Gå til innhold

Idioter kårer beste norske film


mwy

Anbefalte innlegg

http://rushprint.no/2011/12/jakten-er-tidenes-norske-kinofilm/

 

Bransjebladet Rushprint har kåret Jakten av Erik Løchen til best norske film. De har laget en liste over det de tror er Norges ti beste filmer. De andre filmene er

 

1. Jakten (1959)

2. Flåklypa Grand Prix (1975)

3. Oslo, 31. august (2011)

4. Salmer fra kjøkkenet (2003)

5. Ni Liv (1957)

6. Motforestilling (1972)

7. Reprise (2006)

8. Kalde Spor (1962)

9. X (1986)

10. Fant (1937)

 

Selv syntes jeg listen er helt idiotisk og inneholder alt for mange modernistiske filmer, som den jevne mann og kvinne ikke ville gidde å se.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv syntes jeg listen er helt idiotisk og inneholder alt for mange modernistiske filmer, som den jevne mann og kvinne ikke ville gidde å se.

 

De burde heller laget en liste over filmer som "den jevne mann og kvinne" liker?

Når jeg lager filmlister velger jeg vanligvis ut filmer jeg selv er glad i.

Endret av blob saget
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå har jeg langt i fra sett alle filmene på den listen, men vil gjerne høre hvordan du mener topp 10 listen burde sett ut. Forklar gjerne også hvorfor de skal legge mer vekt på hva mannen i gata vil se på framfor hvilke filmer de synes er best.

 

Problemet er at de ikke velger de filmene de syntes er best, men de som stiller dem i et best mulig lys. Det handler om å fremstå som intellektuell.

Alle som har sett Jakten, X og Reprise VET at det er kjedelige filmer. X er til og med en veldig dårlig film. Men fordi filmene har noen modernistiske trekk, så blir de skrytt opp i skyene.

 

Kunne for eksempel ikke Veiviseren, Orion Belte eller musikalen Bør Børson jr erstattet en eller flere av disse? Det samme kunne Elling. Noen ville til og med si at Max Manus var bedre enn disse filmene. Den var ihvertfall hyggeligere å se på. Listen er lang over filmer som etterlater seg en bedre bismak enn de vemmelige filmene til Løchen, Einarson og Trier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at de ikke velger de filmene de syntes er best, men de som stiller dem i et best mulig lys. Det handler om å fremstå som intellektuell.

Sånn bortsett fra antagelser, har du noe grunnlag for denne påstanden?

 

Alle som har sett Jakten, X og Reprise VET at det er kjedelige filmer.

Så bra at du sitter med fasiten på hva alle som har sett noen av disse filmene synes. Har forøvrig kun sett Reprise av disse filmene og det er utvilsomt en av de beste filmene jeg, og den var langt i fra kjedelig. Men du mener kanskje at jeg lyver?

 

Kunne for eksempel ikke Veiviseren, Orion Belte eller musikalen Bør Børson jr erstattet en eller flere av disse? Det samme kunne Elling. Noen ville til og med si at Max Manus var bedre enn disse filmene. Den var ihvertfall hyggeligere å se på. Listen er lang over filmer som etterlater seg en bedre bismak enn de vemmelige filmene til Løchen, Einarson og Trier.

Har som sagt ikke sett alle filmene på listen, men i min bok når verken Veiviseren, Max Manus og Elling opp til Reprise. De andre du nevner har jeg ikke sett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er at de ikke velger de filmene de syntes er best, men de som stiller dem i et best mulig lys. Det handler om å fremstå som intellektuell.

Sånn bortsett fra antagelser, har du noe grunnlag for denne påstanden?

 

Alle som har sett Jakten, X og Reprise VET at det er kjedelige filmer.

Så bra at du sitter med fasiten på hva alle som har sett noen av disse filmene synes. Har forøvrig kun sett Reprise av disse filmene og det er utvilsomt en av de beste filmene jeg, og den var langt i fra kjedelig. Men du mener kanskje at jeg lyver?

 

 

Nei, i ditt tilfelle tror jeg ikke at du lyver når du sier Reprise er bra. Jeg tror bare du har dårlig smak.

Lenke til kommentar

og god smak er å like hva flertallet liker?

Ja, det hadde blitt rart om det hadde gått den andre veien.

Så Lady Gaga er god musikksmak?

 

og god smak er å like hva flertallet liker?

 

Nei, det er å verdsette en hyggelig film, og ikke tvangslike modernistiske filmer fordi du da fremstår som smartere enn du egentlig er.

Mener du at alle filmer som ikke hyggelige er dårlige? Så Schindler's List og Requiem for a Dream er dårlige filmer fordi de ikke er hyggelige? Syns du burde prøve å få bukt med skylappene dine og innse at andre faktisk kan like filmer du ikke liker.

Lenke til kommentar

Mener du at alle filmer som ikke hyggelige er dårlige? Så Schindler's List og Requiem for a Dream er dårlige filmer fordi de ikke er hyggelige? Syns du burde prøve å få bukt med skylappene dine og innse at andre faktisk kan like filmer du ikke liker.

 

Schindlers liste er jo en bra film, mens Requiem for a dream er sånn middels. Ingen av disse er dårlige på samme måte som de på listen.

Lenke til kommentar

Hurra! Du kritiserer alle andre for deres smak, fordi du selv sitter med fasiten. Hadde du enda hatt argumenter utenom "dårlig filmsmak", så hadde du kanskje hatt noe på et forum å gjøre.

Det er fullt mulig å diskutere smak, så lenge man backer opp det man sier med noe annet enn ignorante påstander uten noen substans.

 

Du kan gjerne påstå at din personlige mening er mer gyldig enn meningen til et tredvetall bransjefolk, men da er det ditt problem og ikke deres.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hurra! Du kritiserer alle andre for deres smak, fordi du selv sitter med fasiten. Hadde du enda hatt argumenter utenom "dårlig filmsmak", så hadde du kanskje hatt noe på et forum å gjøre.

Det er fullt mulig å diskutere smak, så lenge man backer opp det man sier med noe annet enn ignorante påstander uten noen substans.

 

Du kan gjerne påstå at din personlige mening er mer gyldig enn meningen til et tredvetall bransjefolk, men da er det ditt problem og ikke deres.

 

Jeg regner med det er meg du sier dette til. Vel, mitt første argument er publikums oppslutningen. Filmene til Løchen, Trier og Einarson har alle gjort det dårlig på kino, noe som tyder på at publikum ikke liker dem, eventuelt ikke er interessert i dem. Videre kan jeg argumentere utifra det faktum at filmene er kjedelige. I tillegg er det min oppfatning at de er dårlig laget, f.eks til sammenligning med deres forbilder i den franske nybølgen.

Og her er mitt siste argument, nemlig at de er bleike kopier av den franske nybølgen, den mest selvforherligende filmbølge i historien. Den franske nybølgen var finkulturens triumf over folkesmaken, en kommersiel fiasko (franskmenn foretrakk faktisk gabin, de funes og belmondos kommersielle filmer) som ble opphøyet til genial av en håndfull intellektuelle. La oss anvende de intellektuelles egne termer på dette. Bourdieu skiller mellom "den rene smaken" som appellerer til intellektet og den folkelige smaken som appellerer til følelsene. Det gjaldt altså å finne noe som appellerte bare til logikken, slik som Jakten av Erik Løchen.

Lenke til kommentar

Sannsynligheten for at en liste satt sammen av en person (eller en gruppe personer) som ikke er en selv, skal være identisk med ens egen, er veldig lav. Klart sannsynligheten øker jo her, om en lar sin smak styre av flertallets røst. Men selv de som klamre seg til flertallet kommer tidt og ofte til å møte på personer, eller grupper, som ikke deler denne smaken.

 

Klart det er naturlig å legge merke til at en liste er svært ulik ens egen. En kan undre seg over hva som får denne personen, eller gruppen, til å velge slik det har blitt gjort. Men en total mangel på forståelse for at en gitt liste ikke representerer ens egen smak, det blir rett og slett for dumt.

 

Norsk filmbransje har ikke her tatt på seg den massive oppgaven å finne et type snitt av den jevne norske mann og kvinnes filmsmak. (Klart de kunne jo ha tatt en snarvei ved å få orakelhjelp av deg da michaelhe.)

 

Og siden du henviser til besøkstall på kino som en fasit på kvaliteten til en film, foreslår jeg at du leter opp en liste over, nettopp, de mest sette norske kinofilmene gjennom tidene.

Endret av Labraxas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...