Gå til innhold

Junifest 2011 - Evenseth - Macro for alle penga


Anbefalte innlegg

Brukernavn: Evenseth

Deltakernivå: Kandidat

Utfordring: Macrofotografering.

Utstyr: Nikon D7000, Sigma 105mm, Sigma 150mm, stativ

 

Tilleggsutfordringer:

1: Prøve meg fram med teknikker for håndholdt fotografering.

2: Så langt som mulig skal jeg artsbestemme insekter/edderkopper jeg tar bilder av.

3: Ett av bildene skal bli min avatar!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Og vi er i gang! :new_woot:

 

I dag har jeg vært på ekskursjon til tomsi-land (Tanum i Bærum), og der fikk jeg tatt et par brukbare til tross for vind. Bl.a. dette av en danseflue.

 

post-141583-0-16825800-1306958921_thumb.jpg

 

Jeg må si den sitter veldig rart, akkurat som den leker binders og bare har festa seg til bladet den sitter på. Er det en energisparende måte å henge fast på, mon tro?

 

Samme bilde i flickr lightbox

 

Reiser bort i morgen, så neste oppdatering blir på søndag.

 

-----

Edit: Og dette er grunnen til at jeg som regel lenker fra flickr - det ser jo helt jævlig ut med mindre man klikker på bildet og ser det i 100%!

Endret av Evenseth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for kommentarer ratleto og bareanton:)

 

Tilbake etter en liten tur til opphavet i Porsgrunn, og vi er på reserveløsningskjøret... Egosentrisk macrofotografering sto ikke på programmet, dermed måtte det bli hageplantene til mamma.

 

2. juni - Fiol

post-141583-0-73121700-1307310224_thumb.jpg

 

3. juni - Prestekrage

post-141583-0-73362300-1307310275_thumb.jpg

Lenke til kommentar

I dag gikk turen til Botanisk hage på Tøyen. Hadde med stativ og godkjennelse fra den bedre halvdelen til å være litt asosial. Dessverre blåste det litt i meste laget, stativet ble dermed liggende, og det ble håndholdt i stedet. Angret litt på at bare hadde med meg 150mm og ikke 105mm. Men pytt sann.

 

5. juni - Daglilje

post-141583-0-57139300-1307310604_thumb.jpg

 

Flickr lightbox

 

I morgen blir det nok ingenting, men på tirsdag håper jeg at jeg får fanget et insekt igjen. Liksom tomt med flora uten fauna :)

Endret av Evenseth
Lenke til kommentar

Fikk faktisk sneket meg ut en tur i dag, i Selveste Arbeidstiden. Det har gått i håndholdt til nå, noe som fører til en helt ubegripelig mengde ubrukelige bilder. I dag hadde jeg med meg 104 bilder hjem, og sitter igjen med 3-4 som er innenfor "det utvidede akseptabel-begrepet".

 

Etter litt pønsking har valget falt på dette til å representere dagen:

 

6. juni - Ikke-eksisterende DOF

post-141583-0-39787600-1307404263_thumb.jpg

 

Flickr lightbox

 

Et par fra i dag har havna i månedstråden.

Lenke til kommentar

På tide med noen blomster igjen...

 

15. juni - Forglemmegei

post-141583-0-39397800-1308176397_thumb.jpg

 

Flickr lightbox

 

I dag også med noe i spoiler :thumbup:

 

 

 

Dette er lupiner i motlys og (åpenbart) helt ute av fokus. Vet ikke om det har noe slags fotografisk verdi, men jeg synes egentlig det ble ganske dekorativt. Det meste er vel teknisk sett feil her, og jeg hadde jo ikke tenkt at det skulle bli sånn. Men da det dukket opp i søkeren så tok jeg det allikevel :)

 

post-141583-0-75891200-1308176772_thumb.jpg

 

 

Endret av Evenseth
Lenke til kommentar

Fantastisk bra arbeid her! Makro er ikke helt min greie, det er altfor krevende for min tålmodighet, men jeg kan jo nyte en serie gode bilder for det.

 

For det første er det en rekke veldig dekorative blomsterbilder her, vakre rett og slett, liker særlig prestekragen. Det som imponerer meg mest er hvor gode de utvalgte insektbildene er, flott skarphet og fokusområde, nydelige bakgrunner og gode komposisjoner. Og så prikken over i'en, -du forteller hva det er du har tatt bilde av, jeg synes det er viktig :thumbup:

 

Mer konkret, flua den 14. er min favoritt, et uvanlig godt makro av et mye brukt motiv. Virkelilg flott på den våte blomsten, herlige fargeforløpninger i bakgrunnen. Og bladbillen, Move over big guy, ... -du kommer til å ha en flott avatar når festen er over, det er i hvertfall sikkert. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...