Gå til innhold

Altibox i bridge-mode og beste produkter for å forlenge trådløst nett


Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt kyndig hjelp og forslag mht beste produkter for å samkjøre lan/wlan og forlenge rekkevidden på wlan.

Vi har en knapt ett år gammel altibox hjemmesentral plassert på verst tenkelige sted (under et sikringsskap i en sluse ut til garasje i kjeller). Kjelleretasjen er i betong, hvilket gir ekstremt dårlige trådløse signaler. Pr i dag er dette løst med en eldre Linksys i kjeller og en Dlink DIR-655 i 1 etg (som også dekker 2 etg). Dette gir i prinsippet tre ulike trådløse nett og en del frustrasjon.

 

Det er kablet nettverk til alle etasjer (hvilket er kjekt mht Apple-TV, xbox, bluray, TV etc), men utfordringen kommer når man ønsker problemfri integrasjon mellom de nevnte enhetene og telefoner/iPads.

 

Etter hva jeg har forstått og også fått anbefalt fra Altibox er beste løsning å sette hjemmesentralen i såkalt bridge-mode (deaktivere innebygget trådløst nett, dhcp og firewall) og investere i en router samt et eller flere aksesspunkt/range extendere.

Grunnet kabling må routeren plasseres i den nevnte slusen. Alle kabler (dobbel kabel til flere rom i flere etasjer) ender opp i dette rommet. Det trådløse signalet vil dermed knapt dekke kjelleretasjen.

 

Mine spørsmål blir derfor:

 

1) Hvilken router anbefales? Altibox skriver at det bør være en dual band enhet som opererer på 5GHz i stedet for 2,4 Ghz: http://www.vikenfiber.no/privat/kundeservice/tekniskinfo/wlan

2) Hva bør velges som aksesspunkt for å forlenge det trådløse nettet?

3) Ettersom dagens gamle routere (linksys for kjeller/dlink for 1 og 2 etg) ikke dekker annet enn de nevnte etasjene, er det grunn til å tro at jeg vil fortsatt vil trenge to aksesspunkt? Eller har rekkevidden (gjennom betong) blitt vesentlig bedre med årene?

4) Andre gode forslag?

 

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så voldsomt mye endring på trådløsprodukter, men noe bedre er de som utnytter 11n med flere antenner maksimalt. DIR-655 er faktisk en av de bedre routerne på trådløs rekkevidde, men kan ha problemer med enkelte androidtelefoner svjv. Den har dessverre litt lite minne og kan få problemer ved kraftig bruk av torrent mm.

Den kan jo fint brukes som stabilt aksesspunkt om du vil bytte om på oppsettet.

 

For å nå aksesspunkt langt unna sentralen, så kan du bruke homeplug. Dette er nettverk via strømnettet. De nyeste har 500Mbit teoretisk hastighet og kanskje et par hundre Mbit netto ved gode "forhold".

 

Når det gjelder hovedrouter, så vil jeg anbefale Asus RT-N56U. Den er veldig stabil og yter over 800Mbit via internettporten. Flere routere her: http://www.smallnetb...ter-charts/view

Som aksesspunkt kan du f.eks bruke Belkin N750 tilkoblet via homeplug

Alternativt kan du skaffe deg homeplug med innebygget trådløsnett, disse har trolig litt dårligere rekkevidde og hastighet enn N-750.

Det finnes forøvrig langt rimeligere produkter som kan gjøre jobben om du ønsker lavere prisleie.

 

Oppskrift på hvordan du gjør om router til aksesspunkt finner du i nettverkslinken min.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Så lenge det er lagt kabler til alle etasjer synes jeg at en ny router + ett aksesspunkt er en god ide.

Få altibox modemet i brigde....nok en riktig tanke....:)

 

Som nevnt, så kuttet jeg ut d-link produkter etter at de ikke lenger taklet torrent bruk,

og gikk i stedet over til Linksys og Netgear (WRT54g & WNR3500L)

 

Hvis du bytter ut firmware på disse routernet, kan du sette dem opp som rene aksesspunkt med 4 gigabit porter..kjekt det....du kan også justere sendestyrke....

Lenke til kommentar

Ikke nødvendig å ha ruteren din i "slusa"

Du har 2 nettverks kabler til hver punkt sier du..

Sett router en egnet plass du har 2 kabler,ene kabelen(wan) går da ned til altibox modemet og den andre(lan) ned til en switsh i slusa som du igjen kobler resten av huset på..

 

Mangler du da dekning på wlan noen plass i huset så går du for en repeter,da vil du kun ha 1 wlan..eller bruke en av ruterene du har i dag til denne jobben som nevnt over her.

 

Repeteren han enten repetere via wlanet eller at du koble den opp med kabel vist den ikke får signal fra hoved ruteren..

Endret av TaZ
Lenke til kommentar

Repeteren han enten repetere via wlanet eller at du koble den opp med kabel vist den ikke får signal fra hoved ruteren..

Men med f.eks 2 stk WNDR3700 eller WNR3500

Kan du sette opp en som "vanlig" router, og den andre som aksesspunkt med samme LAN.

Du får da 4 ekstra gigabit porter + en USB port på hver router...fine er de også....IMO

Er vel ikke noe vits i å bruke de som trådløs repeater nå kabler ligger klare?

Lenke til kommentar

Har han brukt for 4 ekstra gigabit porter + en USB port så self. gå for det..

Fordelen med en repeter er at den ikke tar særlig med plass og ikke lager kabelrot da flere av di plugger du hele repeteren i stikkontakten..

Kommer litt ann på hva han ønsker...

Jepp....gode poeng.....Smaken er som baken..............heeelt rævva uansett.....;)

Lenke til kommentar

Kanske et dumt spørsmål, men er det ikke bare å ha DHCP på altibox router - koble i LAN på de andre routerne, så er det vel 1 nett med dekning i hele huset som nå?

menne.....hvor mange DHCP servere får man da?

 

Hvis du da ikke tenker at DHCP og alt det andre deaktiveres på routerne....?

Og med DD-WRT firmware (linux) sier man til routeren at den ER en LAN port.....

Da opererere routeren som en 5-ports switch med et aksesspunkt i tillegg

Og på aksesspunktet setter man ikke DHCP server, men DHCP forwarder....

Lenke til kommentar
Hvis du da ikke tenker at DHCP og alt det andre deaktiveres på routerne....?

 

Hmmm, tenkte kun DHCP på altibox, deaktiver på de andre

Da kan man jo bare deaktivere Brannmuren og alt det andre som gjør det til en router, og blir da et aksesspunkt med 4 lan porter ekstra....og en usb for de som ønsker slikt...

Da er det jo ikke noe vits i å bruke LAN porten, da WAN porten i praksis ER LAN port.

Og DET er fordelen med å kjøpe en DD-WRT kompatibel router, da kan man bruke den til veldig mye...

Eneste ulempen, som nevnt tidligere, er litt større design og ikke så lett plassere....

 

Det jeg egentlig vil fram til, er vel at det ikke er "bare" å bruke LAN porten.....

Hvertfall ikke uten konfigurering som gjør at du allikevel kan bruke WAN som vanlig LAN.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Kupper denne tråden litt, har akuratt samme problemstilling som trådstarter - men produktene i denne tråden begynner vel å bli litt utdaterte...

 

Jeg har hjemmesentral Zyxel fra Altibox plassert på en ugunstig plass mtp. WLAN. I samme rommet samles alle nettverkskabler (8 stk.). Ettersom jeg forstår da trenger jeg en router her med 8+ porter. Har to behov i hovedetg; bedre dekning på WLAN og flere tilkoblingspunkt ved TV, om jeg kan få dekket begge disse behovene med en boks hadde det vært veldig fint.

 

Er det noen som har greie produktanbefalinger?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

jeg har egentlig det samme spørsmålet som Maranello. Jeg har trolig samme Zyxel-boks fra Altibox, og har over en tid kjørt både kablet, tv og trådløst på denne. Jeg ønsker nå å sette denne Zyxel-boksen i sikringsskapet, sette en switch i mellom, og trådløst på en gammel router med DD-WRT et annet sted i huset via kablet nett.

 

Jeg har da gjort følgende:

Zyxel-boks: Latt denne være, DHCP, tv etc fungerer fint allerede (har heller ikke enda deaktivert trådløst)

Switch: Satt inn en switch i nettverksskapet hvor alle husets nettverkskabler kommer inn. Denne er dum.. Kablet nett via denne fungerer fint.

Router: Forsøkt å deaktivere alt jeg kan av DHCP-server, lagt inn Zyxel-boks som DNS og alt mulig. Kobler feks en laptop til router (med kablet) får jeg kun tilgang til router lokalt, men får ikke nett og klarer verken å pinge zyxel-boks eller andre pcer på nettverket.

 

Noen som har noe gode ideer?

 

Ønsker i utgangspunktet å bruke Zyxel-boks til DHCP etc. Dette burde jo ikke være så vanskelig :)

Lenke til kommentar

jeg har egentlig det samme spørsmålet som Maranello. Jeg har trolig samme Zyxel-boks fra Altibox, og har over en tid kjørt både kablet, tv og trådløst på denne. Jeg ønsker nå å sette denne Zyxel-boksen i sikringsskapet, sette en switch i mellom, og trådløst på en gammel router med DD-WRT et annet sted i huset via kablet nett.

 

Jeg har da gjort følgende:

Zyxel-boks: Latt denne være, DHCP, tv etc fungerer fint allerede (har heller ikke enda deaktivert trådløst)

Switch: Satt inn en switch i nettverksskapet hvor alle husets nettverkskabler kommer inn. Denne er dum.. Kablet nett via denne fungerer fint.

Router: Forsøkt å deaktivere alt jeg kan av DHCP-server, lagt inn Zyxel-boks som DNS og alt mulig. Kobler feks en laptop til router (med kablet) får jeg kun tilgang til router lokalt, men får ikke nett og klarer verken å pinge zyxel-boks eller andre pcer på nettverket.

 

Noen som har noe gode ideer?

 

Ønsker i utgangspunktet å bruke Zyxel-boks til DHCP etc. Dette burde jo ikke være så vanskelig :)

Du må sette IP på den gamle ruteren i samme range som Zyxel-boksen (tipper 10.0.0.x), slå av DHCP og koble nettverkskablen fra Zyxel-boksen i en av LAN-inngangene i den gamle ruteren (hvis den ikke har innstilling for å settes opp som AP).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...