Gå til innhold

Hvor lenge må jeg vente før jeg kan heve et kjøp?


Tok3n

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Leverte får 1 måned og 2 dager siden en ødelagt Sony Ericsson Satio til Expert butikken der jeg kjøpte den fra. Problemet med mobilen var at den ikke slo seg på, mobilen ble kjøpt 16.02.10.

 

Da jeg leverte mobilen fikk jeg vite at det normalt tar 10-14 dager før den er fikset. Det har nå godt fint over 14 dager. Var igår (fredag) nede på butikken og spurte hvorfor det tok så lang tid. Mannen bak kassen var like forbløffet som meg over at det hadde tatt så lang tid så han sendte mail til verkstedet.

 

Jeg spurte da om det var mulig og få en ny mobil (en annen modell og helst bedre) hvis jeg betaler et tillegg, siden det ikke har vært noe annet en tull med Satio. Mannen jeg snakket med svarte ikke direkte på spørsmålet mitt men sa at vi måtte vente på svar fra verkstedet. Jeg ble bedt om og komme ned til butikken på mandag.

 

Så spørsmålet mitt er, hvis det fremdeles ikke ligger noe svar fra verkstedet på mandag har jeg rett til og heve kjøpe evt og kjøpe en ny mobil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hersker ganske bred enighet på begge sider av kassa om at fire uker er over grensen, men dette er ikke lovfestet. På mandag kan du spørre om du kan få ny telefon eller heve, men ikke lag spetakkel om du ikke får det med en gang. Da gir du dem heller en frist på en uke. Selgeren kan umulig mene at det er for strengt, samtidig vil det neste mandag ikke være noe å diskutere.

Lenke til kommentar

Når Verkstedet mottar telefonen din har de i utgangspunktet 30 virkedager på seg til å fikse telefonen din. Har 30 virkedager gått kan du begynne å stille spørsmål til selger evt ta kontakt med verksted at nå vil du kreve ny telefon pga lang service tid.

Hvor har du det fra? Det står ingenting i loven om "30 virkedager". Det står imidlertid at avhjelp skal skje innen rimelig tid.

 

Hva er rimelig tid? 30 virkedager på verksted (som det er, i følge deg) er seks uker. I tillegg går det fort en uke på frakt til og fra verksted, og behandling i butikken.

 

I følge Forbrukerrådet er "rimelig tid" maks fem uker. Går det over det, mener de at forbrukeren kan kreve heving. Fem uker er da fra gjenstanden leveres inn til forhandleren, til forbrukeren kan hente den hos forhandleren igjen.

 

Det vil si at verkstedet normalt har ca 20 virkedager på seg til å fikse gjenstanden.

Lenke til kommentar

Det korte svaret er: etter 6 uker, kan du reklamere på lang servicetid og få penger tilbake.

Jobber selv i mobilforhandler.

 

Med forbehold at du har serviceseddel som viser til datoen du leverte den inn, eller at de finner det i systemet. Lettest er om du har seddelen selv. Da har du mer grunnmur å stå på.

Lenke til kommentar

Var nede på butikken på mandag, spurte igjen hvorfor det tok så lang tid. Mannen bak kassen begynte med roing til sine beste evner, men den så jeg gjennom og krevde og snakke med lederen.

 

Lederen sa at han skulle komme tilbake til meg iløpet av dagen, 2 timer senere ringte han og sa at jeg kunne velge en ny mobil, valgte HTC Desire :)

 

Men synes over 1 måned er vel lang reparasjons tid altså

 

[Løst]

Endret av clickz101
Lenke til kommentar

Jepp, som jeg sa er det ikke lovfestet, men da jeg jobbet i service var det standard at slike reparasjoner helst ikke skulle ta mye mer enn tre uker. Hvis bransjen nå har gått hen og unnet seg en fordobling av rimelighetens grenser, kunne det være interessant å få greie på det.

Selv forbrukerrådet (som alltid er på forbrukerens side) har vel uttalt at innen fem uker er rimelig tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...