduet nå!!

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette hjelper, men det kan være verdt et forsøk.

 

Høyreklikk på Min Datamaskin og trykk behandle (manage på engelsk OS)

Local users and groups -> users

Lag en ny bruker.

Så går du inn på egenskaper på mappen du vil dele. (høyreklikk, egenskaper)

Gå inn på avansert deling, huk av for å dele mappa.

Så går du på tillatelser, legger til brukeren du lagde, og huker av for å lese. (her kan du kjøre all inn og legge til alle tillatelser, alt ettersom hvor paranoid du er hva sikkerhet angår :p)

Gå til fanen sikkerhet (fortsatt under egenskaper for mappa).

Legg til brukeren her også og legg til rettigheter.

 

Jeg har vært borti flere venner som har hatt problemer med lignende ting, og da har som regel dette vært løsningen.

Lenke til kommentar

Høyreklikk på mappa du skal dele, gå så inn på deling eller sharing om det er engelsk. Nederst i det vinduet står det "Nettverk og Delings Senter" trykk på den. Er blå :)

 

Og så skrur du av passord beskyttet deling.

 

Voila da tenker jeg det blir action på mappene dine.

Lenke til kommentar

Høyreklikk på mappa du skal dele, gå så inn på deling eller sharing om det er engelsk. Nederst i det vinduet står det "Nettverk og Delings Senter" trykk på den. Er blå :)

 

Og så skrur du av passord beskyttet deling.

 

Voila da tenker jeg det blir action på mappene dine.

 

Den er allerede slått av.

Lenke til kommentar

Har høyreklikket mappa jeg vil dele > del med > hjemmegruppe. Går så på egenskaper og ser da at mappa står som delt. Prøver så å søke fra Boxee, men den finner ingenting.

Dette med HomeGroup (hjemmegruppe) er noe som dukket opp i Windows 7, og gjelder såvidt jeg vet kun mellom nyere Windows-maskiner i et lokalnettverk.

 

Du må nok 'share' på gamlemåten for å få Boxee til å se de delte mappene.

Kanskje du kan få noe fornuftig ut av denne siden: http://forums.boxee.tv/showthread.php?t=22107

(eller andre steder her: http://forums.boxee.tv/forumdisplay.php?f=23 )

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette hjelper, men det kan være verdt et forsøk.

 

Høyreklikk på Min Datamaskin og trykk behandle (manage på engelsk OS)

Local users and groups -> users

Lag en ny bruker.

Så går du inn på egenskaper på mappen du vil dele. (høyreklikk, egenskaper)

Gå inn på avansert deling, huk av for å dele mappa.

Så går du på tillatelser, legger til brukeren du lagde, og huker av for å lese. (her kan du kjøre all inn og legge til alle tillatelser, alt ettersom hvor paranoid du er hva sikkerhet angår :p)

Gå til fanen sikkerhet (fortsatt under egenskaper for mappa).

Legg til brukeren her også og legg til rettigheter.

 

Jeg har vært borti flere venner som har hatt problemer med lignende ting, og da har som regel dette vært løsningen.

 

Har nå forsøkt metoden din, men får kun opp pcnavnet opp i boxee'n. Finner ikke min "testbruker" der.

Uansett hva jeg prøver, får jeg beskjed om brukernavn og passord når jeg forsøker å komme inn på de delte mappene.

 

Tilbakestilte boxee'n også uten hell.

Prøvd å dele mapper både med og uten å opprette hjemmegruppe i win7 (aner ikke om hjemmegruppe er nødvendig for å dele noen mapper) Når jeg prøvde med hjemmegruppe, prøvde jeg passordet der som blir automatisk generert, også uten hell.

Benytter meg snart av elkjøps 30 dagers returrett...

 

Hadde ikke gjort noe om boxee hadde lagt ved en liten guide hvordan man gjør dette på en enkel måte, men det følger ingenting med i pakken. Ikke mye hjelp å få på hjemmesidene heller.

Lenke til kommentar

Har høyreklikket mappa jeg vil dele &--#62; del med &--#62; hjemmegruppe. Går så på egenskaper og ser da at mappa står som delt. Prøver så å søke fra Boxee, men den finner ingenting.

Dette med HomeGroup (hjemmegruppe) er noe som dukket opp i Windows 7, og gjelder såvidt jeg vet kun mellom nyere Windows-maskiner i et lokalnettverk.

 

Du må nok 'share' på gamlemåten for å få Boxee til å se de delte mappene.

Kanskje du kan få noe fornuftig ut av denne siden: http://forums.boxee....ead.php?t=22107

(eller andre steder her: http://forums.boxee....isplay.php?f=23 )

 

Ja, har forsøkt etter beste evne på gamlemåten og, men er noe rusten..

Skal sjekke ut forumet du linker til. Takk for tips.

Får i og for seg delt mappene nå og får de på boxee'n, men får hele tiden spørsmål om brukernavn og passord og aner ikke hva det skal være..

Endret av THX70
Lenke til kommentar

Sist jeg knotet med dette (deling mot dvd-spiller) måtte jeg slå av "homegroup"-funksjonen i Win 7. Googla bare "disable windows 7 home group" og lot maskinen dele på den klassiske måten med workgroup.

 

Etter å ha prøvd med hjemmegruppe, er den nå slått av.

Lenke til kommentar

Får i og for seg delt mappene nå og får de på boxee'n, men får hele tiden spørsmål om brukernavn og passord og aner ikke hva det skal være...

Vanligvis er det ditt username og password som du logger deg på med, men du har vel (som de fleste) ikke satt noe passord på din egen 'konto' ...

 

Det du kan gjøre (- eller: burde kunne få til å virke -) er å opprette en ny bruker;

username=Boxee (standard bruker; ikke admin)

password=boxee

 

og så gir du bruker Boxee Read-aksess til dine media-foldere (inkl. alle subfoldere, hvis det trengs)

(eller; start med Full aksess. Hvis det funker, så kan du prøve å begrense det til Read.)

Lenke til kommentar

Evt kan man jo bare laste ned og installere Boxee Media Manager på pc'en, og legge til mapper i denne. Boxee'n min fant ihvertfall denne umiddelbart.

 

http://www.boxee.tv/download#ipad

 

Ok, lasta ned og installerte boxee media manager. Fikk øyeblikkelig kontakt med boxee'n og mappene jeg hadde lagt til.

Jeg la til to mapper, en med bare musikk og en med filmer i ymse format. Spilte glatt det jeg hadde i filmmappa, men ville ikke spille av noen ting i musikkmappa (er vanlig mp3 filer).

La så til disse mappene i mine kilder og skannet de. Etter dette har jeg ikke tilgang på noe som helst. D.v.s. jeg ser mappene, men når jeg går inn på de, får jeg en melding hvor det står: Ingen lokale medier ennå...

Gudene vet hva som har skjedd nå, men det har tydeligvis ikke løst noe.. Og jeg som trodde jeg var så nær en løsning :hm:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hei

 

Har anskaffet en Boxee box og satt opp etter beste evne, men sliter med å finne delte mapper på pc'n. En stund siden jeg har vært borti nettverk og aldri på win7.

Har høyreklikket mappa jeg vil dele > del med > hjemmegruppe. Går så på egenskaper og ser da at mappa står som delt. Prøver så å søke fra Boxee, men den finner ingenting.

 

En annen ting er hva man skal søke på i boxee. Det mest sannsynlige er vel SMB som er windows nettverk, men har sett den plutselig søker av seg selv på UPnP..

 

Det er satt opp trådløst.

 

Håper noen kan hjelpe :)

 

Noe nytt på denne fronten? Sliter med det samme akkurat nå. Det merkelige er at jeg gjorde IKKE det før jeg byttet PC. (Samme W7 på begge maskinene...)

 

EDIT: Ah...enkelt :p Legg til et passord for brukerkontoen din på PC'en, og legg dette inn på Boxee'en sammen med brukernavnet. Idiotisk og tungvint, og nesten litt Apple-stil over det hele...

Endret av thomsol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...