Gå til innhold

(OPPDATERT IGJEN)Da var det på tide med ny HTPC


Anbefalte innlegg

Da er tiden inne for litt oppgradering av stuemaskinen min, det blir noe gjenbruk og noe nytt.

Kabinettet skal brukes om igjen:

 

itx2black1.jpg

http://www.wesena.co...69bfdfdd8fa9e7a

 

Det samme skal SSD disken, som er en OCZ Vertex 2 60GB og Bluray drevet.

 

Hovedkortet som er brukt til nå er et Zotac Ionitx Med Atom 330 prosessor, det fine med dette hovedkortet er at det har intern strømforsyning og passer perfekt i et lite kabinett.

Har vært på jakt etter noe kraftigere som passer inn i kabinettet men har ikke funnet noe hovedkort med intern strømforsyning som kan bruke noe kraftigere prosessor.

Nå har jeg funnet dette:

 

board4_1600.jpg

http://www.intel.com...ard-dh61ag.html

 

Dette er et relativt nytt kort fra Intel som har noen fiffige løsninger, for det første så er det bygd for å ta minst mulig plass, det har endel tilkoblinger som ikke andre kort har som muligens skal brukes i fremtiden. Det har også en egen tilkobling for IR mottaker, en såkalt CIR header som Intel er alene om, les mer om mottakeren her:

http://www.ebay.com/...=item4cf82c7a64

 

Prosessor blir Intel Core i3 2120T 2,6Ghz Socket 1155 som etter alle solemerker skal klare det jeg ber den om.

Minne blir 2 av disse Kingston 4GB DDR3 1333 MHz som også skulle funke greit.

 

TV og media delen av denne maskinen blir styrt av Mediaportal som jeg har brukt i flere år og er meget fornøyd med. Har et oppsett i Mediaportal med 3stk TerraTec Cinergy H7 og kabelTV fra Canal Digital som nå er meget stabilt. Dette sammen med en NAS boks fra Netgear med 4TB disker i fungerer nå som en mediaserver i hele huset her.

 

Delene er bestilt, jeg kommer med noen bilder når delene skal tvinges ned i kabinettet.

Endret av qtek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarer ikke helt å se hensikten med PCI Express 16x på et kort som dette, den innebygde GPUen i Sandy Bridge prosessorene klarer helt fint å gjøre det de tiltenkt i denne sammenhengen.

Clouet her er liten plass, lavt strømforbruk, lav temperatur og lite støy samtidig med grei ytelse til HTPC bruk.

 

Lurer også på en slik en: KINGSTON 64GB SSDNow mSATA da vil jeg oppnå litt mer luft i kabinettet.

 

Det gamle hovedkortet skal nok dessverre gå til gjenbruk i en klient maskin på soverommet ;)

Endret av qtek
Lenke til kommentar

Takk for tipset, at jeg skulle klare å overse den da!!

Trålet gjennom stort sett alle de løsningene i går men akkurat den modellen oppdaget jeg ikke. Jeg må nok ha noe mer enn 30GB så velger 60GB utgaven.

Har nøyaktig 25GB ledig nå med de nødvendige programmene installert på en 60GB OCZ Vertex 2

Lenke til kommentar

Bilder kommer, må bare få delene først.

Det er jo nesten umulig å finne EN nettbutikk som har alt en trenger på lager, en må drive å shoppe litt her og litt der. I dette tilfellet var det vel NetshopXL som gikk av med seiren.

Kjøper vanligvis av Netshop fordi jeg kjører forbi lageret dems 2 ganger daglig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skal bruke en sånn en: http://www.netshop.no/Avdelinger/PC--and--SERVERE/B%C3%A6rbar-PC/Str%C3%B8mforsyning/Universal/Cooler-Master-universal-notebookadapter-SNA95-95Watt-med-9-ulike-tilkoblinger-52301-p0000183923.aspx når jeg tilslutt får varene, ting tar tid. Det er innbygd strømforsyning/fordeling på hovedkortet så det er ingen separat strømforsyning i kabinettet.

Endret av qtek
Lenke til kommentar

Har intel fått ordna problemet med 24hz avspilling nå?

 

Delvis. Det finnes nå måter å få til en "god nok" løsning (23.973 tror jeg). Det er verdt å merke seg at selv ATI og Nvidia ikke nødvendigvis treffer _nøyaktig_ 23.976 Hz out of the box. Så for de aller fleste vil det være "godt nok".

Lenke til kommentar

Har intel fått ordna problemet med 24hz avspilling nå?

 

Delvis. Det finnes nå måter å få til en "god nok" løsning (23.973 tror jeg). Det er verdt å merke seg at selv ATI og Nvidia ikke nødvendigvis treffer _nøyaktig_ 23.976 Hz out of the box. Så for de aller fleste vil det være "godt nok".

 

Ja, er vel noe med det og ja. Leste at AMD Brazos hikker ca. hvert 8nde minutt mens Intel sine hadde ca hvert 5te minutt (etter patch). TV'en min driver å kompenserer og herjer med bildet får å få det til å se flytende og kunstig ut så jeg skylder på den når det kommer et lite gleppetak om jeg i det heletatt legger merke til det (AMD Brazos m. XBMC) :-)

Lenke til kommentar

hvordan skal du/kommer du til å koble opp TerraTec Cinergy H7'ene? bare koble på en splitter med en antennekabel til hver? hvordan vil det fungerere at maskinen sender tvopptak on the fly til NAS'et?

 

H7 boksene er koblet sammen med splitter og en antennekabel til hver boks.

 

Å sende opptak on the fly til NAS'et fungerer bra, har 1Gbit kablet nettverk mellom de kritiske delene her.

Lenke til kommentar

Da var alle delene på plass, og maskinen er satt sammen og testet.

Hadde planer om å kjøpe en mSATA SSD disk men jeg valgte å beholde den gamle.

 

Kabinettet mitt er lite men med lavprofil kjøler på prosessoren og ekstern strømforsyning så var det helt greit å få plass til alt sammen.

 

Etter at alt var satt sammen var jeg litt spent på om Windows ville gå i vranglås pga. så mye ny hardware men den startet opp på første forsøk uten problemer.

 

Etter å ha installert nye oppdaterte drivere for alt sammen var spenningen stor på forskjellen i forhold til den gamle Atom maskinen min.

 

Erfaringen så langt kan bare sies med ett ord; fantastisk.

 

Meget rask oppstart, etter litt tweaking i bios så starter den opp på under 15 sekunder.

 

Alt går mye raskere og så over til det viktigste: Hvordan funker dette til HTPC bruk?

 

Svaret på det spørsmålet er helt perfekt, ikke noe mere hakking på HD kanaler, bedre bildekvalitet både på SD og HD kanaler, HD filmer fungerer perfekt. Alt i alt så er vel dette den beste oppgraderingen av noen datamaskin jeg noensinne har gjort.

 

Bruker kun prosessorvifta som kjøling og den ligger konstant på ca 1100 omdreininger og temperaturen ligger på ca 40 grader under avspilling av Bluray ISO filer.

 

Har dessverre ikke noe bilder som jeg lovte tidligere, har rotet bort minnekortet til kameraet mitt. Skal prøve å få tatt noen bilder seinere.

Lenke til kommentar

To oppfølgingsspørsmål:

 

1) hvilken programvare har du installert i tilleg til Win7?

2) Hva slags tweaking gjorde du i BIOS?

Software i tillegg til Windows er Mediaportal 1.2.2, Daemon Tools Lite for monting av iso filer. Utover det så er det ingenting.

 

Det var kanskje litt feil å kalle det tweaking, Biosen har noen innstillinger for raskere oppstart, husker ikke akkurat hva de heter nå.

 

Alt i alt er jeg meget fornøyd , det eneste som mangler nå er å få den CIR mottakeren jeg har bestilt så jeg kan få full kontroll via fjernkontrollen(Harmony One).

Endret av qtek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...