Gå til innhold

Her er OCZs nye toppmodell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke fortsatt slik at disse bør ikke kjøpes ? Siden jeg syntes jeg husker de hadde en enorm svakhet med tanke på manglende TRIM støtte eller noe sånt. Altså hvis man kjøper en slik så vil de kontinuerlig synke i ytelse over tid ? Syntes jeg husker det var slik tidligere, eller lignende.

 

Syntes heller ikke prisene var så gale, og det for X2. Så prisene på standard burde jo være innen rekkevidde for noen og enhver. Må jeg faktisk se om jeg kan finne noen tester av disse...

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Er det ikke fortsatt slik at disse bør ikke kjøpes ? Siden jeg syntes jeg husker de hadde en enorm svakhet med tanke på manglende TRIM støtte eller noe sånt. Altså hvis man kjøper en slik så vil de kontinuerlig synke i ytelse over tid ? Syntes jeg husker det var slik tidligere, eller lignende. <SNIP>

Det står en del om dette i en anandtech artikkel fra 28/6: OCZ revodrive 3 x2 preview

Fra artikkelen:

although the drive supports TRIM - Windows 7 won't pass the command to the drive. Apparently this is a current limitation that impacts all SCSI/SAS controllers and it's something that only Microsoft can fix. I asked OCZ what the likelihood was that Microsoft would fix this in the near term. OCZ believes that for the next version of Windows Server it's a problem that will have to be addressed, however I didn't get a clear answer on if we can expect anything between now and then.
Lenke til kommentar

Er det ikke fortsatt slik at disse bør ikke kjøpes ? Siden jeg syntes jeg husker de hadde en enorm svakhet med tanke på manglende TRIM støtte eller noe sånt. Altså hvis man kjøper en slik så vil de kontinuerlig synke i ytelse over tid ? Syntes jeg husker det var slik tidligere, eller lignende. <SNIP>

Det står en del om dette i en anandtech artikkel fra 28/6: OCZ revodrive 3 x2 preview

Fra artikkelen:

although the drive supports TRIM - Windows 7 won't pass the command to the drive. Apparently this is a current limitation that impacts all SCSI/SAS controllers and it's something that only Microsoft can fix. I asked OCZ what the likelihood was that Microsoft would fix this in the near term. OCZ believes that for the next version of Windows Server it's a problem that will have to be addressed, however I didn't get a clear answer on if we can expect anything between now and then.

Jaha så det er med andre ord et Microsoft problem. TRIM vil fungere i feks. Linux? Kanskje det finnes en måte å sende TRIM kommandoer via et 3. parts program?

Lenke til kommentar

TRIM er overdrevet. Tidlig SSD'er hadde store problemer med "write amplification", som resulterte at steady-state (d.v.s., vanlig bruk over lang tid) hastigheter var langt under hastighetene man fikk med en ny drive. Folk misforstod dette, godt hjulpet av marketing som ville vise fram store tall. Det er steady-state hastighet som er den virkelig hastighet, ikke ny drive hastighet.

 

Dermed ble "TRIM" oppfunnet, og man kan se en tydelig forskjell i flere syntetiske benchmarks. Og nå tror de fleste at TRIM er kritisk til god hastighet og levetid på SSD'er.

 

Faktum er at med de nyeste SSD kontrollerer, er garbage collection så pass gode at TRIM gjør nesten ingen nytte. (Med tidlig SSD'er, samt ekstremt små SSD'er, kan det ha noen positive effekter.) Det er viktig at SSD'en har litt ekstra plass å gå på - gode SSD'er har kanskje 7% til 15% over-provisioning til dette.

 

Alt TRIM gjør er la OS fortelle SSD'en at en blokk er ikke lengre i bruk. Men OS'en kan gjøre det like godt ved å skrive over blokken (d.v.s., skriv til samme logisk blokk - den har ingen idé om fysiske blokk). Så lenge OS'en gjenbruker blokker, er det ingen fordel med TRIM - bare ulemper (fordi de kan føre til ekstra treghet i noen operasjoner, som fil slett). Dersom OS'en er ikke flink til gjenbruk, kan de hende at etter hvert er mye av SSD'en oppbrukt så vidt SSD'en vet (selv om OS'en vet at det er ledige plass). Men det er her at over-provisioning hjelper - da har SSD'en alltid mye ledige plass til garbage collection. Og med kompresjon, som på disse Sandforce kontroller, er sammenkobling mellom logiske og fysiske blokker så fjernt at TRIM er svært sjelden nyttig.

 

Det er velkjent at TRIM er ikke støttet i RAID sammenheng (bortsett fra noen få RAID0 implementasjoner). Dette er delvis fordi det er vanskelig å få til - men mest fordi det har lite eller ingenting å si i praksis.

 

Grafene på denne linken viser hvor mye TRIM (eller "discard") koster med noen moderne SSD'er.

 

<http://people.redhat.com/jmoyer/discard/ext4_batched_discard/ext4_discard.html>

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...