Gå til innhold

Rekordstøtte til Funcoms barnespill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fatter ikke å begriper hvorfor Funcom får støtte?

 

Er ikke Funcom en stor gutt nå og klarer å ta vare på seg selv? De sier joh selv at de er på et proffesjonelt nivå (noe de overhode ikke er)

 

Jeg klarer bare ikke å putte noe logikk på dette, jeg trodde meninga med filmfondet var å gi ut penger til små selskaper som prøver å få ut et produkt og trenger hjelp med å starte et norsk spill selskap? Viss noen av de har en viss suksess med spillene sine så får vi flere spilselskaper i Norge, trodde det var meninga å støtte tidlig, å ikke støtte et selskap som Funcom som har holdt på i 14 år og klarer alikavel ikke å lage et bra spill..

 

Uansett så driver joh Funcom også å flytter til Kanada, burde ikke filmfondet ihvertfall være en smule negativ til dette?

 

Personlig syntest jeg dette er latterlig. Viss noen har et godt svar på dette, så gjerne forklar det :)

Endret av Athidi
Lenke til kommentar

Helt enig. Funcom lager flopp etter flopp men det betyr jo ingenting så lenge staten spyr inn penger på kontoen deres.

 

Og hvorfor i alle verden får de penger? De er vel et privat selskap som alle andre? Skammelig og kvalmt.

 

Jeg lurer på, hvilke flopper har de laget? De har laget flere bra spill (Longest Journey bl.a), og AoC ble kanskje ikke like stort som WoW, men har gitt FunCom penger til å bruke 200-400 millioner på å utvikle ett av de største MMO spillene som er under utvikling i dag, samtidig mens de utvikler andre spill i tillegg...

 

Kan et spill kalles en flopp bare fordi det ikke tok over markedet?

 

 

Når det gjelder det at FC får støtte for dette prosjektet, så ser jeg begge sider. FC er såpass stort at de KAN utvikle dette på egenhånd. Men siden det er snakk om et MMO til BARN (ganske skjelden vare det!) så er det utrolig høy risiko. Så regner med det neppe ville vært igangsatt uten støtte. Om spillet blir bra gir det dessuten norge bra reklame at et (ennå) norsk firma utviklet det "første" barnevennlige MMO-spillet.

 

Kjenner noen som har testa det, foresten, og skal visst være ganske bra :p

Lenke til kommentar

På samme måte som at vi skal være ute og trene og sosialisere oss?

 

Forresten, tåpelig å si at Funcom aldri har laget noe bra spill. Den eneste skikkelige "floppen" de har laget, er AoC til launch, og selv det regnes som et bra MMO i dag. Anarchy Online var bra, The Longest Journey og Drømmefall var begge knallbra, og jeg kan si med hånden på hjertet at jeg virkelig har kost meg med disse eventyrspillene.

 

Men dette er selvsagt bare min mening. Når det gjelder denne saken, så aner jeg veldig lite om hvor mange selskaper i Norge som trenger støtte, og enda mindre om hvordan den økonomiske tilstanden er generelt i disse selskapene. Derfor velger jeg å ikke uttale meg om saken.

Lenke til kommentar

Helt enig. Funcom lager flopp etter flopp men det betyr jo ingenting så lenge staten spyr inn penger på kontoen deres.

 

Og hvorfor i alle verden får de penger? De er vel et privat selskap som alle andre? Skammelig og kvalmt.

 

Jeg lurer på, hvilke flopper har de laget? De har laget flere bra spill (Longest Journey bl.a), og AoC ble kanskje ikke like stort som WoW, men har gitt FunCom penger til å bruke 200-400 millioner på å utvikle ett av de største MMO spillene som er under utvikling i dag, samtidig mens de utvikler andre spill i tillegg...

 

Kan et spill kalles en flopp bare fordi det ikke tok over markedet?

 

 

Når det gjelder det at FC får støtte for dette prosjektet, så ser jeg begge sider. FC er såpass stort at de KAN utvikle dette på egenhånd. Men siden det er snakk om et MMO til BARN (ganske skjelden vare det!) så er det utrolig høy risiko. Så regner med det neppe ville vært igangsatt uten støtte. Om spillet blir bra gir det dessuten norge bra reklame at et (ennå) norsk firma utviklet det "første" barnevennlige MMO-spillet.

 

Kjenner noen som har testa det, foresten, og skal visst være ganske bra :p

 

 

Hvor står det at det er et MMO?

Lenke til kommentar

Jeg tror alle misser hele pointet, uansett hva slags kvalitet de har på spill.

 

Uansett om de lager et mmo for kids.. Burde de ikke klare å stå på egne føtter etter 14 år med å få penger fra filmfondet, er det ikke på tide å slippe andre til??

 

Jeg bare lurer på hvor disse pengene egentlig går, fordi jeg vet Funcom fikk penger fra filmfondet til å lage Dreamfall Episodes, og det vet jeg for en fakta aldri har vært i utvikling. Dette var 3 år siden, burde vi ikke ha hørt noe? Ikke et concept bildet, ingen press release.. Absolutt ingenting.

 

Jeg tror det ligger noe i at kanskje Funcom og Filmfondet kjenner hverandre litt for godt. Det blir på en måte en selvfølge at Funcom får spenn. Jeg syntest å huske at jeg reagerte på akkurat det samme i fjor.

 

link til Dreamfall chapters , hvor de fikk penger fra filmfondet.

http://www.funcom.com/wsp/funcom/frontend.cgi?func=publish.show&func_id=1191&table=CONTENT

Endret av Athidi
Lenke til kommentar

Det begynner å virke ut som en liten bærebjelke for Funcom rett og slett.

 

På hvilken måte bidrar økonomisk støtte til bra eller bedre spill? Eller er det snakk om et beløp for å utvikle det ene (barne)spillet? For det er jo ikke vits å "kunstig" holde noen gående hvis de f.eks. lager spill av dårlig kvalitet? I teorien så hadde vel det beste vært å bevilget denne støtten til et lite firma i starten, for å lettere "komme seg på bena". Men så er spørsmålet, blir dette en hvilepute eller ikke? Det er jo nærmest umulig å forutse om disse kommer til å jobbe flittig for å utvikle bra spill eller ikke.

 

Mulig jeg fremstår som litt "Nazi" her nå, men har fått inntrykk av at det er en god del latsabber og "nonchalante" holdninger ute å går blandt spill utviklere, og at dette igjen går ut over kvaliteten på spillene. Jeg tror at virkelig flinke folk (uansett hva det gjelder) er de ivrige som alltid pusher seg litt for å gjøre sitt beste. De blir gradvis bedre, utnytter mer av sitt eget potensiale, og oppnår bedre resultater. Og slikt skal man være stolt av. Skal man overleve i underholdningsbransjen så er det egentlig en nødvendighet hvis man har tenkt å leve av det. Det er mange om beinet, å mer skal det bli. Mens her så virker det ut som staten deler ut penger til folk som slapper av litt for mye på jobben. Hvis noen kjenner noen som jobber i Funcom (eller faktisk jobber der selv) så må de gjerne rette meg her, men det er sånn det virker ut.

 

Har forståelse for støtte til pedagogiske barnespill. Men ellers så er jeg faktisk litt for "survival of the fittest" teorien, for det sikrer en viss grad innovasjon og kvalitet. For å sette det på spissen: Lager man elendige spill så er det Game Over, enkelt og greit.

Endret av Istapp
Lenke til kommentar

Nå må syterene kutte ut 500 000 er en symbolsk sum, et så stort selskap som Funcom kan sikkert syntes det er greit med litt penger inn, men 500 000 er små penger i spill bransjen når du er en utvikler med flere gode internasjonale spill bak seg.

 

Og 2 mill er ikke nok å holde et selskap over vannet.

Lenke til kommentar

utrolig kult at de gir så god støtte til pets vs monsters, tror det kan bli et veldig kult spill eg. seff ikke noe for meg, men kansje lille søsteren min :p

 

og til dåkkar som sier at funcom aldri har laget gode spill, kor har dåkkar skutt dåkkar då?

 

altså den lengste reisen og drømmefall er jo noe av de beste eventyr spillene som er og de har blitt roset veldig mye for det.

 

AO var veldig populært på sin tid, men begynner selvfølgelig å dra litt på årene nå. til tross for det så har den forsatt en god del spillere

 

og AoC var ikke noe særlig bra i starten nei, men det har blitt et helt fantastisk spill nå og det tror eg det ikke er noen som kan nekte for.

 

så slutt å kom med det pisset om at funcom ikke lager gode spill, vedder på at det tar dåkkar bare fra at AoC ikke gjor det så bra pågrunn av spillet ikke var klar for å komme ut når de ga det ut. og då bør dåkkar vite at nesten alle spill selskap har gitt ut spill som enten var dårlig i starten eller var generelt sett dårlige.

 

blir like dumt som å si at EA bare lager boss fordi noen av need for speed spillene deres var ganske sugene.

 

greit tror eg har tatt nok aggresjon ut nå, blir bare sur når eg leser sånt fordoms piss :p

 

uansett, bra gjort funcom og håper dåkkar lykkes, og bli ferdig på TSW mens dere er i gang ;)

Lenke til kommentar

Å gi penger til Funcom er jo bare tull, de greier seg selv og de får bare småpenger, men de "småpengene" kunne kanskje vært til større hjelp hos et mindre etablert selskap som fortsatt er i startfasen?

Er helt enig her.

Endret av Istapp
Lenke til kommentar

Er det ikke spillet i seg selv som blir gitt støtte til?

 

Det er nok lagt mer vekt på hvilket spill og hvor stort potensiale di har, isteden for å sløse vekk penger på mindre spill prosjekter, som vil floppe uansett hvilket støtte di får!

 

Gi støtte til lovende spill = mulig success

 

Drop mindre lovende spill = mindre mulighet for flopper

 

Flopp = bortkastet penger

 

Uavhenging av hvilket selskaper som står bak!

 

Kanskje di selskapene som ikke får støtte kan komme opp med noe som frister gamere?

 

Som gamer vil eg helst se gode spill bli produsert isteden for å se mange små selskaper "blomstre" på drittspill og støtter ;)

Lenke til kommentar

Pets vs Monsters

Plants vs Zombies

 

 

er det bare jeg som synes navnene er i samme "stil"?

 

 

JA! Og Alien VS Predator har nesten samme navn også! RIP-OFF!!!!!11!1!!!!

 

Du ser ikke at Pets å Plants er begge uskyldige daglidagse organismer man ikke forventer skal kjempe mot zombies å monster som er farlige fantasi skapninger? Blir ikke helt det samme med Alien vs Predator

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...