Gå til innhold

Test: Qpad MK-85 og MK-50


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må være VELDIG spesielt bruk for at er mekanisk tastatur skal lønne seg etter hva jeg ser.. Vel ja du er et raskt tastatur, og du kan holde mange knapper nede samtidig.. men det er vel omtrent det?

 

Altså et mekanisk tastatur vil jo tåle mindre da du har en god slump mer deler som beveger seg her, om man er uheldig å søler noe på det vil du ikke ha gummi laget som et "vanlig" tastatur har, så du stiller deg dårligere her også, samt det vil jo lage mer lyd også da mekanismen er langt fra lydløs,

 

Ja ok, folk sier du får bedre feedback.. vel trenger man virkelig å vite eksakt hvor mye kraft som kreves for å presse en tast ned? De aller fleste av oss tar vel bare å trykker til det stopper uansett? Samt hvor ofte bruker du over 5-6 taster samtidig?

 

I mine øyne vil et vanlig tastatur fungere like bra, da delayen er såppas liten uansett at det er tvilsomt du vil merke noe forskjell, de vil tåle mer, de koster mindre samt jeg finner det vanskelig å skjønne at noen har behov for å trykke over 5 taster samtidig.. Så jeg vil si at dette er bare noe som blir kjøpt fordi man tror at det er mye bedre kontra vanlige tastatur?

 

Correct me if im wrong, men jeg ser det nå bedre at man kjøper seg et litt mer "avansert" tastatur hvor du kan få alt fra skjermer med info til mediaknapper, lys ++++ til mindre/samme pris?

Lenke til kommentar

Jeg kan vell nesten garantere deg at normalt så vil et mekanisktastatur vare mye lenger enn et vanlig "rubber dome" tastatur.

 

De tåler jo langt mer juling rent fysisk, det er lett å fjerne tastene for rengjøring om du skulle søle litt (og nei det er ikke på noen måte sånn at et mekanisktastatur tåler mindre væske eller annet søl, heller tvert imot) og hver eneste tast tåler jo flere ganger så stor belastning og antall trykk sammenlignet med et "rubber dome" tastatur.

 

 

Med andre ord et mekanisktastatur tåler mer, vil vare lenger, er lettere å rengjør. Videre så får du dem jo i mange forskjellige former og fasonger med forskjellige switcher så du kan velge taster ut ifra eget behov, du har null ghosting, alle knapper kan presses samtidig og samtidig registreres (så fremt til du velger en modell med NKRO) og ikke minst så responderer tastene raskere ettersom du ikke må trykke tastene helt ned for at tastetrykk skal registreres.

 

 

Eneste grunnen jeg kan se til å ikke ønske mekanisktastatur er på grunn av støy, eller fordi man foretrekker lave taster.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Concker: Det handler vel litt mer om følelsen man får fra et mekanisk tastatur fremfor alt.

Jeg har alltid brukt "vanlige" tastatur, men etter at jeg kjøpte Corsair K90 tastaturet så kommer jeg nok aldri til å gå bort fra mekaniske tastatur (da blir det isåfall til fordel for mer kompakte lavprofil tastatur som tar mindre plass). K90 er forsåvidt et relativt avansert med macro knapper, mediataster, bakgrunnsbelyste taster osv.

 

Men ja, det føles rett og slett mye bedre når man trykker ned knappene. Når det er sagt så vil jeg anbefale alle å prøve et mekanisk tastatur før de kjøper det. Det er nok en smakssak, og jeg tipper det er mange som ikke er så fan av mekaniske taster. Fruen kan ikke fordra slike tastatur. Hun vil helst ha tastatur ala Logitech K750 (som også er et flott tastatur).

 

Det hele koker stort sett sammen til en smakssak. Noen liker mekanisk, andre ikke. Og flesteparten tror jeg gir en god bæng i hvilke taster det er :p

Endret av espen88
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må være VELDIG spesielt bruk for at er mekanisk tastatur skal lønne seg etter hva jeg ser.. Vel ja du er et raskt tastatur, og du kan holde mange knapper nede samtidig.. men det er vel omtrent det?Altså et mekanisk tastatur vil jo tåle mindre da du har en god slump mer deler som beveger seg her, om man er uheldig å søler noe på det vil du ikke ha gummi laget som et "vanlig" tastatur har, så du stiller deg dårligere her også, samt det vil jo lage mer lyd også da mekanismen er langt fra lydløs,Ja ok, folk sier du får bedre feedback.. vel trenger man virkelig å vite eksakt hvor mye kraft som kreves for å presse en tast ned? De aller fleste av oss tar vel bare å trykker til det stopper uansett? Samt hvor ofte bruker du over 5-6 taster samtidig? I mine øyne vil et vanlig tastatur fungere like bra, da delayen er såppas liten uansett at det er tvilsomt du vil merke noe forskjell, de vil tåle mer, de koster mindre samt jeg finner det vanskelig å skjønne at noen har behov for å trykke over 5 taster samtidig.. Så jeg vil si at dette er bare noe som blir kjøpt fordi man tror at det er mye bedre kontra vanlige tastatur?Correct me if im wrong, men jeg ser det nå bedre at man kjøper seg et litt mer "avansert" tastatur hvor du kan få alt fra skjermer med info til mediaknapper, lys ++++ til mindre/samme pris?

 

Jeg kjøpte mx-50 tastaturet i januar, likte veldig godt det inntrykket jeg fikk av div youtube og forskjellige artikler. Er av den gamle skolen og liker en "clean look".

 

Har brukt "vanlig" tastatur rundt 15 år og ville prøve noe nytt. Jeg kan ikke si jeg angrer på noe som helst måte, er nesten vanskelig å forklare men et mekanisk tastatur bare føles helt herlig, alt fra skrivearbeid til gaming er rett og slett bare mye bedre.

 

Når det kommer til delay osv er jeg helt enig, merker ikke en dritt forskjell, men følelsen jeg får når jeg sitter med mx-50 tastaturet er verdt de pengene jeg betalte.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er da flere forskjeller enn kun led-lys, hub og full n-key rollover via usb. Som CptKaboom hinter til, har MK-85 også en realtivt avansert makrofunksjon. Forskjellen fra de fleste andre spilltastaturer og MK-85 er bare at Qpad bruke tastaturets vanlige taster til makrofunksjonene. Dermed er det de ekstra funksjonene og mer avanserte teknologien som gjør at MK-85 er dyrere enn MK-50. Her er det altså en relativt markant mangel i testen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må være VELDIG spesielt bruk for at er mekanisk tastatur skal lønne seg etter hva jeg ser.. Vel ja du er et raskt tastatur, og du kan holde mange knapper nede samtidig.. men det er vel omtrent det?

 

Altså et mekanisk tastatur vil jo tåle mindre da du har en god slump mer deler som beveger seg her, om man er uheldig å søler noe på det vil du ikke ha gummi laget som et "vanlig" tastatur har, så du stiller deg dårligere her også, samt det vil jo lage mer lyd også da mekanismen er langt fra lydløs,

 

Ja ok, folk sier du får bedre feedback.. vel trenger man virkelig å vite eksakt hvor mye kraft som kreves for å presse en tast ned? De aller fleste av oss tar vel bare å trykker til det stopper uansett? Samt hvor ofte bruker du over 5-6 taster samtidig?

 

I mine øyne vil et vanlig tastatur fungere like bra, da delayen er såppas liten uansett at det er tvilsomt du vil merke noe forskjell, de vil tåle mer, de koster mindre samt jeg finner det vanskelig å skjønne at noen har behov for å trykke over 5 taster samtidig.. Så jeg vil si at dette er bare noe som blir kjøpt fordi man tror at det er mye bedre kontra vanlige tastatur?

 

Correct me if im wrong, men jeg ser det nå bedre at man kjøper seg et litt mer "avansert" tastatur hvor du kan få alt fra skjermer med info til mediaknapper, lys ++++ til mindre/samme pris?

 

Hvor mange knapper som kan trykkes ned samtidig går ikke på hvorvidt tastaturet er mekanisk eller ei. F.eks det ganske billige Microsoft Sidewinder X4 (ikke mekanisk) skryter av 10+ knapper samtidig, noe som burde være mer enn nok for de fleste som er født med kun 2 hender.

 

Ikke alle prioriterer ting som skjermer med info og mediaknapper. For min del går slikt under kategorien "juggel". Dog får man også mekaniske tastaturer med medieknapper.

 

Det hele koker ned til en smakssak. Mange bruker titusenvis av kroner på å bygge seg ei datamaskin. Dog, man bruker ikke ei datamaskin i seg selv. Man bruker datamaskina si via tastaturet, musa og skjermen. Derfor er det for min del verdt å legge penger i slikt.

 

Det jeg misliker med QPAD sine tastaturer er de enorme logoene. Hvorfor besudle et i utgangspunktet stilrent produkt med noe som oser gutterom?

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Jeg har MK-80 versjonen av dette tastaturet og kan ikke si med ord hvor fornøyd jeg er. Jeg digger lyden av registrert tastetrykk. Det lille som er litt vanskelig å forstå helt i starten, når du har kjøpt tastaturet. Er da du begynner å lure på hvor lyset er. Og som dem skrev i denne testen så er det 5 lystyrker. Jeg fant ikke ut at jeg kunne skru på lyset før jeg søkte litt å google 30 min etter jeg hadde koblet det opp. Hvis du også lurer så kan du holde Fn-knappen inne og bruke tallet 2 og 8 på Numpad delen av tastaturet.

 

Jeg er enig med at håndstøtte var hardt å ta på og det tok meg litt tid før jeg tørte å ta i hardt nok. Men ellers sitter det jo ganske bra på og jeg trur ikke min kommer til å falle av før jeg har tastet 50 millioner ganger.

 

Men det som er litt merkelig er at testen sier MK-50 bare har PS/2. Når du kjøper MK-80 så følger det med adapter slik at du kan bruke USB. Er ikke MK-50 en etterfølger? Eller følger det med en adapter der også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har MK-80 versjonen av dette tastaturet og kan ikke si med ord hvor fornøyd jeg er. Jeg digger lyden av registrert tastetrykk. Det lille som er litt vanskelig å forstå helt i starten, når du har kjøpt tastaturet. Er da du begynner å lure på hvor lyset er. Og som dem skrev i denne testen så er det 5 lystyrker. Jeg fant ikke ut at jeg kunne skru på lyset før jeg søkte litt å google 30 min etter jeg hadde koblet det opp. Hvis du også lurer så kan du holde Fn-knappen inne og bruke tallet 2 og 8 på Numpad delen av tastaturet.Jeg er enig med at håndstøtte var hardt å ta på og det tok meg litt tid før jeg tørte å ta i hardt nok. Men ellers sitter det jo ganske bra på og jeg trur ikke min kommer til å falle av før jeg har tastet 50 millioner ganger.Men det som er litt merkelig er at testen sier MK-50 bare har PS/2. Når du kjøper MK-80 så følger det med adapter slik at du kan bruke USB. Er ikke MK-50 en etterfølger? Eller følger det med en adapter der også?

 

(PS/2 to USB adapter inkludert) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da flere forskjeller enn kun led-lys, hub og full n-key rollover via usb. Som CptKaboom hinter til, har MK-85 også en realtivt avansert makrofunksjon. Forskjellen fra de fleste andre spilltastaturer og MK-85 er bare at Qpad bruke tastaturets vanlige taster til makrofunksjonene. Dermed er det de ekstra funksjonene og mer avanserte teknologien som gjør at MK-85 er dyrere enn MK-50. Her er det altså en relativt markant mangel i testen.

 

Helt enig, makrofunksjonen er en svært viktig egenskap ved mk-85 og sammen med de andre forskjellene mellom mk-50 og mk-85 er prisforskjellen forståelig. Synes oppsettet i testen var ganske rotete. LES HER - SLIK SKAL DET GJØRES

 

Kjøpte mk-50 for ca en mnd siden og er svært fornøyd - definitivt verdt 650kr m/frakt. Er enig i at festet til håndleddstøtten er suboptimal men er egentlig ikke et problem for meg siden tastaturet ligger på samme stedet hele tiden. Derimot hvis man drar på lan annenhver uke så vil nok denne ryke ganske fort.

 

Synes det er litt rart at det ikke ble noen anbefaling med tanke på at mk-50 er det billigste mekaniske tastaturet man kan få - og anmelder digget det utenom selve festet for håndleddstøtten.

Endret av DeepW
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har alltid hatt lyst til å prøve Cherry MX Blue da jeg skriver endel jeg også, men følger ikke at dette er problem på Cherry MX RED men på Cherry MX Black derimot ble det alt, alt for tungt.

 

Men så er det det å forsvare innkjøp av et mekanisktastatur nr2 når jeg allerede har et kjempeflott Leopold tastatur som jeg skriver på nå. Kan jo være at kjæresten kan få seg et nytt tastatur som tilfeldigvis har Cherry MX Blue :hmm:

 

 

Hun kan hvertfall ikke fordra Logitech G19 som hun bruker nå etter at Logitech Illuminated tok kvelden og det forstår jeg godt, brukte det tastaturet knapt en uke før det havnet i skapet..

Lenke til kommentar

Har alltid hatt lyst til å prøve Cherry MX Blue da jeg skriver endel jeg også, men følger ikke at dette er problem på Cherry MX RED men på Cherry MX Black derimot ble det alt, alt for tungt.

 

Men så er det det å forsvare innkjøp av et mekanisktastatur nr2 når jeg allerede har et kjempeflott Leopold tastatur som jeg skriver på nå. Kan jo være at kjæresten kan få seg et nytt tastatur som tilfeldigvis har Cherry MX Blue :hmm:

 

 

Hun kan hvertfall ikke fordra Logitech G19 som hun bruker nå etter at Logitech Illuminated tok kvelden og det forstår jeg godt, brukte det tastaturet knapt en uke før det havnet i skapet..

 

Tror mx brown er en fin allrounder :)Zowie Gear Celeritas - perfekt gave. Har veldig lyst på selv om jeg nettopp kjøpte qpad mk-50 :blush: (produsentens nettside)

 

Rubberdome-tastatur som koster så mye som g19 er for meg veldig uforståelig - litt kult med en skjerm den første dagen men utover det... :p

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...