Gå til innhold

Nå blir din M4-SSD raskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ukens tilbud på komplett 64gb 700kr, 128gb 1295kr :new_woot:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630674

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630675

 

Dette er jo en av de få nye stabile SSD Diskene som er ute nå, sammen med Intel sine. Fordi de ikke bruker Sandforce teknologien men Marvel. Crucial M4 har allerede kommet med 2 Firmware oppdateringer, så de er flinke med å forbedre diskene enn visse andre selskaper.

 

Det er jo bare Crucial M4 SSD diskene som får full pott hos Newegg som folk har kjøpt og skrevet tilbakemelding på :thumbup:

 

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=20-148-441&SortField=0&SummaryType=0&Pagesize=10&PurchaseMark=&SelectedRating=5&VideoOnlyMark=False&VendorMark=&IsFeedbackTab=true&Keywords=%28keywords%29&Page=1

 

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=20-148-448&SortField=0&SummaryType=0&Pagesize=10&PurchaseMark=&SelectedRating=5&VideoOnlyMark=False&VendorMark=&IsFeedbackTab=true&Keywords=%28keywords%29&Page=1

 

Bestilte 2stk Crucial M4 128GB fra komplett som er mine første SSD Disk. Har venta på den nye generasjonen SSD disk og en rimeligere pris og ventinga har lønt seg :)

Endret av Kraa
Lenke til kommentar

Bestilte 2stk Crucial M4 128GB fra komplett som er mine første SSD Disk. Har venta på den nye generasjonen SSD disk og en rimeligere pris og ventinga har lønt seg :)

Skjønner godt du går til innkjøp av SSD. Forøvrig har jeg hatt både Vertex og Intel G2 160GB fra de kom. Glad jeg ikke venta:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
En rekke småproblemer skal det nå være ryddet opp i, noe som i sin tur har ført til at den sekvensielle leseytelsen har gått opp.

 

Om dere skal trekke frem sekvensiell leseytelse istede for ytelsen med små filer, noe som faktisk er relevant, så kan dere like godt la være.

Dette er tross allt ikke vg.net med tilhørende diskusjonsforum...

 

Og jeg vet nå ikke om fiksing av en rekke småproblemer er grunnen til at ytelsen gikk opp, stemmer det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Test av den nye firmwaren. Følg linken:

Anandtech sin test av m4 med fw 0009 :) The 0009 firmware update for Crucial's m4 drive mostly improves its sequential read performance. Unless you're doing a lot of large file copies to another high speed SSD or drive array you likely won't see any huge gains in real world use. Where does the m4 stand in the grand scheme of things? It is among the SF-2281 and Intel SSD 510s of the world when it comes to performance. The latter two generally benchmark better but all three drives do well in real world usage. The m4 does quite well in our light workload which is very representative of a typical desktop usage experience. My only concern with the m4 is really how bad the controller will let performance get with sustained random writes. I'd gladly trade lower 4KB random write performance for better sustained numbers.

If you don't want a SandForce drive and want something more affordable than Intel's SSD 510, the m4 just started looking a lot better.

Lenke til kommentar

Da har det endelig blitt min tur til å slippe en SSD inn i slapptopen, jeg har tatt en tur inn på komplett.no, men klarer ikke å finne ut hvilken/om de blir bundlet med kloneverktøy, og evt eksternt kabinett. M4 virker som et greit alternativ, men er det noen her som vet om nevnte ekstrautstyr er med? Eventuelt gode kandidater?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har det endelig blitt min tur til å slippe en SSD inn i slapptopen, jeg har tatt en tur inn på komplett.no, men klarer ikke å finne ut hvilken/om de blir bundlet med kloneverktøy, og evt eksternt kabinett. M4 virker som et greit alternativ, men er det noen her som vet om nevnte ekstrautstyr er med? Eventuelt gode kandidater?

 

Prøv Intel Data Migration Tool som er gratis.

Lenke til kommentar
En rekke småproblemer skal det nå være ryddet opp i, noe som i sin tur har ført til at den sekvensielle leseytelsen har gått opp.

 

Om dere skal trekke frem sekvensiell leseytelse istede for ytelsen med små filer, noe som faktisk er relevant, så kan dere like godt la være.

Dette er tross allt ikke vg.net med tilhørende diskusjonsforum...

 

Og jeg vet nå ikke om fiksing av en rekke småproblemer er grunnen til at ytelsen gikk opp, stemmer det?

Sekvensiell ytelse er veldig relevant hvis de oppgavene man skal gjøre krever det. F.eks jobbing med multimedia. Flytte store filer eller kopiere store filer. Lesing av store filer gjøres i noen spill også, men de er ofte ikkje store nok til at det utgjør mange sekundene med forskjell fra ssd til ssd. M4 er også veldig god på ukomprimerbare filer, noe som ikkje allle sandforce ssder er. Spesielt de ssdene med usyncronisert nand.

 

 

Har sett flere brukere her på forumet her som har klaget på at kopiering med ssden er MYE treigere enn harddiskene deres. De trodde jo at ssden skulle klare å lese/skrive i over 500MB/s uansett :)

 

 

Lenke til kommentar

hehe, skjeldent at man havner i scenario der man fårutnyttet 500MB/s

 

Men om dem klager på at ytelsen på SSDen er lavere enn dems harddisk så erdet noe galt. En SSD vil vøre kjappere uansett hva slags filer det er snakk om. Med mindre det er snakk om noe raid array og flytting av store filer vs en SSD disk.

Lenke til kommentar

Bestilte 2stk Crucial M4 128GB fra komplett som er mine første SSD Disk. Har venta på den nye generasjonen SSD disk og en rimeligere pris og ventinga har lønt seg :)

Skjønner godt du går til innkjøp av SSD. Forøvrig har jeg hatt både Vertex og Intel G2 160GB fra de kom. Glad jeg ikke venta:)

 

Da må jeg nesten spørre deg hvor mye du betalte for de 160gb av Vertex og Intel G2 ? Sikkert godt over 2000kr hvis ikke over 3000kr. Jeg ville vente til det kom Sata 6 grensesnitt SSD og at prisen på SSD hadde sunket til en rimelig pris for de var jo rå dyre før, Men nå har de endelig sunket til en grei pris slik at vanlige folk har råd til de også.

Endret av Kraa
Lenke til kommentar

Fikk en M4 128 GB på fredag. Den er nå på plass i min Asus UL30A og må si jeg er strålende fornøyd. PCen er nå mye raskere!

 

Installerte Firmware oppdatering før jeg gjorde noe som helst annet fra en extern DVD-rom.

 

Med clean install av Win 7 får jeg 7.8 i opplevelsesindex på disken og PCen starter kald på ca 15 sek. Oppstart av programmer og ytelse generellt er helt rått!

 

Til den som spurte her følger det absolutt ingen tilleggsutstyr med denne disken, men ikke så nødvendig i mitt tilfelle siden den skulle brukes i en laptop. I mitt tilfelle kjøpte jeg et eksternt Icy Box kabinett så jeg fortsatt kan bruke 500 GB som satt i maskinen fra før.

 

Anbefales!

Lenke til kommentar

Se her alle sammen hvis dere ikke har funnet denne siden før The SSD Optimization Guide :thumbup:

 

http://thessdreview.com/ssd-guides/optimization-guides/the-ssd-optimization-guide-2/

 

Dette er en veldig bra guide for SSD disker. Den gjør at SSD disken blir litt raskere, mer ledig plass av deaktivere flere programmer i Windows 7. Og ikke minst gjør at slik SSD Disken skriver minst mulig data for at den skal leve lenger. Og ikke miste ytelsen etterhvert, For de som har SSD som støtter trim supporten er fordelen at den ikke bruker trim så ofte.

 

Her er en annen en som er nesten samme men her skriver han mer informasjon på de forskjellige ytelse endringene hvis dere ønsker det.

 

http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-performance-tweak,2911.html

Endret av Kraa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...