Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål og svar om rust / korrosjon


Ferro-Bet

Anbefalte innlegg

Klart svar om rust.

 

Jeg er ny på dette forumet, men tenkte jeg skulle stille min kunnskap om rust og korrosjon til disposisjon til dere.

Jeg er daglig leder i et Norsk kjemifirma som produserer kjemi til rustfjerning.

Da jeg ikke regner med dere tillater at jeg benytte navnet til firmaet som reff (da det blir reklame), sier jeg ikke mer om den saken nå.

Det som er viktig er at dere får informasjon fra en som kan rust og rustfjerning, for dere får mange dårlige råd fra Pettersmart`er rundt om har jeg sett.

Så om dere har spm om behandling av rust og vedlikehold, ta kontakt her :)

 

Om admin har noe å si om dette, tas det i mot med takk.

 

MVH

Jan M.A.

post-263999-0-88860700-1321885521_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er behandling av rust med kjemikalier i forhold til sandblåsing?

 

 

Hei.

 

Godt spm!

Sandblåsing er i prinsippet det samme som å ”banke” rust.

Jeg anbefaler sandblåsing til store jobber som regel. Men det er ikke alle som har muligheten til det, eller at materialet ikke tåler en slik påkjenning.

Det som er med sandblåsing er at for å få fjernet rusten må du slite ganske hardt på metallet (og det fjerner sjeldent eller aldri rusten helt).

Innen sandblåsing har du tre graderinger grovt sett. Grad 1 er helt rent metall og grad 3 er ”grovpussing”. De fleste sandblåser til a grad 2-2,5.

Om man benytter en Rustfjerner etter man har sandblåst (til ca grad 2 - 2,5) slipper man å slite ned så mye av metallet for å få fjernet rusten i porene.

 

Innen kjemisk rustfjerning har du to grener. Rustomvandler og Rustfjerner.

90-95% av produktene innen rustbehandling er Rustomvandlere. Her finnes det bra produkter og mindre bra produkter.

En Rustomvandler trekker inn i rusten og ”binder” den opp slik at fuktighet og oksygen trenger inn til metallet og rusten kan blomstre fritt.

Man får da en hard hinne over rusten som man kan male og lakkere på (følg oppskriften nøye).

Man kan ikke sandblåse før man legger en Rustomvandler, da den trenger rust for å ha noe å jobbe med.

 

Innen segmentet Rustfjerner (kjemisk FJERNING av rust)er det veldig få produkter.

En Rustfjerner etser bort rusten helt ned i porene, og gir deg et rent metall å jobbe videre med.

Dette er en løsning som fungerer meget godt i samarbeid med sandblåsing, eller ved våtsliping.

 

Håper dette besvarte ditt spm.

 

 

MVH

JMA

Lenke til kommentar

Jeg må ha en ny rustomvandler, hva anbefales ?

Gjerne noe som jobber i ekspressfart

 

Og er det noe spesifikt som er bedre enn annet for å påføre som første lag etter en rust behandling?

 

De fleste rustomvandlere bør ha 12-24 timer tørke/herdetid.

Merker som har et godt rykte er Rustbjørn, Würt Rustomvandler og Brunox.

Anbefalt etterbehandling er noe forskjellig fra produkt til produkt, les derfor instruksjonen på produktet du kjøper.

 

Skal du ha et produkt som virker kjapt bør du vurdere Ferro-Bet Rustfjerner (virketid 15-45 minutter), men dette fjerner rust, og er ikke en rustomvandler. Forskjellen på Rustfjerner og Rustomvandler kan du lese lengre opp på siden.

 

MVH

JMA

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei Førdianaren.

 

Først må du velge om du vil fjerne eller omvandle rusten (fare for hull= rustomvandler, fjerne rust for et rent grunnlag= Rustfjerner).

Så kjører du til din lokale bilutstyr butikk (en som blander lakk) så kan de lage en lakk som er 99-100% lik din originale lakk.

Farge og klarlakk koster ca 450-550,- og Rustfjerner/ Rustomvandler 99-189,-

 

Om du øsnker en steg for steg beskrivelse kan jeg gjerne lage det for deg når du har bestemt deg for hva du skal benytte.

Endret av Ferro-Bet
Lenke til kommentar

Jeg har et karosseri som er galvanisert fra fabrikk. Bilen er rett over 20 år nå og har noen bobler under lakken et par plasser. Dersom jeg tar noen bilder, kan du komme med anbefaling om hvordan jeg burde gå frem for å utbedre rusten? Vil rustbehandlet område holde rusten borte like bra som galvaniseringen på resten av karosseriet, eller må jeg forvente rust på ny samme plass etter noen år.

Lenke til kommentar

Jeg har et karosseri som er galvanisert fra fabrikk. Bilen er rett over 20 år nå og har noen bobler under lakken et par plasser. Dersom jeg tar noen bilder, kan du komme med anbefaling om hvordan jeg burde gå frem for å utbedre rusten? Vil rustbehandlet område holde rusten borte like bra som galvaniseringen på resten av karosseriet, eller må jeg forvente rust på ny samme plass etter noen år.

 

Hei Apegryn.

 

Det du opplever er sinkslepp. Dette er en problematikk som dere vil se mer og mer av i tiden som kommer.

Jeg holdt et lite kurs for Bertel O. Steen for noen uker siden der vi gjorde noen forsøk på en Mercedes med sinkslepp.

Det vi fant mest hensiktsmessig var å sandblåse/pusse bort løs rust og gammel lakk.

Så påførte vi Rustfjerner og jobbet den litt inn med en børste.

Lot dette virke i en time før det ble vasket bort.

Så legger man grunning og lakk til slutt.

Resultatet ble meget bra.

 

Om rusten kommer til bake, skyldes det at det er rust på baksiden som ikke er fjernet.

Man må huske på at metallet har to sider.

Tar man bare den ene siden, og det viser seg at rusten trekker gjennom fra baksiden, vil det ruste igjen på siden du har behandlet.

Det finnes ikke en mirakelkur for evig rustbekjempelse, men gjør man ting riktig og ordentlig kan det holde seg i mange mange år.

 

MVH

JMA

Lenke til kommentar

Hvordan er rustfjerneren mot lakken på biler?

 

Hei.

 

Det enkle svaret er -Er det sterkt nok til å fjerne rust, er det sterkt nok til å ødelegge lakk.

 

Det som kan hende er at lakken blir missfarget og stygg, derfor må man maskere området rundt der man jobber.

Får man søl på lakk er det viktig å tørke det bort med en fuktig klut (med en gang), eller skylle det bort emd vann.

 

MVH

JMA

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har et karosseri som er galvanisert fra fabrikk. Bilen er rett over 20 år nå og har noen bobler under lakken et par plasser. Dersom jeg tar noen bilder, kan du komme med anbefaling om hvordan jeg burde gå frem for å utbedre rusten? Vil rustbehandlet område holde rusten borte like bra som galvaniseringen på resten av karosseriet, eller må jeg forvente rust på ny samme plass etter noen år.

 

Hei igjen!

Ser jeg har vært en smuuule kjapp i svaret til deg!

Siden bilen er 20 år, er det vel tvilsomt om det er sinkslipp du opplever....

Om du har bilder av problemet er det bare å legge ut dem, så skal jeg lage en huskeliste for deg :)

 

God Jul alle sammen!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Godt nyttår folkens!

 

Forumet har vært gjennom en renovering, så hilsen kommer litt sent.

Jeg har fått spm vedrørende 1 komponent grunning og 2 komponent grunning på et annet forum.

Svarene på dette vil jeg også legge ut her, da jeg regner med det kan være av interesse for dere også.

Jeg er ingen maling/lakk guru, så da henter jeg inn info fra de som kan dette fagfeltet mye bedre enn meg.

 

Ser fram til en videre dialog med dere her på forumet :)

Lenke til kommentar

Svar fra min lakkspesialist:

 

1. Alle 1 komponent er ikke tette nok.

2. Ingen 2 komponent beskytter tilstrekkelig mot underrust alene, derfor må rust fjernes først.

Ergo, bør det legges en 1 komponent først og en 2 komponent på toppen.

Dette for å få den beste sikkerhet og varighet på jobben.

 

Unntak:

Der hvor vi ikke snakker stål, er epoksy grunning det som fungere best.

Epoksy sitter på aluminium direkte, den sitter godt på glasfiberarmert polyester og på gamle lakkmaterialer.

Dermed vil epoksygrunning bli det beste universalproduktet.

 

Eksempel på 1 komponent syregrunning. Standox 1k fyllprimer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...